• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022920957
  • خبرنگار : 71567

موسسه علم و فناوری شهید مسعود علیمحمدی راه‌اندازی شد

موسسه علم و فناوری شهید مسعود علیمحمدی راه‌اندازی شد

مؤسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید مسعود علیمحمدی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در جریان سفر به مشهد مقدس در آئین افتتاح مؤسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید مسعود علیمحمدی که با حضور منصوره کرمی همسر شهید علیمحمدی در شهرستان خواف استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع تلاش می‌کند در راستای رفع دغدغه‌های صنعت، سبک جدیدی از تعامل دانشگاه و صنعت را عملیاتی کند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران به عنوان پیشگام دانشگاه‌های کشور در صدد رقم زدن الگوی جدیدی از رابطه دانشگاه و صنعت است، افزود: این الگو در قالب شکل‌گیری ائتلاف‌های استراتژیک بین دانشگاه و صنعت قابل پیاده‌سازی است. ائتلاف‌های دانشگاهی در مناطق مختلف کشور به منظور پیوند با صنایع باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: تاکنون در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر تا سطح اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی در تعامل اساتید دانشگاه و صنایع پیش رفته‌ایم اما در الگوی جدید ارتباط صنعت و دانشگاه اعتقاد داریم که لازم است از این مرحله عبور کنیم و وارد مرحله محشورسازی صنعت و دانشگاه شویم.

رییس دانشگاه تهران حضور اعضای شورای دانشگاه تهران شامل رؤسای دانشکدگان، دانشکده‌ها، پردیس‌ها و مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران در آئین افتتاح مؤسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی در خواف را دارای یک پیام ویژه دانست و بیان داشت: ظرفیت شورای دانشگاه تهران پای کار آمده است تا بگوییم که ما آمده‌ایم با صنعت یکی شویم و دانشگاه آماده ممزوج شدن با صنعت است.

مقیمی با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در صنعت فولاد است، تصریح کرد: در حالی برخی کشورها نظیر کره جنوبی، ژاپن، آلمان و چین در صنعت فولاد در جایگاهی بهتر از ایران قرار دارند که منابع اولیه و معدنی مورد نیاز این صنعت در برخی از این کشورها در حد صفر است و به طور عمده واردکننده مواد اولیه صنعت فولاد و همچنین واردکننده منابع انرژی برای صنعت فولاد هستند. ولی منابع اولیه و منابع انسانی که در ایران در دسترس‌مان قرار دارد مزیت ویژه‌ای برایمان ایجاد کرده است؛ بنابراین انتظار این است که جایگاه جهانی ایران در صنعت فولاد خیلی بهتر از وضع موجود باشد.

رییس دانشگاه تهران، تحقق چشم‌انداز قرارگیری ایران در فهرست سه کشور اول دنیا در صنعت فولاد را مستلزم برقراری ارتباط ارگانیک بین حوزه علم و فناوری و این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: در دنیا میزان مصرف فولاد به عنوان یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود. در ایران پس از صنایع پتروشیمی، صنعت فولاد به عنوان مهمترین صنعت محسوب می‌شود. همه اینها به ما پیام می‌دهد که در زمینه صنعت فولاد تلاش مضاعف کنیم و از این مزیت نسبی در کشورمان بهره بیشتری بگیریم.

وی عدم چاره‌اندیشی برای مخاطرات زیست‌محیطی صنعت را موجب ایجاد بحران‌های اقتصادی و اجتماعی فزاینده در محیط‌های پیرامون این صنایع دانست و بیان داشت: یکی از محورهایی که دانشگاه تهران می‌تواند در کنار صنعت فولاد قرار گیرد، تولید فولاد سبز است؛ که دانشکدگان علوم، دانشکدگان فنی، دانشکده محیط زیست و دانشکدگان علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای می‌توانند در این زمینه با محوریت مؤسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی نقش مؤثری ایفا کنند.

وی افزود: چالش دیگر صنعت فولاد، ناظر بر تأمین مالی کسب‌وکارها و صنایع است که اگر این منابع به موقع و از طرق مبتکرانه و کارآفرینانه تأمین شوند، حتماً ارزش‌افزوده فراوانی ایجاد می‌کند. روش تأمین مالی یک علم است که دانشکدکان مدیریت و دانشکده‌های اقتصاد و تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران در زمینه تدوین نگاه مدون و جامع در زمینه تأمین مالی می‌توانند به کمک صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد بیایند.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه صنایع علاوه بر مباحث فنی و اقتصادی، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و روانشناختی در بدنه صنعت و همچنین در تعامل با جامعه دارای مسائلی هستند؛ تاکید کرد: دانشکده‌های علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، ادبیات و علوم انسانی، جغرافیا و غیره می‌توانند در زمینه حل این مشکلات راهگشا باشند.

مقیمی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف با رویکرد معیشت پایدار و توانمندسازی جوامع محلی در خواف که از سوی سرپرست مؤسسه کسب‌وکار اجتماعی دانشگاه تهران عملیاتی شده است، خاطرنشان کرد: یک مؤسسه وابسته به دانشگاه تهران تا این حد توانسته است در زمینه محرومیت‌زدایی در خواف تأثیرگذار باشد، حال اگر کل ظرفیت‌های دانشگاه تهران پای کار بیاید، تأثیرات تأثیرگذار باشد، حال اگر کل ظرفیت‌های دانشگاه تهران پای کار بیاید، تأثیرات شگفت‌انگیزی برای این منطقه و کل کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در دیدار هیأت رئیسه دانشگاه تهران با مخبر معاون اول رییس جمهور، درباره ظرفیت دانشکده کارآفرینی و همچنین مؤسسه تحقیقات کسب‌وکار اجتماعی دانشگاه تهران در زمینه تدوین و اجرای الگوهای محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف کشور گفتگو و تبادل نظر شد و ایشان از این طرح دانشگاه تهران استقبال نمودند. دانشگاه‌ها باید محوریت تمدن‌سازی در تمدن نوین ایرانی اسلامی را ایفا کنند و دانشگاه تهران در بحث تمدنی با الگواره نظام دانشگاهی که از تجربه دانشگاه جندی شاپور آغاز می‌شود، باید محوریت و مسئولیت ویژه‌ای در بحث تمدن‌سازی ایفا کند. امروز خوشبختانه مشاهده می‌کنیم که بستر این همکاری از طریق شرکت فولاد سنگان فراهم است و از این رو دانشگاه تهران نیز آمادگی دارد برای حل مسائل صنعت و مهارت ورزی دانشجویان با این شرکت وارد یک اتحاد و ائتلاف استراتژیک شود.

وی اضافه کرد: وقتی از الگوی تمدنی صحبت می‌کنیم، همه عناصر تمدنی باید در الگوی تمدنی لحاظ شود و مردم حس کنند که وقتی صنعت فولاد در منطقه خواف توسعه پیدا می‌کند، به همان نسبت رفاه و آسایش نه تنها اهالی این منطقه بلکه کل استان و کشورمان ارتقا پیدا خواهد کرد. انشا الله با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه تهران بتوانیم کسب‌وکارهای پایین دستی و بالا دستی مرتبط با صنعت فولاد را در این منطقه و بین جوامع محلی توسعه دهیم و الگویی ایجاد شود که دانشگاه‌های دیگر هم در این زمینه گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز در این آئین با بیان اینکه شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه جهت تأمین پایدار مواد اولیه این شرکت راه‌اندازی شده است، گفت: سنگان یکی از ۱۰ معدن بزرگ دنیا با ذخیره ۱.۲ میلیارد تن و بزرگترین معدن در ایران با ذخیره قطعی است و بخش اعظم مواد اولیه صنعت فولاد کشور در این منطقه تأمین می‌شود.

امرایی با اعلام اینکه طرح‌های توسعه فعال و در دست احداث شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان دارای ارزشی بالغ بر ۸۷۰ میلیون یورو است، خاطرنشان کرد: مجوز طرح‌های توسعه‌ای آتی این شرکت با ارزش نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو نیز اخذ شده است که در حین این توسعه، جهت توانمندسازی صنعت و ورود صنعت به حوزه‌های دانشی و همچنین رود دانشگاه به حوزه‌های عملیاتی، نیازمند همکاری دانشگاه‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با بیان اینکه آغوش صنعت به روی اندیشمندان و پژوهشگران دانشگاهی باز است؛ افتتاح مؤسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی را بستری مناسب برای ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار صنعت و همچنین پرورش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با رساله‌های کاربردی پژوهش‌محور در راستای حل مشکلات صنعت دانست.

سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و علی امرایی مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در این آیین، علاوه بر افتتاح ساختمان مؤسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید مسعود علیمحمدی، توافق‌نامه‌ای نیز امضا کردند. دکتر مهدی قربانی مسئول راه‌اندازی مؤسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی، از حمایت‌های مادی و معنوی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، اجرای طرح‌های پژوهشی در قالب پذیرش محققان پسادکترا و ایجاد شبکه همکاری فی‌مابین محققین و اساتید دانشگاه تهران جهت تحقیقات بین‌رشته‌ای مورد نیاز صنعت به عنوان محورهای مهم این توافق‌نامه نام برد.

اجرایی کردن ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تدوین و اجرای کلان‌پروژه‌ها و طرح‌های آموزشی و پژوهشی در راستای اولویت‌های تحقیقاتی صنعت، فراهم نمودن بسترهای لازم جهت اجرای دوره‌های کارورزی و مهارت‌ورزی دانشجویان، برگزاری دوره‌های آموزش آزاد کوتاه‌مدت مورد نیاز صنعت به منظور ارتقای سطح مهارت‌های علمی و فنی کارکنان و مدیران صنعت و راه‌اندازی مؤسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی دانشگاه تهران با مشارکت صنعت از دیگر محورهای این توافق‌نامه است.

واگذاری نظارت، پایش و ارزیابی کلان‌پروژه‌های شرکت فولاد سنگان با محوریت اساتید دانشگاه تهران در حوزه‌های زیست‌محیطی و انتقال تکنولوژی و ارتقای بهره‌وری تولید در صنعت مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

رییس دانشگاه، اعضای هیأت رییسه و اعضای شورای دانشگاه تهران در جریان سفر به استان خراسان رضوی، از مجتمع فولاد سنگان و روند فعالیت‌های آن بازدید کردند. در این مجتمع، سنگ از کوه با نوار نقاله به کارخانه کنسانتره منتقل و تبدیل به کنسانتره و پودر سنگ آهن شده و پس از ذخیره‌سازی به کارخانه گندله‌سازی منتقل و به صورت ریلی و جاده‌ای به فولاد مبارکه اصفهان منتقل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha