• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403023021814
  • خبرنگار : 71567

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علم خبر داد

راه‌اندازی مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن در دانشگاه تهران

راه‌اندازی مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن در دانشگاه تهران

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علم با اعلام تشکیل دبیرخانه دائمی این کنگره در دانشگاه تهران، گفت: کنگره بین‌المللی قرآن و علم در صدد است تا با ایجاد شبکه اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران بتواند مباحثات قرآنی و علمی را در سطح جهانی مطرح کند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر موسوی موحدی، دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علم، صبح امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در مراسم افتتاح این کنگره که با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، در سخنرانی با موضوع «منظری به علم و الهام از قرآن»، گفت: روش‌ها و آزمایش‌ها و محاسبات علم (ساینس) بر مبنای سوال، فرضیه و طرح‌نامه (پروپوزال) شکل می‌گیرد. هر چه سوال طرح‌نامه، غنی‌تر و حکیمانه‌تر باشد دستاورد متعادل‌تر و کارآمدتری حاصل می‌شود.

وی افزود: اگر سوال، الهام از قرآن و یا خلقت آسمان‌ها، زمین و آنچه بین آن‌هاست باشد، موضوع بسیار منطقی و غنی از محتوای عقلی و علمی است. امروز جهت گیری علم به سوی زیست الگو (بیوممتیک) و الهام زیستی است. اما الهام از قران بسیار فراگیرتر از این موضوع است؛ چون محتوای قرآن زیربنای علوم عالم در دو دنیاست و رهنمود آن هدایت علم را دربردارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: امروز یکی از مهمترین توانایی‌های علم (ساینس) در موضوع شناخت ملکولی و تصویربرداری و بزرگنمایی از پدیده‌های طبیعت است که می‌تواند از قرآن الهام دریافت نماید. البته موضوع هوش مصنوعی کوانتومی هم از موضوعات بسیار مهم است. بنابراین می‌باید توجه خاصی به ورود داده‌ها بر مبنای قرآن، علوم الهی، اخلاق و ادب در دادگان‌های هوش مصنوعی نمود که در حال حاضر انسان آن را ایجاد و پرورش می‌دهد تا هوش مصنوعی با داده‌ها و غایت الهی تربیت شود تا بتواند نقش سالم و اخلاقی را بهتر ایفا نماید.

 موسوی موحدی ابراز امیدواری کرد: کنگره بین‌المللی قرآن و علم که هم اکنون در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، موجب طراحی سوال‌های پربار و رهنمودهای اثرگذار برای طرح در جلسات هم‌اندیشی در آینده به صورت حضوری و مجازی قرار گیرد تا بستر گفتمان متعالی بر مبنای الهام از قرآن در بین اندشمندان و پژوهشگران فراهم شود.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی قرآن و علم گفت: امید دارم که دبیرخانه دائمی این گنگره تشکیل شود تا با ایجاد شبکه اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران بتوان مباحثات قرآنی و علمی را در سطح جهانی مطرح نمود. البته نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود تا بتوان سوال‌های اصیل حکیمانه را طراحی نمود تا رهنمودی برای جهتگیری روش‌ها و تکنیک‌های علمی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha