• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403030100380
  • خبرنگار : 71589

هر آنچه مایکروسافت در پیش‌رویداد جدید خود معرفی کرد

هر آنچه مایکروسافت در پیش‌رویداد جدید خود معرفی کرد

رویداد جدید مایکروسافت حول محور معرفی لپ‌تاپ‌های سرفیس(Surface) و چت‌بات کوپایلت(Copilot) و رایانه‌های شخصی به همراه مواردی دیگر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد شرکت مایکروسافت نمی‌توانست تا برگزاری کنفرانس توسعه‌دهنده بیلد(Build developer conference) که به زودی برگزار می‌شود، برای انتشار برخی اخبار جذاب صبر کند.

این شرکت شب گذشته یک رویداد زودهنگام برگزار کرد که البته برای عموم مردم پخش نشد، اما برخی از اطلاعیه‌های مهم را در زمینه هوش مصنوعی و سرفیس اعلام کرد.

چشم انداز آن برای رایانه‌های شخصی مجهز به هوش مصنوعی با چیزی به نام «رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس»(Copilot+ PCs) شکل می‌گیرد که برای اجرای بسیاری از فرآیندهای هوش مصنوعی مولد به صورت محلی به جای استفاده از فضای ابری طراحی شده‌اند.

علاوه بر سیستم‌های سرفیس مایکروسافت که از این فرمت استفاده می‌کنند، چندین سازنده دیگر رایانه‌های شخصی نیز کوپایلت پلاس را می‌سازند.

مایکروسافت در این رویداد همچنین برخی از ویژگی‌های آینده هوش مصنوعی «ویندوز ۱۱» را توضیح داد.

رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس

خبر مهمی که از این رویداد بیرون آمد، چشم انداز مایکروسافت برای رایانه‌های شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی بود.

برای واجد شرایط بودن به عنوان یک رایانه کوپایلت پلاس، یک سیستم باید دارای عملکرد واحد پردازش عصبی(NPU) حداقل ۴۰ تریلیون عملیاتی در ثانیه و ۱۶ گیگابایت رم و حداقل ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی باشد. این به این دلیل است که یک رایانه شخصی بتواند فرآیندهای هوش مصنوعی مولد را به‌جای فضای ابری به صورت محلی اجرا کند. این یک استراتژی است که در برخی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اخیر مانند دستگاه‌های پیکسل گوگل دیده‌ایم.

مایکروسافت می‌گوید رایانه ویندوزی را به ‌طور کامل برای اجرا در زیرساخت جدیدی که CPU، GPU و NPU را ترکیب می‌کند، بازطراحی کرده است. این شرکت با چندین شریک از جمله شرکت‌های سازنده تراشه شامل AMD، اینتل و کوالکام و همچنین تولیدکنندگان لپ‌تاپ برای تحقق این امر کار می‌کند.

این شرکت ادعا می‌کند رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس ۵۸ درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر مجهز به تراشه M۳ شرکت اپل هستند. این سیستم‌ها قادر خواهند بود ده‌ها مدل زبان کوچک چندوجهی را به صورت محلی اجرا کنند که به ویژگی‌هایی مانند یک برنامه مستقل کوپایلت جدید کمک می‌کند.

مدل‌های جدید سرفیس

مایکروسافت چند ماه پیش از دستگاه‌های سرفیس(Surface) متمرکز بر کسب ‌و کار رونمایی کرد و اکنون آخرین مدل‌های مصرف‌کننده آن تقریباً حاضر هستند که البته اینها جزو اولین رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس هستند.

لپ‌تاپ سرفیس جدید حاشیه‌ نمایشگر کمتری دارد و از تراشه اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام بهره می‌برد. این دستگاه در اندازه‌های ۱۳.۸ و ۱۵ اینچی عرضه می‌شود. مایکروسافت می‌گوید بیش از ۸۶ درصد سریع‌تر از نسل آخر لپ‌تاپ سرفیس ۵ است و دارای حداکثر ۳۲ گیگابایت رم و حداکثر یک ترابایت حافظه SSD است.

این تغییر در معماری به کارآمدتر شدن لپ‌تاپ کمک می‌کند. مایکروسافت ادعا می‌کند که مدل ۱۵ اینچی تا ۲۲ ساعت با یک بار شارژ در حین پخش ویدیوها و حداکثر ۱۵ ساعت در هنگام مرور فعال فضای وب کار می‌کند.

قیمت لپ‌تاپ سرفیس جدید از ۹۹۹ دلار شروع و عرضه آن از ۱۸ ژوئن آغاز می‌شود.

در عین حال، مدل سرفیس پرو(Surface Pro) برای اولین بار دارای یک صفحه نمایش OLED زیبا خواهد بود که گفته می‌شود ۹۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است و ظاهراً با یک بار شارژ تا ۱۴ ساعت ویدیو پخش می‌کند،‌ اما متأسفانه فقط دو درگاه USB-C دارد.

یک نسخه از این مدل با صفحه نمایش LCD از ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شود و دارای تراشه اسنپ دراگون ایکس پلاس، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی و ۱۶ گیگابایت رم است. اگر صفحه نمایش OLED بخواهید، قیمت آن از ۱۵۰۰ دلار شروع می‌شود.

به خاطر داشته باشید که اگر یک صفحه کلید فیزیکی می‌خواهید، باید آن را جداگانه خریداری کنید. صفحه کلید فلکس(Flex) جدید ۳۵۰ دلار قیمت دارد، یا اگر بخواهید یک قلم سرفیس داشته باشید، ۴۵۰ دلار قیمت آن است.

لپ‌تاپ‌های شخص ثالث

لپ‌تاپ‌های شرکت‌های دیگر نیز به کوپایلت پلاس مجهز می‌شوند. شرکت‌های سامسونگ، ایسوس، لنوو، ایسر و دل از جمله شرکت‌هایی هستند که قبلاً اولین مدل‌های خود را معرفی کرده‌اند.

شرکت اچ‌پی نیز دارای یک زوج به نام Omnibook X و Elitebook Ultra است. این شرکت همچنین از این فرصت استفاده می‌کند تا سیستم‌های خود را تحت یک برچسب واحد به نام Omni تغییر نام دهد، بنابراین به نظر می‌رسد باید با زیربرندهای Spectre ،Pavilion و Envy خداحافظی کنیم.

بازطراحی ویندوز ۱۱

از آنجایی که تراشه‌های کوالکام از معماری Arm استفاده می‌کنند، این بدان معناست که شرکت مایکروسافت، ویندوز ۱۱ مبتنی بر Arm را بهبود می‌بخشد. مزایای استفاده از تراشه‌های کوالکام روشن است، آنها به طور کلی از نظر کارایی، هزینه و عمر باتری بهبودهایی را ارائه می‌دهند.

اما تلاش‌های قبلی مایکروسافت برای رونق دادن ویندوز مبتنی بر Arm به نتیجه نرسیده است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ نگرانی‌های عمده‌ای در مورد سرفیس پرو ۹ داشت. اکنون چند سال از آن زمان گذشته است، بنابراین احتمالا بالاخره متوجه شده است که چگونه باید از Arm به بهترین شکل استفاده کند.

برای این منظور، مایکروسافت «ویندوز ۱۱» را با در نظر گرفتن هوش مصنوعی و Arm طراحی کرده است. APIهای هوش مصنوعی اکنون مستقیماً در سیستم عامل تعبیه شده‌اند. ویندوز ۱۱ یک هسته و کامپایلر جدید و همچنین یک شبیه‌سازی به نام پریسم(Prism) برای اجرای برنامه‌های x۸۶ و x۶۴ دریافت می‌کند. گفته می‌شود که پریسم ۲۰ درصد سریع‌تر از شبیه‌ساز قبلی مایکروسافت است.

گفته می‌شود برنامه‌هایی که پس از شروع عرضه رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس در ماه آینده به شکل محلی روی ویندوز ۱۱ مبتنی بر Arm اجرا می‌شوند، شامل همه نرم‌افزارهای اصلی مایکروسافت هستند.

همچنین برنامه‌های شخص ثالث از جمله کروم(Chrome)، اسپاتیفای(Spotify)، زوم(Zoom)، واتس‌اپ(WhatsApp)، بلندر(Blender)، افینیتی سوت(Affinity Suite)، داوینچی ریزالو(DaVinci Resolve) و ادوبی(Adobe) به صورت محلی روی Arm اجرا می‌شوند.

ویژگی‌های کوپایلت پلاس

بنابراین با همه آنچه گفته شد، دقیقاً چه کاری می‌توان با این دستگاه‌های جدید فانتزی انجام داد؟

یکی از ویژگی‌های اصلی رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس، ریکال(Recall) به معنای «یادآوری» نامیده می‌شود که کمی شبیه به نسخه سوپرشارژ شده تایم‌لاین(Timeline) در ویندوز ۱۰ است. ایده این است که به شما کمک کند با استفاده از اعلان‌های زبان طبیعی، چیزی را که در گذشته با آن در رایانه شخصی خود درگیر بوده‌اید، پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر نمی‌توانید جزئیات زیادی را در مورد یک ژاکت طرح‌دار زیبا که ماه‌ها پیش در وب دیده‌اید به خاطر بیاورید و اکنون می‌خواهید آن را بخرید، می‌توانید این مورد را با استفاده از ورودی‌های متن یا صدای خود توصیف کنید و قابلیت Recall می‌تواند آن را برای شما جستجو کند.

این ابزار همچنین می‌تواند به ایمیل‌ها، اسناد و موضوعات چت شما سر بزند تا اطلاعات مورد نظر را پیدا کند.

مایکروسافت می‌گوید داده‌هایی که Recall به آنها نگاه می‌کند، تنها در دستگاه کاربر باقی می‌مانند و برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی آن استفاده نمی‌شود.

مایکروسافت کوپایلت را با یک برنامه بازطراحی شده تقویت می‌کند که می‌توانید آن را به عنوان نوار ابزار در کنار نمایشگر داشته باشید یا آن را به یک پنجره مستقل تبدیل کنید یا به صورت تمام‌صفحه از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید موارد را از جای دیگری در ویندوز به داخل آن بکشید، بنابراین اگر می‌خواهید درباره چیزی که مثلا در یک برگ در Word خوانده‌اید، بپرسید، می‌توانید به سادگی آن را وارد کنید.

ربات تصویرگر Cocreator

مدتی است که ابزار تولید تصویر مایکروسافت موسوم به کوکریتور(Cocreator) در دسترس قرار گرفته است، اما اکنون مایکروسافت به صورت رسمی آن را معرفی کرده و این ویژگی را به برنامه نقاشی(Paint) در ویندوز افزوده است.

کوکریتور گزینه‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آنها امکان می‌دهد تعیین کنند که چقدر می‌خواهند هوش مصنوعی کار آنها را اصلاح یا دستکاری کند.

همچنین ادعا شده است که قابلیت زیرنویس زنده(Live Captions) می‌تواند ده‌ها زبان را بدون در نظر گرفتن زنده بودن یا از پیش ضبط‌شده بودن ویدیو، به صورت در لحظه به انگلیسی ترجمه کند.

ضمن اینکه به لطف گزینه‌ای به نام Super Resolution، بازیابی تصاویر قدیمی در بخش عکس‌های ویندوز(Windows Photos) ممکن می‌شود.

در نهایت در حال حاضر چون مطمئناً ویژگی‌های کوپایلت پلاس بیشتری در راه خواهد بود، مایکروسافت فناوری ارتقای مقیاس خود را برای بازی‌ها معرفی کرده است که از راه‌حل‌های مورد استقبالی مانند وضوح فوق‌العاده و خودکار از طرف هوش مصنوعی بهره می‌برد و هدف آن ارتقای گرافیک و افزایش نرخ تازه‌سازی بدون کاهش عملکرد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha