• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403030603812
  • خبرنگار : 71974

مناظره دانشجویی با گزاره «قطع درختان و تغییر کاربری فضای سبز شهری» برگزار شد

مناظره دانشجویی با گزاره «قطع درختان و تغییر کاربری فضای سبز شهری» برگزار شد

در یکی از مناظرات دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران که در دانشگاه علم و فرهنگ با گزاره مناظره با موضوع «قطع درختان و تغییر کاربری فضای سبز شهری» به منظور ساخت مسجد و محیط فرهنگی خلاف وظایف شهرداری است، برگزار شد که  گروه «استامینوفن» از دانشگاه پیام نور با کسب آرای داوران به عنوان تیم برتر موفق شد به دور دوم این مسابقات راه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در نخستین روز از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم «رویش» از فارس و تیم «استامینوفن» از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، یکشنبه ۶ خردادماه، رأس ساعت ۹:۳۰ در سالن شهید حسین رهساز دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مناظرۀ خود را درباره گزاره «قطع درختان و تغییر کاربری فضای سبز شهری به منظور ساخت مسجد و محیط فرهنگی خلاف وظایف شهرداری است.» آغاز کردند.

تیم «رویش» در موضع موافق با گزاره استدلال خود را به این شرح بیان کرد: با توجه به اینکه وظایف ارگان‌ها و نهادهای عمومی و دولتی براساس قانون است، وظایف شهرداری‌ها در موارد ۵۵ تا ۵۷ احصا شده و در هیچ‌کدام از بندهای مواد مذکور اشاره‌ای به ساخت مسجد توسط شهرداری نشده است و اصولا قانون گذار به دلایلی مثل تعارض منافع شهرداری، اختیار قطع درخت را به طور مطلق به شهرداری نداده است. بنابراین شهرداری در امر قطع درختان صرفا مجری بوده و اختیار قطع درختی بدون مصوبه کمیسیون مادۀ ۷ را ندارد. براساس استدلال فقهی از جمله قاعده مسجد ضرار، قاعدۀ لاضرر، قاعدۀ ملازمه، قاعدۀ اهم و مهم و دیگر استدلال‌های فقهی نیز تغییر کاربری و آسیب به محیط‌زیست، برای ساخت مسجد، توجیه شرعی و فقهی ندارد و به هیچ عنوان نمی‌شود آن را توجیه کرد. اصولا ساخت مسجد و مکان های مذهبی بنا به نظر بسیاری از عالمان و مجتهدان از جمله حضرت آیت الله خمینی باید مستقل از حاکمیت و توسط مردم انجام شود و تنها در صورت نیاز و کمبود حاکمیت در آن ورود کند. بنابراین شهرداری ها باید به وظیفۀ اصلی خود یعنی ادارۀ شهر و تامین رضایت شهروندان بپردازد و از این گونه تفسیرهای موسع از قوانین پرهیز کند.

تیم «استامینوفن» نیز در موضع مخالف با گزاره اظهار کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوبه سال ۱۳۲۴ مجلس شورای ملی در ردیف های ۶، ۱۷، ۲۱ و ۲۵ وظیفۀ توسعۀ مساجد و محیط‌های فرهنگی و فضای سبز شهری از جمله باغ‌های عمومی برعهدۀ شهرداری است. در نتیجه تغییر کاربری فضای سبز شهری جهت توسعه موارد مذکور خلاف وظیفۀ شهرداری نیست.

از طرف دیگر با توجه به جهت دوم و طبق پیش‌بینی سازمان مقیاس‌ها و ارزش‌یابی سلامت، ایران با نرخ فعلی رشد جمعیت، به جمعیت ۹۵ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. از آنجا که بر اساس قانون جوانی جمعیت یکی از اهداف کشور افزایش این نرخ رشد است، می‌توان جمعیتی بیش از این پیش‌بینی را انتظار داشت.

گفتنی است، در پایان این رقابت تیم «استامینوفن» از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، به مرحله دوم مسابقات که ۷ خردادماه برگزار می‌شود، راه پیدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha