• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403030603839
  • خبرنگار : 71974

مناظره دانشجویی با گزاره «تغییرات بدنه دیوان سالاری اداری»/ گروه نیک‌آیین از اصفهان برتر شد

مناظره دانشجویی با گزاره «تغییرات بدنه دیوان سالاری اداری»/ گروه نیک‌آیین از اصفهان برتر شد

در یکی از مناظرات دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران که در دانشگاه علم و فرهنگ با گزاره «باید برای میزان تغییراتی که دولت‌ها در بدنه دیوان سالاری کشوری ایجاد می‌کنند، محدودیت قانونی گذاشت»، گروه نیک‌آیین از اصفهان با کسب آرای داوران به عنوان تیم برتر موفق شد به دور دوم این مسابقات راه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در نخستین روز از رقابت گروه‌های دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، گروه تابش از استان مرکزی و گروه نیک آیین از استان اصفهان، رأس ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شهید دانشجو مهدی فلاحت پور دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مناظرۀ خود را درباره گزاره «باید برای میزان تغییراتی که دولت‌ها در بدنه دیوان سالاری کشوری ایجاد می‌کنند، محدودیت قانونی گذاشت»، آغاز کردند.

گروه «تابش» در موضع موافق با گزاره ابتدا به تعریف مفاهیم اساسی گزاره پرداخته و سپس ۴ استدلال محوری خود را در ۴ دفاع خود بیان می‌کرد و برای دلایل خود شواهد لازم را مطرح کرده است. این گروه با بیان اینکه حدی از اختیارات برای دولت لازم است و دولت می‌تواند تمایل به ایجاد تغییراتی در بدنه دیوان سالاری داشته باشد، بیان کرد: اما ما نمی‌توانیم به دولت اجازه دهیم که تغییرات مدنظرش را بدون هیچگونه محدودیت قانونی اجرا کند. ضرورت بحث تفکیک قوا، زیرا اگر تغییر در بدنه دیوان سالاری بدون محدودیت توسط دولت‌ها اتفاق بیفتد اصل تفکیک قوا نقض می‌شود. همچنین تمرکززدایی به معنای فرایند توزیع کردن امور اداری و تصمیم‌گیری به طور نزدیک‌تر به مردم است. تعارض منافع به این معنا که فرد بین منافع ملی و منافع شخصی قرار می‌گیرد و این نگرانی پدید می‌آید که فرد در مقام انتخاب تحت تاثیر منافع شخصی قرار بگیرد.

همچنین گروه «نیک آیین» نیز در موضع مخالف با گزاره اظهار کرد: آنگونه که اندیشمندان جامعه شناسی سیاسی از جمله ماکس وبر و بشیریه مطرح کرده‌اند دولت‌ها خالی از گرایشات و ارزش‌ها و ترجیحات نیستند. به عبارت دیگر دولت ساحتی تهی نیست و اساسا چون ساحتی تهی نیست هم می‌تواند طی فرآیندی قانونی قدرت را در دست بگیرد و هم اینکه این ارزش‌ها و گرایشات را در اجرای امور به طور کلی و تغییرات در دیوان سالاری به طور خاص لحاظ کنند.

اعضای این تیم ادامه دادند: دولت‌ها چون برآمده از خواست اکثریت جامعه هستند برای دستیابی به اهداف خود که خواست‌های اکثریت جامعه هستند باید بدنه  دیوان سالاری را راستای این اهداف شکل دهند. ماکس وبر به عنوان بنیانگذار مطالعات در باب دیوان سالاری مدرن، در الگوی جامعه شناسی خود پیدایش بوروکراتیک عقالیی را به عنوان مهمترین مظهر و فرآیند عقالنی شدن در دوره مدرن می داند که به دیگر بخش‌های جهان نیز سرایت کرده است. وبر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الگوی آرمانی دیوان سالاری را عدم تملک منصب توسط صاحب منصب می‌داند که این مسئله بیانگر تغییر در بدنه دیوان سالاری و گردش نخبگان است.

گروه نیک‌آیین در اثبات موضع خود به چند فرض تاکید کردند که ابتدا ایجاد محدودیت در حوزه اختیارات دولت موجب ناکارآمدی دولت و اختالل در کار اجرایی می‌شود، فرض دوم  ایجاد محدودیت موجب می‌شود دولت‌ها به اهداف اعالمی خود دست پیدا نکنند. فرض سوم دستاویزی برای فرار دولت‌ها از پذیرش مسئولیت می‌شود. فرض چهارم برخی مواقع تغییر در بدنه دیوان سالاری ضروری و الزم است که با اعمال محدودیت این امکان از دولت گرفته می شود. فرض پنجمو نهایی گردش نخبگان در دستگاه دیوان سالاری موجب پویایی سیستم، ورود ایده‌ها و انگیزه‌های جدید به سیستم و جلوگیری از تملک منصب توسط صاحب منصب می‌شود.

گفتنی است، در پایان این رقابت «گروه نیک‌آیین» با برتری بر گروه تابش به مرحله دوم مسابقات که در روزهای آتی برگزار می‌شود، راه پیدا کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha