• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۰ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8007-03639

سرانجام “ايران سراي من“ به كجا مي‌انجامد

در حالي كه دو سال از ساخت فيلم “ايران سراي من است“ مي‌گذرد، هنوز وضعيت اكران اين فيلم به علت اختلاف بين تهيه‌كننده و كارگردان روشن نشده است. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، “ايران سراي من است“ به كارگرداني “پرويز كيمياوي“ دو سال پيش در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. پرويز كيمياوي در مصاحبه‌اي با ايسنا در اسفند ماه سال گذشته در مورد اين فيلم گفته بود: ميكس نهايي فيلم، مرداد ماه سال 79 به وسيله جهانگير ميرشكاري و با حضور اين جانب به اتمام رسيد و جهت اكران عمومي تحويل تهيه كننده داده شد؛ ولي متاسفانه پس از آن تاريخ، تهيه‌كننده ميكس مجددي توسط ميرشكاري انجام داد كه نتيجه به هيچ وجه مطلوب نيست. طبق گفته ميرشكاري، از آن جهت ايشان اقدام به اين عمل غيرحرفه‌اي نمودند كه از طرف خانه سينما وادار به انجام اين كار شدند. اين در حالي است كه وي در ارديبهشت ماه نيز در مصاحبه‌اي با ايسنا گفت: فرشته طائرپور به سرپرستي از طرف هيات مديره خانه سينما، بدون مشورت من، به سرهنگي (تهيه‌كننده فيلم) مجوز دادند كه اين فيلم را دوباره ميكس كنند و اين خيلي وحشتناك است و خلاف اصول حرفه‌اي مي‌باشد. همچنين عليرضا رييسيان، رييس كانون كارگردانان سينماي ايران نيز در مرداد ماه در مصاحبه‌اي با ايسنا گفت: هيات مديره خانه سينما، پيچش‌هاي غير ضروري در مورد فيلم كيمياوي بوجود آوردند كه باعث شد، اولا يك فيلم توليد ملي همينطور مسكوت بماند و در ثاني،‌ يك كارگردان خوب مملكت رنجيده شود؛ ثالثا سرمايه‌اي از اين سينما خارج شده و راكد مانده است؛ اصلا نيازي به درگيري در طول 1/5 سال گذشته نبود. وي تاكيد كرد: اختلاف بين تهيه‌كننده و كارگردان سابقه دارد و هميشه از راه‌هاي مناسب قانون صنفي، سعي مي‌كنند مسئله را حل كنند. هيات داوري خانه سينما، در پي اظهارات علي رييسيان، در اواخر مرداد ماه بيانيه‌اي صادر كرد. اين هيات در اين بيانيه از تلاش‌هاي خود جهت حل اين مشكل نام برد و اعلام كرد: پرويز كيمياوي بارها و بارها برگه پذيرش حكميت هيات داوري را امضا كردند و بارها كتبا متعهد شدند به احكام صادره عمل كنند، اما متاسفانه هر بار مدتي بعد از صدور راي، به شيوه “جر زني“ متوسل شدند. هيات داوري در آن بيانيه اعلام كرده بود: اگر پرويز كيمياوي علاقه‌مند است پرونده جديدي پيرامون فيلم خود تشكيل دهد، نه هيات داوري و نه هيات مديره، تشكيل چنين پرونده‌اي را نمي‌پذيرد و رييس كانون كارگردانان (رييسيان) مي‌تواند پرونده را بازگشايي نمايد. به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه هم اكنون پرويز كيمياوي از انجام هر گونه مصاحبه‌اي خودداري مي‌كند و اعلام كرده است كه از پي‌گيري سرنوشت اين فيلم صرف نظر كرده است. وي در حال نگارش فيلمنامه براي كار بعدي خود است. كيمياوي چندي پيش در مصاحبه‌اي با هفته نامه “سينما“ عنوان كرده بود كه اگر سرنوشت اين فيلم روشن نشود، به خارج از كشور خواهد رفت و فيلمسازي را در آن جا ادامه خواهد داد. وي چند ماهه اخير را در كشور فرانسه به سر برده بود. گفتني است، كيمياوي فعاليت هنري خود را در فرانسه، به عنوان دستيار كارگردان در شبكه‌ي تلويزيوني ORTF آن كشور شروع كرد كه تا سال 1347 ادامه داشت؛ وي در سال 48 به ايران بازگشت و در سال 1352 فيلم مطرح “مغول‌ها“ را ساخت. وي در سال 57 به فرانسه مهاجرت كرد و فيلمسازي را در تلويزيون آموزشي پاريس ادامه داد و در سال 1371 به ايران بازگشت. وي علاوه بر “مغول‌ها“ تاكنون “باغ سنگي“ و “اوكي مستر“ را ساخته است؛ “ايران سراي من است“ اولين فيلم بعد از انقلاب پرويز كيمياوي است. “پ مثل پليكان“ و “يا ضامن آهو“ از فيلم‌هاي كوتاه و مطرح وي هستند كه برنده جوايز معتبري از جشنواره‌هاي خارجي شده‌اند. اين وضعيت در شرايطي است كه وضعيت اكران فيلم “سگ كشي“ نيز به علت اختلاف بين تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار فيلم به درستي معلوم نيست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha