• جمعه / ۶ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8403-02674
  • منبع : فضای مجازی

گام نهايي «وويجر1» براي ورود به اعماق فضا فضاپماي ناسا 28 سال پس از پرتاب در آستانه خروج از منظومه شمسي است

كاوشگر فضايي «وويجر1» به كرانه منظومه شمسي نزديك و نزديكتر مي شود.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين فضاپيما كه در سال 1977 پرتاب شد اكنون تقريبا 14 ميليارد كيلومتر از خورشيد فاصله دارد و در آستانه ورود به اعماق فضاست. فاصله زمين از خورشيد تقريبا 150 ميليون كيلومتر است.

دانشمندان آژانس فضايي آمريكا، ناسا، روز سه شنبه در كنفرانسي در «نيواورليانز» گفتند كه وويجر اكنون در حال حركت در بخشي از منظومه شمسي به نام «هليوشيت» است.

اين پهنه كرانه‌اي متلاطم و وسيع است كه نفوذ خورشيد در آن پايان مي يابد و ذرات پرتاب شده از سطح خورشيد در آنجا خرد شده و به گازي رقيق كه در فضاي ميان ستارگان شناور است بدل مي شود.

هرچند دانشمندان نسبت به زمان دقيق آن مطمئن نيستند اما مي گويند اين كاوشگر «به زودي» منظومه شمسي را پشت سر گذاشته و وارد اعماق فضا مي شود.

دكتر ادوارد استون، از دانشمندان پروژه «وويجر» در موسسه تكنولوژي كاليفرنيا در پاسادنا گفت: «وويجر 1 وارد آخرين مرحله از تاخت و تاز خود به سوي مرز فضاي ميان ستاره‌يي (interstellar space) شده است.»

دانشمندان نوامبر گذشته درباره رسيدن يا نرسيدن وويجر به ناحيه موسوم به «شوك پاياني» (termination shock) دچار اختلاف نظر شده بودند.

سرعت «بادهاي خورشيدي»، يعني ذرات باردار الكتريكي كه سطح خورشيد ساطع مي شود، در اين ناحيه در اثر فشار ناشي از گاز پراكنده ميان ستارگان كم مي شود.

برخي محققان تصور مي كردند كه اين كاوشگر وارد اين ناحيه شده است اما به عقيده سايرين هنوز به آنجا نرسيده بود.

اكنون در نشست «مجمع مشترك 2005» كه توسط انجمن ژئوفيزيك آمريكا سازمان داده مي شود، دانشمندان مي‌گويند مطمئن هستند و توافق كرده‌اند كه وويجر از ناحيه شوك پاياني فراتر رفته و به تدريج طعم اعماق فضا را مي‌چشد.

پيش بيني موقعيت ناحيه شوك پاياني آسان نبود، زيرا به گفته محققان، شرايط دقيق حاكم بر فضاي ميان ستاره‌يي مجهول است. به علاوه، نوسان در سرعت و فشار بادهاي خورشيدي باعث مي شود ناحيه شوك پاياني منبسط يا منقبض شده و تاب بردارد.

بي‌بي‌سي در گزارش خود مي‌افزايد: وويجر 1 ابتدا ماموريتي پنج ساله داشت اما با گذشت 28 سال از زمان پرتاب عملكرد خارق‌العاده آن همچنان ادامه دارد.

اين فضاپيما حامل يك كپسول زمان به شكل يك صفحه طلايي گرامافون، به همراه سوزن پخش و پيام سلام زميني ها به زبان هاي مختلف و همچنين نمونه آهنگ هايي از موتزارت گرفته تا آهنگي از بلايند ويلي جانسون است.

همزاد ديگر اين فضاپيما، وويجر 2، چند هفته بعد از وويجر يك پرتاب شد و در مسيري متفاوت در حركت است و اكنون 10 و 4 دهم ميليارد كيلومتر از خورشيد فاصله دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha