• دوشنبه / ۷ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8409-16676.36256

IBB: سي سال تلاش پيگير در عرصه توليد علم جهاني رييس مركزتحقيقات بيوشيمي- بيوفيزيك دانشگاه تهران: كيفيت مقالات بين‌المللي ايران 1/4 برابر ميانگين جهاني است

IBB: سي سال تلاش پيگير در عرصه توليد علم جهاني
رييس مركزتحقيقات بيوشيمي- بيوفيزيك دانشگاه تهران:
كيفيت مقالات بين‌المللي ايران 1/4 برابر ميانگين جهاني است

رييس مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران با اشاره به ارائه سالانه صد مقاله علمي از سوي محققان اين مركز در نشريات علمي معتبر بين‌المللي اظهار داشت: حدود 30 درصد ارجاعات به مقالات محققان اين مركز توسط پژوهشگران داخلي و 70 درصد ارجاعات به مقالات محققان و 53 درصد مراجعات به وب‌سايت مركز مربوط به دانشمندان كشورهاي پيشرفته خارجي است.

دكتر علي اكبر موسوي موحدي، رييس مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران (IBB) كه به مناسبت سي‌امين سالگرد تاسيس اين مركز با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، در خصوص زمان و هدف از تاسيس اين مركز علمي گفت: مركز تحقيقات بيوشيمي و بيوفيزيك (IBB) در سال 1354 در دانشگاه تهران براي راه‌اندازي دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري در زمينه علوم سلولي - مولكولي به ويژه با گرايش‌هاي بيوشيمي و بيوفيزيك و در راستاي توليد علم جهاني با همكاري‌هاي بين‌المللي تاسيس شد.

وي افزود: در آغاز كار بهترين اساتيد و دانشمندان اين دو رشته و رشته‌هاي وابسته از دانشگاه‌هاي سراسر كشور دعوت به همكاري شدند تا زمينه انجام تحقيقات گروهي و تعاملات فكري ميان افراد جهان ديده و محققان فراهم شود.

در همين راستا بهترين آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي با سرمايه‌گذاري عظيم و دستگاه‌هاي پيشرفته آن روز و با پشتيباني‌هاي تحقيقاتي (دستگاهي و ارتباطي) تاسيس شدند.

دكتر موسوي موحدي در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر مركز IBB داراي 18 نفر عضو هيات علمي پيوسته و 12 نفر عضو هيات علمي وابسته از بهترين دانشمندان و توليد كنندگان علم جهاني در داخل و خارج كشور است.

وي در بيان دستاوردهاي مركز در طول 30 سال گذشته اظهار كرد: مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران در راستاي توليد علم جهاني به عنوان يك مركز بين‌المللي محل ملاقات و تعاملات بين‌المللي پژوهشگران جهاني در راستاي فعاليت‌هاي تحقيقاتي بيوشيمي، بيوفيزيك و بيوانفورماتيك بوده و نتيجه كار تحقيقاتي اساتيد مركز، پژوهشگران ساير مناطق و دانشجويان مركز به توليد مقالات وزين بين‌المللي منجر شده است كه به طور ميانگين سالانه صد اثر علمي محققان در نشريات معتبر بين‌المللي به چاپ مي‌رسد كه نشان از تاثير تحقيقات اين مركز در عرصه جهاني است.

رييس مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران با اشاره به اهميت تربيت نيروي انساني كيفي، افزود: IBB به عنوان مركز آموزشي دوره تحصيلات تكميلي است كه در حال حاضر حدود صد دانشجو را پذيرش كرده كه 70 درصد آنها در دوره PhD و 30 درصد در دوره كارشناسي ارشد مشغول به تحصيل هستند.

وي در خصوص اعتبار و جايگاه بين‌المللي اين مركز علمي به ايسنا گفت: اين مركز كه قطب علمي كشور در زمينه زيست شناسي، بيوشيمي و بيوفيزيك است و داراي كرسي يونسكو در رشته بيوشيمي و وابسته به فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS) است و هم اكنون با چندين مركز تحقيقاتي در سراسرجهان ارتباط و همكاري تحقيقاتي دارد.

وي در ادامه در تبيين زير شاخه‌هاي رشته‌هاي بيوشيمي، بيوفيزيك، بيوانفورماتيك كه نقش بيشتري در توليد علم جهاني دارند به تثبيت آنزيم‌ها، دناتوره كردن پروتئين‌ها، بيوالكتروشيمي، بيوشيمي غشاء و استخراج برخي از داروهاي گياهي، تخليص و شناسايي پپتيدها و ... اشاره كرد.

دكتر موسوي موحدي با اشاره به مشكلات مركز در خصوص تامين بودجه پژوهشي گفت: سهم بودجه پژوهشي مركز از طريق اعتبار ويژه اساتيد، حوزه پژوهشي دانشگاه تهران، ارائه طرح‌هاي خارج از دانشگاه از سوي اعضاي هيات علمي و ساير پشتيبانان علم و پژوهش نظير وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، رياست جمهوري و صندوق حمايت از پژوهشگران، تامين مي‌شود كه با توجه به اين كه رشته‌هاي علوم زيستي به دليل نياز به تهيه مواد بيولوژيكي و بيوشيميايي و ‌دستگاه‌هاي دقيق‌تر با تكرار پذيري بيشتر آزمايشات، از پرخرج‌ترين رشته‌هاي علمي هستند، بايد نگرش جديدي در ارائه بودجه‌هاي پژوهشي ايجاد شود، ضمن آن كه امروزه بيش از 57 درصد از توليد علم جهاني در زمينه علوم زيستي است.

رييس مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران اضافه كرد:از طرف ديگر،  بسياري از مواد آزمايشگاهي سلولي و مولكولي از لحاظ حمل و نقل، نگهداري و ...داراي شرايط خاصي بوده و بايد در درجه حرارت پايين نگهداري شوند، لذا سيستم هواپيمايي و گمرگ كشور بايد براي نگهداري اين مواد تجهيز شوند.

وي در ادامه گفت‌و‌گو با ايسنا درباره فعاليت‌هاي مركز اظهار كرد: اين مركز داراي دوره‌هاي آموزشي دكتري بيوشيمي، بيوفيزيك و بيوانفورماتيك و نيز دوره‌هاي كارشناسي ارشد در رشته‌هاي بيوشيمي و بيوفيزيك است.

دكتر موسوي موحدي افزود: بسياري از اساتيد مركز، سردبير و داور علمي نشريات ملي و بين‌المللي هستند اما مركز IBB داراي نشريه تخصصي نيست و معتقديم كه تهيه و صدور نشريات بين‌المللي بايد از سوي انجمن‌هاي علمي نظير انجمن بيوشيمي، انجمن بيوشيمي فيزيك و انجمن شيمي صورت گيرد.

وي در ادامه به برنامه‌هاي آتي مركز IBB اشاره كرد و گفت: جذب دانشجويان خارجي براي دوره PhD، تقويت دوره پسادكتري كه در دو سال اخير دو خارجي و دو داخلي جذب شده‌اند، بورسيه تعدادي از دانشجويان خارجي و تعدادي دانشجو با دريافت شهريه، انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي در علوم بين‌رشته‌يي، تقويت ارائه Workshop در بعد بين‌المللي و افزايش ارتباط ميان موسسات هم سطح از برنامه‌هاي آتي مركز است.

مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران همچنين به عنوان يك مركز پيشرفته تحقيقاتي محل ارتباط و تعامل پژوهشگران سراسر دنياست كه در زمينه افزايش اين تعاملات تلاش خواهيم كرد.

دكتر موسوي موحدي با اشاره به كيفيت بالاي مقالات علمي ارائه شده از سوي دانشمندان اين مركز، خاطر نشان كرد: بر اساس مطالعاتي كه در سال 2004 در مركز IBB در خصوص كيفيت توليد علم ايران صورت گرفت با محاسبه متوسط ضريب تاثيرگذاري مقالات (تعداد استنادات به يك مقاله در دو سال) به عنوان نشاني از كيفيت كارهاي علمي، اين معيار در مورد مقالات در سطح جهان 19/1 و در مقالات بين‌المللي ايرانيان 57/1 بود و اين به معني افزايش 4/1 برابري كيفيت توليد علم ايران در مقايسه با ميانگين جهاني است. اين در حالي است كه اين رقم در مركز IBB بيش از اين ميزان است.

وي در پايان از برخي رسانه‌ها به دليل عدم بازتاب مناسب خبر اين موفقيت‌ها از سوي مروجان علمي انتقاد كرد و به ايسنا گفت: در شرايطي كه در ماه‌هاي اخير در مجله «Nature» و «Science» از رشد علمي ايران به نيكي ياد شد، چرا نبايد خبر دستاورد جهاني ايرانيان و شكستن مرزهاي دانش به دست دانشمندان ايراني در سطح ملي منعكس شود؟

گفتني است، مراسم بزرگداشت سي‌امين سال فعاليت مركز تحقيقات بيوشيمي - بيوفيزيك دانشگاه تهران - از بزرگترين و فعال‌ترين كانون‌هاي توليد علم كشور در عرصه زيست‌شناسي مدرن - روز سه‌شنبه در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.

در اين مراسم كه از ساعت 13 و 30 دقيقه روز سه‌شنبه - هشتم آذرماه - در محل آمفي تئاتر مركز برگزار مي‌شود، از دانشجويان رتبه اول دوره‌هاي دكتري و كارشناسي ارشد سال تحصيلي 83 مركز نيز تقدير مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha