• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8602-09493

استاد پيشكسوت دانشگاه: گروه‌هاي آموزشي بايد قدرت عمل بيشتري دراستخدام استادان داشته باشند مشكلات معيشتي مانع از تمركز اساتيد بر فعاليتهاي علمي آموزشي مي‌شود

استاد سابق دانشگاه تهران با اشاره به عدم مشكلات معيشتي اساتيد دانشگاهي، گفت:‌ هرچه استاد از نظر ذهني و فكري در رفاه بيشتري باشد، امكان تدريس و پژوهش بيشتر و كيفي تر برايش فراهم مي‌شود.

دكتر ‌اصغر خالدان استاد پيشكسوت و نمونه دانشگاه مازندران و از پايه‌گذاران علم تربيت بدني در كشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رعايت شان و مقام استاد را وابسته به نوع رفتار دانشجويان و همچنين خود اساتيد دانشگاهي دانست و اظهار كرد: رفتار خود اساتيد، نوع برخورد آنها با مخاطبين و دانشجويان و مرتب بودن ظاهريشان، مي‌تواند در تعيين جايگاه اجتماعي آنها موثر باشد.

وي با اشاره به مقام خاص استاد در جامعه و دانشگاه، گفت: مسائل معيشتي گاه باعث مي‌شود كه اساتيد در بيش از يك جا شاغل باشند كه اين نگراني و تعدد مشاغل بر روحيه كار اساتيد و در نتيجه كيفيت كار آنها موثر است.

استاد پيشكسوت و نمونه دانشگاه مازندران با اشاره به مشكلات معيشتي و مسكن اساتيد دانشگاه، گفت: استادي كه براي تامين يك زندگي در حد عرف جامعه، درمضيقه باشد، مجبور است به جاي مطالعه و تحقيق،‌ در كلاسهاي متعددي شركت كند كه اين مساله حتي موقعيت خانوادگي وي را نيز متزلزل مي‌كند .

دكتر خالدان با تاكيد بر اهميت اعمال مقررات و دستور العمل‌هايي در جهت رفاه دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌ها، خاطرنشان كرد: اين مساله بايد در تمام دانشگاه‌هايي كه زير چتر وزارت علوم هستند، رعايت شود و نبايد وضع به گونه‌ايي باشد كه بعضي دانشگاه‌ها به دليل نام و محل خاص دانشگاه از رفاه عمومي بيشتري برخوردار بوده و برخي ديگر از حداقل امكانات نيز محروم باشند، و رسيدگي به اين مساله نيازمند اهتمام ويژه وزارت علوم است.

به گفته وي، در حالت ايده آل اساتيد بايد بتوانند واحدهاي درسي تخصصي‌شان را تدريس كنند و در عين حال وقتي را هم براي جنبه پژوهشي كارشان در نظر بگيرند.

دكتر خالدان سيستم ارزيابي كيفي اساتيد را كارآمد ندانست و اذعان كرد: استاد اگر واقعا استاد باشد نيازي به كنترل ندارد كه تضمين اين امر، به مرحله انتخاب اساتيد مربوط مي‌شود.

وي افزود: هر كسي توانايي تدريس و پژوهش در جايگاه يك استاد دانشگاهي را دارا نيست و در همين راستا انتخاب اوليه اساتيد بايد با يك كنترل و دقت حساب شده‌ايي صورت گيرد.

دكتر خالدان با اشاره به وضعيت كاري اساتيدي كه به علت مسئوليت‌هاي متعدد، هيچ وقت در اتاق كارشان و دانشكده مربوطه حضور ندارند، گفت: در انتخاب اساتيد به جز داشتن مدرك دكتري بايد تلاش‌هايي نيز در راستاي دستيابي به ملاكهاي صحيح انتخاب اساتيد صورت گيرد و در اين راستا به گروه هاي آموزشي دانشگاه‌ها قدرت عمل بيشتري داده شود.

وي افزود: متاسفانه گروه‌هاي آموزشي و سرپرست آنها، آزادي عملي در انتخاب نيروي مورد نياز خود نداشته و ناهماهنگي‌هاي صورت گرفته گاها سبب شده كه 5 استاد يك گروه يك درس را تدريس كنند در حاليكه براي درس تخصصي ديگري نيازمند اساتيد مدعو باشند.

اين استاد تربيت بدني با بيان اينكه مسئولين گروههاي آموزشي بيش از هر كسي از نوع نياز دانشگاه‌ها آگاهند، خاطر نشان كرد: در گذشته به شيخوخيت در دانشگاه‌ها بهاي خاصي داده مي‌شد و مديران گروه‌ها از مقام بالايي در تصميم گيري‌ها برخوردار بودند در حاليكه امروزه رقابت‌هايي كه در شان مقام استاد و دانشگاه نيست براي انتخاب مديران گروههاي آموزشي رخ مي‌دهد، غافل از اينكه نوع نياز آن گروه خاص چيست.

وي افزود: گروه‌هاي آموزشي مي‌توانند نقش اساسي در آموزش داشته باشند و كار علمي دانشگاه و دانشكده‌ها در اختيار مديران گروه‌هاست و در نتيجه انتخاب روساي دانشكده‌ها و گروه‌هاي آموزشي نيازمند يك تدبير ويژه است.

دكتر خالدان ماهيت ايجاد دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف را بر اساس نياز جامعه دانست و ادامه داد: نياز به مهارت و تخصصي‌هاي مختلف باعث شده كه اساتيد و دانشگاه‌ها به تربيت نيروي متخصص اقدام كنند كه با توجه به حجم بالاي سرمايه گذاري صورت گرفته براي تربيت نيروي انساني در راستاي توسعه علمي كشور، مديريت اين فارغ التحصيلان و چگونگي خدمت رساني آنها در حوزه‌هاي مربوطه ضروري است.

استاد پيشكسوت دانشگاه در خاتمه گفت: متاسفانه عليرغم حجم بالاي سرمايه گذاريهاي صورت گرفته، حتي بسياري از فارغ التحصيلان پزشكي ما در تخصص خود مشغول به كار نيستند كه اينگونه مسائل داراي تاثيرات منفي بر توسعه علمي كشور است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha