• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 9003-00430

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران عنوان كرد: آمار پايين ثبت اختراع ايران نسبت به كشورهاي يافته راه‌اندازي بزرگترين شركت سرمايه‌گذاري خطر‌پذير در كشور

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور با تاكيد بر لزوم انجام طرح‌هاي پژوهشي كاربردي براي رفع مشكلات موجود كشور از ايجاد تغييراتي در نوع حمايت‌ صندوق از پژوهشگران و فناوران با اولويت‌هايي كه به زودي اعلام مي‌شوند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدرضا پورابراهيمي، روز يكشنبه در نشستي خبري با تشريح برنامه‌هاي جاري و آتي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور، مجموع طرح‌هاي پژوهشي انجام يافته با حمايت صندوق را نزديك به 225 طرح برشمرد و افزود: همچنين 580 طرح نيز با حمايت‌ صندوق در حال اجراست.

وي با بيان اين كه مجريان و ناظران طرح‌هاي پژوهشي از استادان برجسته كشور هستند اضافه كرد: صندوق حمايت از پژوهشگران از مجموع ظرفيت‌هاي علمي دانشگاه‌ها در رشته‌هاي مختلف براي انجام طرح‌هاي پژوهشي استفاده مي‌كند و در حال حاضر نيز بالغ بر 800 عضو هيات علمي دانشگاه‌ با اين صندوق در ارتباط هستند كه به زودي در نشستي از ناظران و داوران طرح‌هاي پژوهشي برتر صندوق، تقدير خواهد شد.

به گفته‌ پورابراهيمي، كميته‌هاي تخصصي بررسي طرح‌هاي پژوهشي صندوق شامل كميته‌مهندسي، علوم انساني، علوم زيستي، كشاورزي، علوم پزشكي و ميان گروهي است كه به زودي نيز در اين كميته‌ها نيز تغيير ساختاري ايجاد مي‌شود.

اعلام اولويت‌هاي حمايت از طرح‌هاي پژوهشي كاربردي در آينده نزديك 

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور با اشاره به تغيير نگاه در حمايت از طرح‌هاي پژوهشي گفت: در حال حاضر، صرف چاپ مقاله ISI براي حمايت از طرح‌هاي پژوهشي كافي نبوده و فعاليت‌هاي پژوهشي بايد كاربردي و ناظر بر حل مشكلات باشند. به همين منظور، اولويت‌هاي تعيين شده براي حمايت از طرح‌هاي پژوهشي كاربردي به زودي اعلام خواهد شد.

به گزارش ايسنا، پورابراهيمي در اين زمينه تاكيد كرد كه خروجي طرح‌هاي پژوهشي، بايد كمك به افزايش توليد ناخالص ملي در راستاي هدف برنامه توسعه باشد و حمايت‌هاي صندوق بر اين موضوع هدف‌گذاري شده است.

آغاز فعاليت بزرگترين شركت سرمايه‌گذاري مخاطره‌پذير در نيمه اول خردادماه

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور درادامه به محور دوم فعاليت‌هاي صندوق در تجاري‌سازي طرح‌هاي پژوهشي اشاره كرد و گفت: اين بخش شامل تجاري‌سازي طر‌ح‌هاي پژوهشي صندوق و تجاري‌سازي طرح‌هاي پژوهشي خارج از صندوق است.

به گفته‌ پورابراهيمي از ابتداي سال جاري آيين‌نامه‌ تجاري سازي صندوق نيز با رويكرد كمك به توسعه اقتصادي كشور اصلاح شده است.

وي با اشاره به وجود شركت‌هاي سرمايه‌گذار خطرپذير در كشورهاي پيشرفته گفت: معمولا در اين كشورها نرخ بازده شركت‌هاي مخاطره‌پذير دو برابر متوسط نرخ بازده بورس آن كشورهاست.

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور گفت: با توجه به اهميت اين موضوع، براي اولين بار در كشور مجوز تاسيس بزرگترين شركت سرمايه‌گذاري مخاطره‌پذير از هيات امناي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور در اسفند ماه سال گذشته اخذ و مقدمات تاسيس آن فراهم شده و نيمه دوم خرداد ماه سال جاري رسما اين شركت فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

وي با اشاره به عزم دولت براي راه‌اندازي صندوق ملي و نوآوري شكوفايي با سرمايه‌اي بالغ بر سه هزار ميليارد تومان، تاسيس اين صندوق را تحولي بزرگ در توسعه‌ علم و فناوري كشور و تاسيس شركت سرمايه‌گذاري مخاطره‌پذير را نيز مقدمه‌اي براي راه‌اندازي اين صندوق توصيف كرد.

تغيير اساسنامه شركت‌هاي دانش‌بنيان

عرضه سهام پنج شركت دانش‌بنيان موفق در فرابورس تا پايان امسال

به گزارش ايسنا، پورابرهيمي در ادامه تشريح برنامه‌هاي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور، تغيير اساسنامه‌ تشكيل شركت‌هاي دانش بنيان مورد حمايت صندوق با رويكرد عرضه و تقاضاي علمي را يكي ديگر از برنامه‌هاي آتي دانست و خاطرنشان كرد: در اين راستا جلساتي با رييس سازمان بورس اوراق بهادار كشور، جهت تدوين اساسنامه‌ شركت‌هاي دانش بنيان برگزار شده و درصدديم كه تا پايان امسال، پنج شركت دانش‌بنيان موفق كشور را در فرابورس كشور عرضه كنيم.

پيگيري ايجاد بورس ايده در بازار سرمايه كشور

وي با بيان اين كه بخش سوم فعاليت‌هاي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور، حمايت از ثبت اختراعات داخلي و بين‌المللي است،‌ گفت: ثبت اختراعات در دنيا ارزش اقتصادي دارد و در حال حاضر ثبت اختراعات در جهان به دو صورت اعلامي و ثبت علمي انجام مي‌شود كه متاسفانه در ايران ثبت اختراعات همچنان به صورت اعلامي است؛ بنابراين رويكرد جديد صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور حمايت از اختراعات ثبت‌شده‌اي خواهد بود كه بتواند تاييديه علمي سازمان‌هاي مختلف كشور را دريافت كنند.

وي در همين زمينه با يادآوري وجود شبكه‌ ايده يا به طور كلي بورس ايده در كشورهاي پيشرفته صنعتي تاكيد كرد كه به دنبال ايجاد بورس ايده در بازار سرمايه كشور هستيم.

به گفته پورابراهيمي، در حال حاضر، صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور، 50 درصد هزينه ثبت اختراعات بين‌المللي را پرداخت مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: طي دو سال گذشته تقاضاي 244 ثبت اختراع بين‌المللي به صندوق ارائه شده است كه از اين بين، 124 اختراع در دست بررسي است، 53 اختراع از دستور كار خارج شده و با 59 اختراع نيز قرارداد امضا شده است. البته تا كنون هشت ثبت اختراع بين‌المللي نيز با حمايتهاي صندوق صورت گرفته است.

آمار ناچيز ثبت اختراع در ايران نسبت به كشورهاي توسعه‌يافته

پورابراهيمي، با بيان اين كه در سال گذشته تنها 12 هزار اختراع در كشور ثبت شده است، اين آمار را نسبت به كشورهاي توسعه يافته بسيار ناچيز دانست و گفت: كشوري مانند كره جنوبي سالانه 200 هزار ثبت اختراع دارد.

وي با اشاره به وجود مشكلاتي در حوزه تجاري‌سازي محصولات فناورانه در كشور، تصريح كرد: افرادي متولي تجاري‌سازي اين محصولات در كشور هستند كه اغلب تخصص يا تجربه اقتصادي و مالي نداشته و تنها تخصص فني داشته‌اند.

اعطاي كرسي پژوهشي به 25 استاد صاحب سبك در دانشگاه‌ها

رييس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور با بيان اين كه اعطاي كرسي‌هاي پژوهشي به اساتيد برجسته و صاحب سبك بخش چهارم فعاليتهاي صندوق را تشكيل مي‌دهد، گفت: طي سال‌هاي اخير صندوق نگاه جديدي به اين بخش از حمايت‌ها داشته است.

وي گفت: تاكنون به 25 تن از استادان دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور به دليل انجام فعاليت‌هاي پژوهشي مؤثر در حوزه اقتصادي، كرسي پژوهشي اعطا شده است كه اين استادان در دانشگاه‌هاي كشور فعال بوده، پژوهش‌هاي تاثيرگذار داشته و در حوزه‌ تخصصي خود داراي سبك خاصي هستند.

به گفته پورابراهيمي، بودجه صندوق در سال جاري به 10 ميليارد تومان رسيده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha