• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91021206209
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

نتايج يك پژوهش دانشگاهي حاكيست:

آزمايش FNA تحت راهنمایی سونوگرافي، ابزاري مناسب براي تشخيص سرطان پستان

پژوهش جدید محققان كشور نشان مي‌دهد: تست FNA تحت راهنمایی سونوگرافي داراي حساسيت، ويژگي و ارزش اخباري بالايي جهت تشخيص تومورهاي پستان است و می‌تواند به عنوان يك ابزار مناسب تشخيصي مورد استفاده قرار گيرد.

پژوهش جدید محققان كشور نشان مي‌دهد: تست FNA تحت راهنمایی سونوگرافي داراي حساسيت، ويژگي و ارزش اخباري بالايي جهت تشخيص تومورهاي پستان است و می‌تواند به عنوان يك ابزار مناسب تشخيصي مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، عده بسیاري از زنان به سرطان پستان مبتلا مي‌شوند و سرطان پستان حدود 30 درصد كل سرطان‌هاي زنان را تشكيل می‌دهد.

بر اساس اين تحقيق، يكي از اقدامات در تشخيص اوليه‌ نوع توده، سيتولوژي توسط نمونه‌برداري سوزني ظريف (Fine needle aspiration یا FNA) است كه قدرت پیشگویی‌کنندگي آن به عوامل زیادی بستگی دارد، ولی نسبت به روش‌های تشخیصی دیگر مانند (CNB(Core needle biopsy سریع‌تر و کمتر تهاجمی است.

محققان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان پژوهشی را با هدف بررسي ارزش تشخیصی FNA در مقایسه با CNB در زنان مبتلا به توده‌ پستان طراحي و ارائه كردند. این مطالعه یک پژوهش‌ مقطعی بود که طی مدت یک سال در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به انجام رسید.

جامعه‌ آماری در اين تحقيق شامل بیمارانی بود که جهت انجام بيوپسي معرفي شده بودند. روش انجام این مطالعه به این صورت بود که تحت هدایت سونوگرافی پس از بی‌حسی موضعی با سرنگ، FNA انجام و بعد از همان محل CNB انجام ‌شد. برای تهیه‌ لام‌ها نمونه روی لام پخش و با اسپری فیکساتور تثبیت شد.

نمونه‌ CNB با مشخصات بیمار، همان روز و لام‌ها با کد و بدون نام، چند روز بعد به آزمایشگاه ارسال شد. تمام داده‌های به دست آمده در یک چک لیست، ثبت و توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه‌ 18 آنالیز شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که FNA در مقایسه با بیوپسی سوزنی دارای حساسیت 84.8 و ویژگی 94.4 درصد بود. ارزش اخباری مثبت تست FNA 95.1 درصد و ارزش اخباری منفی آن 82.9 درصد بود.

طبق نتايج به دست آمده از اين تحقيق، تست FNA تحت راهنمایی سونوگرافي داراي حساسيت، ويژگي و ارزش اخباري بالايي جهت تشخيص تومورهاي پستان است و می‌تواند به عنوان يك ابزار مناسب تشخيصي مورد استفاده قرار گيرد، ولي از آن جايي كه اكثر پزشکان جهت اقدامات درماني به يك تشخيص دقيق نياز دارند، اقدام به بیوپسی از توده می‌کنند. در عين حال در افرادي كه به علت اختلال انعقادي و ترس از بيوپسي امكان انجام آن وجود نداشته باشد یا تشخیص سریع مد نظر باشد، می‌توان از FNA استفاده کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۱۹:۲۲

سلام آدرس کلينيک شما کجاست ؟