• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 91022011473

قدم‌هاي خود را اندازه بگيريم

تكنيك‌هاي اندازه گيري مسافت هنگام پياده‌روي

تكنيك‌هاي اندازه گيري مسافت هنگام پياده‌روي

پزشكان و كارشناسان عموما پياده‌روي مداوم را براي سلامتي براي تمام اقشار جامعه توصيه مي‌كنند، اما از آنجايي كه سرعت پياده روي در افراد مختلف يكسان نيست، معياري براي سنجش ميزان مسافت پيموده شده بر حسب زمان وجود ندارد. چگونه مي‌توان مسافت پيموده شده را اندازه‌گيري كرد؟

پزشكان و كارشناسان عموما پياده‌روي مداوم را براي سلامتي براي تمام اقشار جامعه توصيه مي‌كنند، اما از آنجايي كه سرعت پياده روي در افراد مختلف يكسان نيست، معياري براي سنجش ميزان مسافت پيموده شده بر حسب زمان وجود ندارد. چگونه مي‌توان مسافت پيموده شده را اندازه‌گيري كرد؟

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسافت پيموده شده براي يك متحرك از حاصلضرب زمان طي مسافت در سرعت متوسط به دست مي‌آيد. از آنجايي كه براي افرادي كه پياده‌روي مي‌كنند، تنها امكان اندازه‌گيري زمان وجود دارد و معمولا افراد قادر نيستند سرعت متوسط خود را به دست آورند، دانستن مسافت پيموده شده در طول يك فعاليت پياده روي از طريق روابط فيزيكي امكان پذير نيست و اين در حاليست كه صرفا به زمان توصيه شده نمي‌توان اكتفا كرد چرا كه نيم ساعت پياده‌روي يك فرد سريع با يك فرد سالمند برابر نيست.

شمردن گام‌ها يكي از روش‌هاي محاسبه مسافتي است كه شما به آن طريق مي‌توانيد تعداد گام‌هاي خود را در يك مسير محاسبه كنيد و با دانستن طول هر گام ميزان حدودي از مسافت طي شده به دست آيد.

اين روش يك محاسبه دستي و بسيار ساده است براي زماني كه براي پياده روي يا كوهنوردي بيرون رفته‌ايد و مي‌خواهيد بفهميد و تشخيص دهيد كه شما دقيقا روي مسير و يا روي محل دقيق نقشه هستيد يا نه. عموما دو روش براي شمردن قدم‌ها وجود دارد:

1ـ اولين روش آن است كه شما بايد همزمان با هر قدم كه بر مي‌داريد بشمريد.

2ـ در دومين روش فقط گام‌هاي يكي از پاهاي چپ يا راست را مي‌شمريد.

** روش مسير

1ـ يك وسيله اندازه‌گيري پيدا كنيد. براي اين كه بفهميد چند قدم برداشته‌ايد به ابزاري نياز داريد تا مسيري كه شما در آن قدم گذاشته‌ايد از لحاظ مسافتي اندازه بگيرد. در بعضي از پارك‌ها و مسيرهاي دوچرخه‌سواري مسافت و فاصله را روي زمين نوشته‌اند و همچنين يك مسير دووميداني هم مي‌تواند به شما كمك بكند. يكي از اين مكان‌ها داراي علائم مسافت را انتخاب كنيد و سپس به سراغ مراحل بعد برويد.

2ـ مشخص كنيد كه از كدام روش اندازه‌گيري قدم‌ها مي‌خواهيد استفاده كنيد؛ از روش يك قدمي يا روش محاسبه قدم‌ها فقط با يك پا.

3ـ به سراغ نقطه شروع در مسير برويد. مسافت مناسبي را انتخاب كنيد تا خودتان را محك بزنيد. 200 متر يا 200 يارد (حدودا 180 متر) براي شروع مسافت خوبي است تا مقدار دقيقي از محاسبه قدم‌هاي خود نسبت به مسافت به دست آوريد.

4ـ قدم در مسيري كه انتخاب كرده‌ايد بگذاريد و همزمان كه شروع به حركت مي‌كنيد، قدم‌هاي خود را بشمريد. وقتي به پايان مسير رسيديد تعداد قدم را بنويسيد و تقسيم بر دو كنيد و سپس شما قادر خواهيد بود تا تعداد گام‌هاي خود را نسبت به مسافت در 100 متر يا 109 يارد به دست آوريد.

5ـ عددي بين 55 تا 70 تعداد جفت قدم عدد مناسبي براي اكثر افراد است و اگر داريد از سيستم‌ اندازه‌گيري يارد استفاده مي‌كنيد، عدد مناسب عددي بين 60 تا 76 بايد باشد. تعداد قدم‌هاي خود را با برگشت در مسير چك كنيد. در همان مسيري كه انتخاب كرديد، در مسير رفت قدم‌هاي خود را شمرديد پس سعي كنيد در همان مسير هم برگرديد و چك كنيد كه تعداد قدم‌ها زياد تفاوت نكند. اگر احيانا اعداد تفاوت زيادي با هم داشتند سعي كنيد به عدد ميانگيني براي خود در شمردن قدم‌ها نسبت به مسير به دست آوريد. اگر نياز شد مسير ديگري را انتخاب كنيد با تعداد قدم‌هاي خود را در مسيري مشخص ثابت نگه‌ داريد.

اطلاعات در مورد تعداد قدم‌هاي خود نسبت به مسافت مشخص شده را به دست آوريد تا دقت خود را در اين تمرين به دست آوريد.

در يك مسير كوتاه پياده روي خود را محاسبه كنيد به عنوان مثال از خانه تا فروشگاهي در محل زندگي شما قرار دارد. پياده روي دور يك پارك را هم اندازه بگيريد . همچنين مي‌توانيد مقدار قدم‌هاي خود را در مسيري مانند از خانه تا محل كار را هم اندازه بگيريد.

** روش پاهاي خيس

1ـ پياده رو يا مسير كنار جاده اي تميز را پيدا كنيد و يك نوار اندازه گيري مسافت (متراژ) در دست بگيريد.

2ـ يك سطل را پر از آب كنيد، سطل آب را در مسيري كه مي‌خواهيد در پياده روي كنيد، بريزيد. مطمئمن باشيد تا مقدار آب آن سطح را كاملا بپوشاند. قدم در راه مسيري بگذاريد كه خيس است، اما با قدم‌هاي معمولي شروع به راه رفتن كنيد، راه رفتن خود را تا با 10 گام بلند پس از مسير خيس ادامه دهيد.

راه رفتن در يك مسير كه مثلثي خيس هم مي‌تواند روش خوبي باشد ، اما بايد شما يك نوار اندازه‌گيري مسافت (متر) در دست داشته باشيد. در مسير خيس فاصله بين ردپاي پاشنه پاي چپ را تا ردپاي پاي راست اندازه‌ بگيريد. به اين ترتيب مقدار ميانگيني براي اندازه گيري دقيق مسافت‌ طي شده توسط شما به دست خواهد آمد.

پياده‌روي

** توصيه‌ها:

1ـ تعداد قدم‌هاي يك فرد نسبت به مسافت هرگز ثابت نيست. بعضي عواملي كه بر روي دقت محاسبه قدم‌ها تاثير مي‌گذارد را در زير مي‌آوريم:

1ـ خستگي : وقتي شما خسته مي‌شويد، آهسته‌تر راه مي‌رويد.

2ـ آب و هوا: در هواي گرم معمولا آهسته‌تر راه مي‌رويد.

3ـ زمين و مسير: شيب‌هاي سربالا و سرپاييني باعث مي‌شوند تعداد قدم‌هاي شما نسبت به مسافت تغيير كند.

4ـ پياده روي دسته جمعي (گروهي) شما نسبت به گروه خود سرعت پياده روي خود را افزايش يا كاهش مي‌دهيد.

5ـ در حال حمل وزنه (بار) : زماني كه شما همراه خود وزنه حمل مي‌كنيد سرعت راه رفتن شما كاهش پيدا مي‌كند.

6ـ رشد و نمو: اگر شما در سنين نوجواني هستيد (12 تا 19) به نسبت رشد و افزايش سن شما تعداد قدم‌هاي شما به مسافت هم افزايش پيدا مي‌كند.

7ـ يك گام شمار يا GPS مي‌تواند به شما در به دست آوردن نسبت درستي از قدم‌ها نسبت به مسافت كمك كند و مطمئن باشيد كه گام‌هاي خود را بسيار و راحت و معمولي بر مي‌داريد، چرا كه اگر قدم‌هاي خود را بزرگتر و كوچكتر از حد معمول برداريد اين روش ناكارآمد خواهد بود.

** هشدار: مراقب چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي ، ترافيك‌ها و دوچرخه‌سواران و مردم اطراف خود نيز باشيد. چيزهايي كه نياز داريد:

1ـ مسيري كه مسافت و متراژ روي آن نشانه گذاري شده باشد.

2ـ سطلي پر از آب و يك نوار اندازه‌گيري مسافت و متر.

در پايان به اين نكته توجه كنيد كه ميزان به دست آمده توسط محاسبات شما با ميزان ميانگين تفاوت چنداني نداشته باشد. يك مرد جوان به طور متوسط با هر سه گام مسافتي حدود 190 سانتي متر را طي مي‌كند اين عدد براي خانم‌ها 160 سانتي متر است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha