• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 91032413782
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

با اشاره به كمبود دانشجوي پرستاري در كشور

مدیر پرستاری دانشگاه تهران پيشنهاد كرد:ایجاد شعب اقماری دانشکده‌های پرستاری دربیمارستان‌ها

مدیر پرستاری دانشگاه تهران پيشنهاد كرد:ایجاد شعب اقماری دانشکده‌های پرستاری دربیمارستان‌ها

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هنوز پرستار متخصص بالین در کشور وجود ندارد، گفت: در دانشگاههای علوم پزشکی، پرستاران پس از فارغ التحصیلی از دانشکده‌ها در مقطع کارشناسی با گذراندن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت میان مدت، گواهی‌نامه تخصصی اخذ می‌کنند که ادامه فعالیت آنان در بخش‌های ویژه، خاص و اورژانس منوط به گذراندن این دوره‌ها است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هنوز پرستار متخصص بالین در کشور وجود ندارد، گفت: در دانشگاههای علوم پزشکی، پرستاران پس از فارغ التحصیلی از دانشکده‌ها در مقطع کارشناسی با گذراندن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت میان مدت، گواهی‌نامه تخصصی اخذ می‌کنند که ادامه فعالیت آنان در بخش‌های ویژه، خاص و اورژانس منوط به گذراندن این دوره‌ها است.

خورشید وسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرستاری در ایران را محدود به مدارس بعنوان مربی بهداشت در کنار سایر حرف بهداشتی درمانی دانست و تصریح کرد: پرستاران در تمام دنیا علاوه بر آموزش در حیطه‌های بهداشت، درمان و بازتوانی نیز فعالیت می‌کنند و به عنوان پرستار محقق مدارس، کارخانه، پرواز و غیره در جامعه حضور فعال دارند بطوریکه در مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستانها، دفاتر کار پرستاری و آژانس‌های پرستاری به عنوان درمانگر و ارائه خدمات می‌نمایند.

وی افزود: اما در کشور ما علاوه بر دانشکده‌های پرستاری، حضور پرستاران در جامعه محدود به مدارس بعنوان مربی بهداشت در کنار سایر حرفه‌های بهداشتی درمانی می‌شود و اخیراً بعنوان عضو تیم پزشک خانواده در مراکز شهری باید مشغول به کار شوند. وی در ادامه با بیان اینکه تنها حیطه شناخته شده پرستاری در ایران در حوزه درمان است، اظهار کرد: اگر چه پرستاران در مراکز تحقیقاتی و دفاتر مشاوره پرستاری نیز تا حدودی فعال هستند اما در بازتوانی هنوز به صورت گسترده فعالیتی ندارند که ضروریست با توجه به افزایش تعداد سالمندان درحیطه توانبخشی نقش موثرتری ایفا و به عنوان یک عضو فعال در سیستم بهداشت کشور در حیطه بیماریابی و غربالگری بیماران فعالیت کنند.

وسکویی همچنین با تاکید بر اینکه علیرغم گذشت بیش از 20 سال از راه اندازی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری در ایران، بدلیل مناسب نبودن بستر کار در بالین، فارغ التحصیلان اکثراً جذب دانشکده‌های پرستاری می‌شوند، تصریح کرد: بر خلاف کشورهای دیگر در ایران پرستار متخصص بالین نداریم.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، فشار کار زیاد را از مهم‌ترین دغدغه‌های پرستاران در کشور دانست و اضافه کرد: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها در نتیجه عدم تناسب بین تعداد بیماران و پرستاران از مهم‌ترین دغدغه‌های پرستاران است و این در حالیست که مشکلات حقوق و مزایا در این گروه همانند سایر حرفه‌ها منتفی نیست اما این درآمد در کنار عدم تناسب کار و خدمت مورد نیاز با نیروی موجود، موجب خستگی بیش از حد پرستاران شده است که در سایر حرفه‌ها بندرت دیده می‌شود.

وسکویی همچنین با تاکید بر اینکه پرستاری تنها شغلی است که در آن بیکاری واقعی وجود ندارد، افزود: به دلیل اینکه پرستاری شغل چند رشته‌ای است و پرستاران می‌توانند در مراکز مختلف خصوصی و دولتی، شرکت تجهیزات پزشکی غیره مشغول به کار شوند هیچ بیکاری در آن دیده نمی‌شود.

وی در ادامه با بيان اینکه در حال حاضر 135 هزار پرستار مشغول به فعالیت در کل کشور وجود دارد، اظهار کرد: با احتساب استخدام 23 هزار پرستاری که در سال 1390 در کشور صورت گرفته است حدوداً 135 هزار پرستار در کشور مشغول به فعالیت می‌باشند و این درحالیست که با توجه به تخت‌های فعال بیمارستانی ضریب پرستار بین نیم یا 7 دهم به ازای هر تخت فعال می‌باشد.

وی افزود: این در شرایطی است که با اجرای قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت حداقل نیروی مورد نیاز بايد یک و نیم پرستار به ازای هر تخت فعال و با رعایت این موارد تعداد پرستاران شاغل در کشور باید بیش از 350 هزار نفر باشد.

این مدیر امور پرستاری دانشگاه با بیان اینکه کشور سالانه به 12 هزار فارغ التحصیل رشته پرستاری نیاز دارد افزود: در سال به 12 هزار پرستارنیازمندیم و این در حالی است که علی‌رغم افزایش ظرفیت دانشگاههای دولتی و آزاد در چهار سال گذشته تعداد فارغ التحصیلان از 4 تا 7 هزار نفر در سال به 10 هزار نفر رسیده است.

وسکویی در پایان به ارائه راهکارهای رفع مشکل کمبود پرستاران در کشور اشاره کرد و گفت: باید دنبال راهکارهای جدید جهت آموزش پرستار باشیم که یکی از این راهها می تواند ایجاد شعب اقماری دانشکده‌های پرستاری در بیمارستان‌های بزرگ جهت آموزش پرستاران مورد نیاز همان مراکز در نظر گرفته شود که تجربه موفقی در این خصوص در قبل از انقلاب در ایران و هم اکنون در تعداد زیادی از کشورها وجود دارد.

وی در ادامه پیشنها کرد: راهکار دوم توجه به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی و افزایش دانشجویان پرستاری در این مرکز است تا هم افراد پس از فارغ التحصیلی دارای شغل مناسب باشند و هم بیماران از خدمات نیروهای جوان و با انگیزه بهره مند شوند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha