• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91092716160

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران خبر داد:

ایجاد بازار پژوهش و فناوری در سال آینده/پرداخت38میلیاردتومان تسهیلات به250شرکت دانش بنیان

رییس صندوق حمایت پژوهشگران و فناوران کشور از پرداخت بیش از 38 میلیارد تومان به 250 شرکت دانش بنیان طی سالهای 87 تا 90 خبر داد.

رییس صندوق حمایت پژوهشگران و فناوران کشور از پرداخت بیش از 38 میلیارد تومان به 250 شرکت دانش بنیان طی سالهای 87 تا 90 خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی حیدری در نشست خبری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که امروز در محل این صندوق برگزار شد با بیان این که صندوق حمایت از پژوهشگران نهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: هدف از تاسیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که در سال 82 با مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شد، شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاری سازی و بهره‌مند شدن مردم از نتایج آن در کشور از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات حمایتی مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران دانشگاهی و حوزوی ایران است.

وی یکی از مشکلات پیش روی صندوق حمایت از پژوهشگران را نام آن دانست و ادامه داد: متاسفانه از نگاه بیرونی صندوق به عنوان یک نهاد ارائه دهنده‌ی تسهیلات شناخته می‌شود در حالی که بر اساس اساسنامه‌، صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور یک نهاد علمی معرفی شده است که وظیفه‌ی کمک به نهادهای علمی مانند دانشگاه‌ها و حمایت از گسترش علوم و فناوری‌ها در سطح ملی و بین‌المللی را بر عهده دارد.

حیدری با بیان این که یکی از فعالیتهای صندوق حمایت از پژوهشگران، حمایت از طرح‌های پژوهشی است، افزود: تمرکز اصلی فعالیت‌های صندوق بر حمایت از اجرای طرح‌های تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران فعال در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور است. از ابتدای فعالیت صندوق در سال 83 تا پایان سال 90، سه هزار و 541 طرح پژوهشی به صندوق ارسال شده که از این تعداد یک هزار و 120 طرح مصوب شده است.

به گفته وی از ابتدای فعالیت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تا پایان سال گذشته 421 طرح پژوهشی خاتمه یافته است که در گروه‌های علوم زیستی، فنی و مهندسی، میان‌گروهی، پزشکی و دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی، مدیریت و علوم اقتصادی، معارف و علوم اسلامی و هنر و معماری تقسیم‌بندی می‌شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان این که از ابتدای فعالیت صندوق تا پایان سال 90 ، یک هزار و هشت مقاله‌ ISI حاصل از طرح‌های پژوهشی به چاپ رسیده است، گفت: یکی از دستاوردهای مهم صندوق در حمایت از طرح‌های پژوهشی منجر شدن آنها به دستاوردهای فناورانه است. به طوری که از تمامی طرح‌های پژوهشی واصله 124 طرح به نمونه‌ی اولیه‌ تبدیل شده و 111 طرح نیز منجر به کسب دانش فنی شده است.

همچنین 27 طرح پژوهشی به مرحله‌ی نمونه پایلوت و پنج طرح پژوهشی به مرحله‌ی ثبت اختراع بین‌المللی رسیده‌اند.

وی با بیان این که حمایت از طرح‌های تجاری سازی یکی دیگر از فعالیتهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است، گفت: این حمایت‌ها بر اساس اهدافی شامل هدایت نظام‌یافته فعالیتهای تحقیقاتی به سمت کاربرد و تجاری شدن، کمک به تامین منابع مالی فعالیتهای نوآورانه، افزایش ارتباط نظام علم و فناوری با نیازهای جامعه، کمک به شکل‌گیری و گسترش بازار محصولات دانش بنیان، توسعه و ترویج فرهنگ تجاری سازی انجام می‌شود.

به گفته‌ی حیدری از ابتدای فعالیت صندوق تا پایان سال 90، 478 طرح تجاری سازی به صندوق جهت حمایت ارسال شده است که از این میان 34 طرح در مرحله‌ اجرا قرار دارند و در مجموع 17 میلیارد و 793 میلیون ریال تسهیلات به طرح‌های تجاری سازی از سوی صندوق پرداخت شده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با تاکید بر این که حمایت صندوق از طرح‌های تجاری‌سازی با دیگر حمایت‌ها تفاوت دارد، گفت: معمولا حمایت‌های نهادهای دیگر برای تجاری سازی صنعتی محصولات است که با بودجه‌ی موجود صندوق نمی‌توان انتظار چنین فعالیتی را داشت؛ بنابراین صندوق حمایت از پژوهشگران تلاش می‌کند با حمایتهای خود محصولات را برای ورود به مرحله‌ی تجاری سازی آماده کند.

وی با بیان این که بودجه‌ی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور یک هزارم بودجه‌ی پژوهشی کشور است، اظهار کرد: در حالی که بودجه‌ی پژوهشی سال 90 نسبت به سال 89 افزایش یافت، اعتبار صندوق به 10 میلیارد تومان رسید که برای امسال نیز همین میزان را در نظر گرفته شده است. البته حدود 85 درصد اعتبارات صندوق صرف طرح‌های مصوب می‌شود که بین شش تا سه سال برای نتیجه گرفتن زمان نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، حیدری با بیان این که حمایت از راه‌اندازی کرسی‌های پژوهشی یکی دیگر از فعالیتهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اجرا شده در صندوق، اعطای کرسی پژوهشی به محققان برجسته با هدف کمک به حل مسائل اساسی کشور و توسعه‌ی علوم و فناوری است. این برنامه از سال 85 در صندوق آغاز شده که تا کنون 15 کرسی پژوهشی به محققان تراز اول کشور و پنج اعتبار پژوهشی ویژه اعطا شده است.

وی حمایت از ثبت بین‌المللی اختراع را یکی دیگر از فعالیتهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت ثبت اختراعات ناشی از طرح‌های پژوهشی و تولید ثروت از این دستاوردها و تکمیل چرخه دانش تا دستیابی به محصولات رقابت‌پذیر و قابل عرضه در بازار، کارگروه ثبت اختراعات از سال 1386 در صندوق ایجاد شده است. تاکنون 19 اختراع را با حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ثبت بین‌المللی شده‌اند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ادامه خاطرنشان کرد: پس از آغاز فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایجاد هماهنگی مناسب بین سیاست‌ها و اهداف معاونت و صندوق، ماموریت‌های جدیدی به صندوق حمایت از پژوهشگران شامل ارائه تسهیلات و کمک‌های ملی به طرح‌های کلان فناوری و شرکت‌های دانش بنیان از محل منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نزد صندوق و اعطای کمک مالی به طرح‌های پژوهشی ارجاعی از بنیاد ملی نخبگان از محل بودجه تخصیص داده شده توسط بنیاد اضافه شد.

وی افزود: در مجموع از سال 87 تا سال 90، 250 شرکت دانش بنیان جهت حمایت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صندوق معرفی شد که در مجموع 38 میلیارد و 372 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات پرداخت شد.

همچنین برای سالهای 89 و 90 ، 17 طرح کلان فناوری برای پرداخت وام به صندوق حمایت از پژوهشگران معرفی شد که در مجموع 11 میلیارد و 840 میلیون تومان وام به این طرح‌ها از سوی صندوق پرداخت شد.

به گفته‌ی وی همچنین برای 13 طرح کلان فناوری بین سالهای 89 و 90 ، 15 میلیارد و 408 میلیون تومان کمک مالی از سوی صندوق پرداخت شد.

وی تدوین نظام جامع مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری را یکی از برنامه‌های آتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد و گفت: در راستای توسعه‌ی نگرش استراتژیک به مدیریت فرآیندهای ایده تا بازار و هدایت هدفمند تحقیقات برای حصول به دستاوردهای پژوهشی و فناورانه و عرضه‌ی آن به بازار، فرآیند مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری با عنوان مسیر تکامل پژوهش و فناوری در صندوق تعریف و پایه‌گذاری شده است.

حیدری با بیان این که راه‌اندازی بازار پژوهش و فناوری یکی دیگر از برنامه‌های آینده‌ی صندوق حمایت از پژوهشگران است، گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه‌ی علم و فناوری، ضرورت وجود فضای بازار کارآمد برای عرضه و تقاضای محصولات و خدمات پژوهش وفناوری است تا ضمن ایجاد رقابت و شفافیت تعامل سازنده‌ای بین پژوهشگران و فناوران به عنوان عرضه‌کننده از یک طرف و مراکز صنعتی و سایر سازمان‌ها و جامعه به عنوان متقاضی از طرف دیگر به وجود آورد.

از این رو، ایجاد بسترهای لازم جهت تقاضا محور کردن فعالیتهای پژوهشی و ایجاد زیر ساخت مناسب جهت عرضه‌ی دستاوردهای پژوهشی به مراکز صنعتی می‌تواند ضمن کمک به توسعه‌ی بازار اشتغال پژوهشگران و فناوران کشور زمینه‌ی افزایش اعتماد بخش‌های اجرایی و تولیدی به توانمندی‌های پژوهشی و فناوری کشور را فراهم کند.

وی با بیان این که صندوق حمایت از پژوهشگران با طراحی بازار پژوهش و فناوری درصدد است با فراهم کردن زیر ساخت‌های آن از جمله زیرساخت الکترونیکی لازم به توسعه‌ی فرهنگ همکاری و مدیریت عرضه و تقاضای دستاوردهای پژوهشی وفناورانه در کشور کمک کند، تصریح کرد: برای اجرای بخش فناوری بازار پژوهش و فناوری تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم‌وفناوری فناوری پردیس به امضا رسیده است تا این بخش به مرحله‌ی عملیاتی برسد. امیدواریم تا اوایل سال آینده بازار پژوهش و فناوری راه‌اندازی شود.

حیدری با بیان این که حمایت از دوره‌های پسادکتری یکی دیگر از برنامه‌های آتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با حمایت از دوره‌های پسادکتری درصدد استفاده از پتانسیل‌های پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها جهت پرداختن به پژوهش‌های اولویت‌دار و تقاضا محور از طریق حمایت از این دوره‌ها است.

حیدری با بیان این که به صندوق حمایت از پژوهشگران آمادگی حمایت از اجرای 200 طرح پسادکتری در سال را دارد، اظهار امیدواری کرد که این طرح تا پایان سال جاری با شناسایی دانشگاه‌های مجری عملیاتی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha