• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 91120100239
  • خبرنگار : 71277

اعتیاد به ورزش چیست؟

اعتیاد به ورزش چیست؟

ورزش فواید بسیاری در پی دارد و گاهی انگیزه رسیدن به این تاثیرات باعث افراط در انجام آن می‌شود، اما افراط در ورزش باعث خستگی، آسیب دیدگی و بیماری می‌شود، همچنین مشکلات روحی روانی نیز به دنبال دارد.

ورزش فواید بسیاری در پی دارد و گاهی انگیزه رسیدن به این تاثیرات باعث افراط در انجام آن می‌شود، اما افراط در ورزش باعث خستگی، آسیب دیدگی و بیماری می‌شود، همچنین مشکلات روحی روانی نیز به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی Agence sience presse در این باره نوشته است: دلایل و اهداف مختلفی برای ورزش کردن وجود دارد، جوان ماندن، خوش‌اندام بودن و سالم بودن، بخشی از این اهداف هستند. همه این دلایل ممکن است شما را به سمت انجام بیش از حد ورزش بکشانند و ورزش کردن را به یک اعتیاد مبدل کنند. این اعتیاد بیگورکسیا نامیده می‌شود. این نوع وابستگی هم در ورزشکاران حرفه‌ای و هم ورزشکاران مبتدی وجود دارد.

لورانس کرن، استاد حرکت‌شناسی در دانشگاه مونترال می‌گوید: هنگامی که ما برای توقف یک فعالیتی، رنج ببریم و نتوانیم فعالیت‌مان را کنترل کنیم، وابستگی داریم.

وابستگی به فعالیت فیزیکی دارای اجبار، شدت و نبود کنترل است. همچنین نشانه‌های روانی و فیزیولوژیک نیز برای این اختلال وجود دارد مانند:‌ آسیب دیدگی پی‌درپی و تغییر در رفتار.

برای انجام ورزش انگیزه‌های مختلفی وجود دارد. محققان درصدند تا معیارهای این وابستگی را تشخیص دهند.

محققان می‌گویند: کسانی که وابستگی به فعالیت فیزیکی دارند، ساعت‌های طولانی ورزش می‌کنند، قرارهای خود با خانواده، دوستان و همکاران را فراموش می‌کنند. بعضی از این افراد تصور می‌کنند انگیزه و هیجان زیاد دارند و بعضی از آن‌ها می‌دانند که رفتاری افراطی دارند.

این وابستگی‌ها با اختلالات در تغذیه نیز همراه است. افراد برای کاهش وزن و تناسب اندام و رسیدن به زیبایی ورزش می‌کنند. انجام ورزش باعث آزادسازی آندورفین می‌شود. این انتقال دهنده‌های عصبی برای کاهش درد توسط سیستم عصبی تولید می‌شوند.

این مواد شیمیایی باعث تناسب اندام می‌شوند که در بسیاری از ورزشکاران دیده می‌شود. برای رسیدن به این احساس خوشایند افراد بدون کنترل و به صورت ناسالم ورزش می‌کنند.

محققان می‌گویند: به دلیل این تمرین‌های شدید، مداوم و طولانی، افراد دچار آسیب دیدگی، بیماری و خستگی می‌شوند.

هنوز از تعداد افرادی که به اعتیاد به ورزش مبتلا هستند، مشخص نیست. طبق مطالعاتی که در آمریکا انجام شده، حدود یک تا 6 درصد از جمعیت آمریکا دچار این اختلال هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha