• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91121509883
  • منبع : نمایندگی فارس

رقابت 700 دانش آموز در «جشنواره اختراعات جابر ابن حیان» فارس

سومین جشنواره و نمایشگاه استانی جابر ابن حیان ویژه اختراعات و ابتکارات دانش آموزان ابتدایی استان فارس در شیراز گشایش یافت.

سومین جشنواره و نمایشگاه استانی جابر ابن حیان ویژه اختراعات و ابتکارات دانش آموزان ابتدایی استان فارس در شیراز گشایش یافت.

به گزارش سرویس علمی ایسنا رییس گروه تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در آیین افتتاح این جشنواره گفت: جشنواره جابر ابن حیان با هدف نهادینه کردن تحقیق و پژوهش و تقویت حس کنجکاوی همچنین پرورش قوه تفکر و حل مساله در دانش آموزان دوره ابتدایی برگزار شده است.

کرامت الله شکرایی افزود: این جشنواره در چهار مرحله آموزشگاه، شهرستان، استان و کشور اجرا می‌شود که این مراسم مرحله استانی است و در آن آثار راه یافته ارزیابی و 8 اثر برتر به مرحله کشوری راه می یابد.

وی گفت: 80 هزار دانش آموز استان فارس با 32 هزار طرح در سومین جشنواره جابربن حیان شرکت کردند که از میان آنها، 700 طرح به عنوان برگزیده از شهرستانها به مرحله استانی راه یافته است.

رییس گروه تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش فارس با اشاره به نمایش طرح های راه یافته به مرحله استانی در 65 غرفه نمایشگاه اظهار کرد: در طول برگزاری این جشنواره که تا روز پنج شنبه 17 اسفند ادامه دارد، طرحهای ارایه شده ارزیابی و برگزیدگان به مرحل کشوری که اردیبهشت سال آینده برگزار می شود راه خواهد یافت.

شکرایی خاطرنشان کرد: جمع آوری اطلاعات همراه با طبقه بندی، نمایش علمی، آزمایش، طراحی ، ساخت و مسابقه پرواز از بخشهای این رقابت علمی میان دانش آموزان دوره ابتدایی است.

این نمایشگاه هر روز تا پنجشنبه 17 اسفند ماه جاری از ساعت 8 صبح تا 17 در سالن ورزشی مجتمع آموزشی شاهد خوانساری واقع در بلوار سیاحتگر شیراز پذیرای بازدیدکنندگان است.

به گزارش ایسنا سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: یادگیری فعال و شیوه آموزشی پژوهش محور برای دانش‌آموزان، ضرورتی است که باید برای توسعه بیش از پیش علم، به‌ آن توجه شود.

دکتر جعفر مهراد افزود: روند رشد و توسعه علمی کشور طی سال‌های اخیر بی سابقه بوده و در این روند دانش آموزان موتور محرکه توسعه علمی کشور هستند.

وی با اشاره تفاهم نامه همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و آموزش و پرورش گفت: در قالب این تفاهم نامه امکانات آموزش عالی در اختیار آموزش و پرورش، دانش آموزان و فرهنگیان قرار گرفته است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خواستار تقویت بودجه بخش پژوهش شد و تصریح کرد: در حالی که بر اساس قانون، بودجه این بخش باید حداقل 1.4 تولید ناخالص داخلی کشور باشد، امروز این شاخص در حدود 0.68 است که این مسأله ضرورت تقویت بودجه پژوهشی را یادآوری می کند.

مهراد خاطرنشان کرد: از جمعیت بیش از 4 میلیون و 400 هزار نفری دانشجویان کشور، 22.7، 65.8 و 9.1 درصد به ترتیب در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی نیز به ترتیب 1.2 و 1.1 درصد دانشجویان کشور در مقطع کنونی را تشکیل می دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز بیان کرد: مهارت، پژوهش محوری ، تفکر و خلاقیت باید از دوره ابتدایی برای دانش آموزان نهادینه شود.

محمدحسین روزی طلب اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی به ما گفته می شد که افتخاراتی نظیر ابن سینا و ابوریحان بیرونی مربوط به گذشته ملت ایران است اما با روحیه خودباوری که انقلاب در ملت دمید، دانش آموزان ایرانی در المپیادهای علمی جهانی و نیز عرصه های فناوری نانو، انرژی صلح آمیز هسته ای، سلول های بنیادین و دیگر حوزه های علم درخشیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha