• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۱:۲۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91122214280

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور خبر داد:

امکان استفاده تمام دانشجویان پسادکتری از صندوق حمایت از پژوهشگران

امکان استفاده تمام دانشجویان پسادکتری از صندوق حمایت از پژوهشگران

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: فارغ ­التحصیلان دکتری تمامی رشته‌ها که دارای ایده و طرح­های پژوهشی و فناورانه جدید و همراستا با اولویت های اساسی کشور هستند می‌توانند از حمایت‌های صندوق برای شرکت در دوره‌های پسادکتری استفاده کنند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: فارغ ­التحصیلان دکتری تمامی رشته‌ها که دارای ایده و طرح­های پژوهشی و فناورانه جدید و همراستا با اولویت های اساسی کشور هستند می‌توانند از حمایت‌های صندوق برای شرکت در دوره‌های پسادکتری استفاده کنند.

دکتر علی حیدری، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه حمایت از گسترش دوره‌های پسادکتری از جمله اولویت­های برنامه استراتژیک پنج ساله صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است که طی ماه گذشته به مرحله اجرایی رسیده است، گفت: توسعه دانش و فناوری در کشور مستلزم سرمایه‌گذاری بر روی پژوهش و زیرساخت‌های آن به خصوص زیرساخت‌های انسانی پژوهش است. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در راستای ماموریت‌های خود، برنامه حمایت از دوره‌های پسا دکتری را تعریف کرده ­است تا ضمن استفاده از پتانسیل‌های پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جهت انجام پژوهش‌های اولویت‌دار و تقاضامحور از طریق این دوره‌ها به توسعه زیرساخت‌ انسانی پژوهش در کشور کمک کند.

به گفته وی دوره پسا دکتری، دوره معین پژوهشی است که طی آن پژوهشگران مستعد جوان پس از اخذ مدرک دکتری، تحت نظارت یک استاد صاحب تجربه و برجسته علمی در انجام طرح‌های تحقیقاتی پسا دکترا مشارکت می‌کنند.

حیدری تصریح کرد: کمک به تقاضا محور کردن فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، کمک به توسعه زیرساخت‌های انسانی پژوهش در کشور، کمک به افزایش توان و مهارت‌های پژوهشی در میان پژوهشگران دارای مدرک دکتری تخصصی قبل از عضویت در هیات­ علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به منظور تامین نیازهای پژوهشی کشور و کمک به توسعه دانش و خلاقیت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و رسیدن به مرزهای جدید علمی از جمله اهداف اجرای برنامه حمایت از دوره­ های پسا دکتری است.

وی تصریح کرد: در حمایت از دوره‌های پسا دکتری، سه جهت گیری عمده موردنظراست که در اولین نگاه، مزیت اصلی این طرح برای فارغ‌التحصیلان دکتری است. در این منظر به دنبال این هستیم که با حمایت صندوق زمینه اشتغال به کار علمی آنها فراهم شود. چرا که در حال حاضر اکثر مطلق فارغ ­التحصیلان دوره دکتری عضو هیات ­علمی دانشگاه یا مرکز پژوهشی می‌شوند؛ اما هیات­ علمی شدن فارغ ­التحصیلان در شرایط کنونی و آینده نیازمند توسعه مهارت­های پژوهشی آنها است. در این طرح فارغ‌التحصیلان دکتری با اشتغال به کار پژوهشی در قالب دوره پسا دکتری می‌­توانند ضمن کمک به تحقق اهداف و اولویت­‌های علمی و فناوری کشور و توسعه دستاوردهای علمی خود از مواهب اشتغال به کار علمی دارای ارزش افزوده بالا بهره مند شوند.

حیدری تصریح کرد: اجرای این طرح برای استادان دانشگاه هم مزایای خاص خود به همراه دارد به طوری که فارغ‌التحصیل دکتری در دوره پسادکتری زیر نظر استاد دانشگاه فعالیت خواهد کرد که از جمله مزایای آن در اختیار قرار گرفتن یک دستیار پژوهشی توانمند بدون تقبل هزینه برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی مورد نظر اساتید است. از سوی دیگر با بهره گیری از ظرفیت و توان یک فارغ‌التحصیل دکتری در رشته های دیگر، استاد دانشگاه می‌تواند وارد فعالیت های تحقیقاتی جدید به خصوص در حوزه­های بین رشته‌یی شود.

به گفته وی فارغ ­التحصیلان تمامی رشته‌ها که دارای ایده و طرح­های پژوهشی و فناورانه جدید و همراستا با اولویت های اساسی کشور هستند می‌توانند از حمایت‌های صندوق برای شرکت در دوره‌های پسادکتری استفاده کنند.

حیدری با بیان اینکه مزیت سوم اجرای طرح حمایت از دوره‌های پسادکتری نصیب دانشگاه یا مراکز پژوهشی محل اجرای طرح می‌شود، تصریح کرد: دانشگا­ه­ها با پذیرش پژوهشگر پسادکتری که به عنوان یک منبع بهره­ور تولید علم محسوب می‌شود، می‌توانند دستاورد­های علمی خود را گسترش دهند. همچنین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‌توانند نیاز خود به جذب اعضای هیات علمی جوان را از میان پژوهشگران دوره پسادکتری پس از ارزیابی توان و دستاوردهای آنها تامین کنند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: در چارچوب این برنامه، پژوهشگر متقاضی می­‌تواند در قالب طرح تحقیقاتی مصوب استاد، دوره پسادکتری را طی کند و یا این که با نظر استاد مربوطه طرح جدیدی را برای دوره پسادکتری به صندوق ارایه کند. البته دوره پسادکتری در قالب طرح‌های تحقیق و توسعه (R&D) هم قابل انجام است. هدف صندوق در این گونه طرح­ها این است که استاد و فارغ‌التحصیل دوره دکتری نیاز­های تحقیقاتی یک شرکت صنعتی را برآورده کنند. اولویت صندوق در این زمینه حمایت از برآورده کردن نیاز شرکت­های کوچک و متوسط خصوصی است.

طبق سیاست ها و جهت گیری کلان اقتصادی کشور، آینده تولید و رفاه جامعه وابسته به توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان این بخش مولد کشور است.

حیدری با اشاره به چالش موجود در همکاری بین صنعت و دانشگاه ادامه داد: همچنین مزیت دیگر اجرای دوره پسا دکتری در قالب طرح‌های تحقیق و توسعه این است که فارغ ­التحصیل دکتری پس از برآورده کردن نیاز یک شرکت صنعتی و هیات ­علمی شدن در دانشگاه‌ها، می‌تواند به ارتباط اثربخش دانشگاه و صنعت کمک نماید.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور درباره اولویت طرح‌های پسادکتری خاطرنشان کرد: طرح­های پسا دکتری باید با اولویت‌های صندوق که برگرفته از اولویت‌های تحقیقاتی کشور است، همراستا باشند و طرح­هایی که توام با مشارکت صنعت یا سازمان‌های اجرایی، مشارکت پژوهشگران و مراکز علمی معتبر بین‌المللی باشد در اولویت هستند.

وی تصریح کرد: صندوق در نظر دارد سالانه از 200 نفر در دوره پسادکتری حمایت کند.

حیدری با اشاره به سابقه این برنامه در فعالیت های بنیاد ملی نخبگان افزود: برنامه پسادکتری بنیاد ملی نخبگان تنها به استعدادهای برتر و نخبگان تحت پوشش بنیاد اختصاص دارد اما در برنامه پسادکتری صندوق، تمامی فارغ‌التحصیل دکتری می‌توانند شرکت کنند. البته افرادی که از بنیاد ملی نخبگان به صندوق معرفی شوند در اولویت قرار دارند.

حیدری با بیان این که حمایت صندوق از پژوهشگران طرح های پسادکتری در دو بخش است، گفت: در بخش اول اعطای حق الزحمه پژوهشگر و استاد است و در بخش دوم در قالب حمایت از تامین بخشی از هزینه‌های طرح های در دست اجرا انجام می­گیرد. به عنوان مثال کمک به تامین مواد اولیه مورد نیاز طرح‌های غیر علوم انسانی را می­توان نام برد.

وی افزود: برای هر یک از پژوهشگران پسا دکتری در چارچوب طرح مصوب، ماهیانه مبلغی معادل حداکثر 85 درصد حقوق استادیار پایه یک در ابتدای همان سال تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد و در قالب کمک به اجرای طرح پسا دکتری پرداخت می‌شود. در خصوص طرح‌هایی که به جز منابع اختصاص یافته توسط صندوق (برای حق‌الزحمه پژوهشگر پسادکتری)، سایر هزینه‌های طرح از محل منابع اختصاص یافته توسط صنعت یا دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شود؛ به منظور جبران خدمات مسئول طرح پسا دکتری به ازای هر پژوهشگر پسا دکترا سالانه مبلغ 30 میلیون ریال در قالب هزینه نیروی انسانی طرح به استادی که مسئولیت هدایت طرح پسا دکتری را بر عهده دارد پرداخت می‌شود. البته برای طرح‌های متقاضی حمایت صندوق، مبلغ مصوب در نظر گرفته شده برای طرح علاوه بر حق‌الزحمه پژوهشگر و مسوول طرح پسا دکتری در چارچوب رویه موجود صندوق برای طرح‌های پژوهشی و براساس گزارش پیشرفت طرح که مورد تایید ناظر باشد، به مسئول طرح پسا دکترا پرداخت می‌شود.

دکتر حیدری در خصوص شرایط پژوهشگران جهت شرکت در دوره پسادکتری مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: پژوهشگر باید دارای مدرک دکتری در رشته تحصیلی مرتبط و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که حداکثر سه سال از زمان فارغ‌التحصیلی وی گذشته و دارای حداقل سه مقاله ISI در سه سال اخیر (در حوزه علوم انسانی و هنر حداقل سه مقاله ISC) و یا مجری یک طرح تحقیقاتی خاتمه یافته با مشارکت صنعت یا دستگاه‌های اجرایی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha