• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92071207681
  • خبرنگار : 71452

درمان عفونت‌های حاد دستگاه گوارش با کمک قرص مدفوع

درمان عفونت‌های حاد دستگاه گوارش با کمک قرص مدفوع

پزشکان کانادایی موفق به ابداع روشی برای استفاده از مدفوع افراد سالم برای تولید قرص جهت درمان عفونت‌های حاد دستگاه گوارش شده‌اند.

پزشکان کانادایی موفق به ابداع روشی برای استفاده از مدفوع افراد سالم برای تولید قرص جهت درمان عفونت‌های حاد دستگاه گوارش شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کلستریدیوم سخت یا C-diff یکی از عفونت‌های شایع دستگاه گوارش محسوب می‌شود که موجب تهوع، دل درد و اسهال بسیار شدید می‌شود و تنها در آمریکا سالانه 14 هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

تنها آنتی‌بیوتیک بسیار قوی و گرانقیمت قادر به از بین بردن C-diff است، اما در این بین باکتری‌های خوب روده نیز از بین می‌روند و فرد مستعد ابتلا به عفونت در آینده می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد، پیوند مدفوع شامل دادن مدفوع اهداکننده سالم به فرد بیمار می‌تواند به رفع مشکل بیماران کمک کند؛ این روش پر هزینه و تهاجمی از طریق کولونوسکوپی، لوله‌های داخل گلو یا حتی تنقیه انجام می‌شود که در همه موارد جوابگو نیست.

دکتر «توماس لویی» از متخصصان بیماری‌های عفونی دانشگاه کالگری روش درمانی جدیدی شامل استفاده از «قرص مدفوع» ابداع کرده است.

مدفوع گرفته شده از اهداکننده سالم که معمولا از بستگان بیمار است، در آزمایشگاه استخراج شده و باکتری‌های خوب آن جداسازی و تمیز می‌شوند؛ سپس درون کپسول‌های ژله‌یی با سه لایه پوشش قرار می‌گیرند تا پیش از رسیدن به روده حل نشوند.

دکتر «لویی» تأکید می‌کند که این قرص به هیچ عنوان حبه معنای خوردن مدفوع نبوده و تنها باکتری‌های روده درون قرص وجود دارند.

چند روز قبل از شروع درمان، بیمار تحت درمان با آنتی بیوتیک برای از بین بردن C-diff قرار می‌گیرد و صبح روز درمان نیز تنقیه بر روی بیمار انجام می‌شود؛ بیمار 24 تا 34 کپسول را مصرف می‌کند تا باکتری‌های مورد نیاز روده برای درمان تأمین شوند.

آزمایش قرص مدفوع بر روی 27 بیمار مبتلا به عفونت حاد دستگاه گوارش که به درمان با آنتی بیوتیک‌های قوی پاسخ ندادند، با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج آزمایش بالینی این قرص بر روی بیماران در کنفرانس بیماری‌های عفونی IDWeek در سانفرانسیسکو ارائه شد.

انتهای پیام

جداسازی باکتری های خوب از مدفوع اهدایی در محیط آزمایشگاه

قرار دادن باکتری مدفوع درون کپسول های ژله یی با پوشش سه لایه

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha