• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93102413353

توسط متخصصان داخلی

هیترهای فشارقوی در صنعت نیروگاهی برای نخستین‌بار در کشور بازسازی شد

فعالان حوزه فناوری موفق شدند برای نخستین بار گام مهمی را در راستای بازسازی هیترهای فشار قوی در تمامی صنایع از جمله نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع داروسازی در کشور بردارند.

فعالان حوزه فناوری موفق شدند برای نخستین بار گام مهمی را در راستای بازسازی هیترهای فشار قوی در تمامی صنایع از جمله نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع داروسازی در کشور بردارند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مجید برغانی فراهانی، مدیرعامل یک شرکت فناور در خصوص بازسازی هیترهای فشار قوی اظهار کرد: نیاز سالانه 50 هیتر فشار قوی در زمینه نیروگاه برق به تعمیر و بازسازی، شرکت را به فکر تولید این هیترها در کشور انداخت تا از این طریق بتوان علاوه بر دستیابی به دانش بازسازی هیتر به ساخت هیترهایی با فشار بالا دسترسی پیدا کرد.

وی با اشاره به وارداتی بودن هیترهای فشار قوی عنوان کرد: هزینه هریک از هیترهای اروپایی در حدود یک ونیم میلیون دلار است، اما بازسازی همین هیترها در کشور با قیمت یک چهارم کل یک هیتر فشار قوی صورت می‌گیرد، در نتیجه می‌توان این هیترها را به قیمت بسیار ارزان‌تر در کشور تهیه کرد.

برغانی فراهانی در خصوص تجاری سازی هیترهای فشار قوی ادامه داد: این شرکت توان ساخت چهار دستگاه هیتر فشار قوی نیروگاهی در سال را دارد که با شرایط تحریم توانسته نیاز کشور را در تامین این تجهیز مهم نیروگاهی پاسخگو باشد.

وی همچنین با اشاره به میزان صرفه جویی ارزی محصول طراحی شده، گفت: جهت ساخت، طراحی و بهینه سازی دستگاه‌های هیترهای فشار قوی 200 میلیون تومان هزینه در نظر گرفته می‌شود که نسبت به نمونه چینی آن در حدود 800 تا 900 هزار دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

وی در بیان موضوع بومی سازی محصولات تولید شده اظهار کرد: با توجه به نیاز کشورمان به تولید و بازسازی هیترهای فشار قوی می‌توانیم محصولات را با قیمت بسیار ارزان‌تر و میزان یک سوم قیمت دستگاه‌های خارجی تهیه کنیم.

وی عنوان کرد: این شرکت فناور با حضور جمعی از متخصصان و مدیران کارآمد، موفق به بازسازی و طراحی هیترهای فشار قوی شده که توانسته است طرح خود را به عنوان یک طرح علمی در نمایشگاه علمی "علم تا عمل" به ثبت رساند.

برغانی فراهانی با اشاره به حساسیت بالایی که این هیترها داشته‌اند، تصریح کرد: طراحی و ساخت هیترهای فشار قوی نیروگاهی در گذشته در ایران امکان‌پذیر نبود و به طور عمده طراحی و ساخت آن‌ها در خارج از کشور صورت می‌گرفت که با همت مسؤولین و کارشناسان کارآمد طراحی و ساخت آن‌ها در ایران امکان پذیر شد.

وی با بیان اینکه این شرکت با بهینه سازی و بازسازی هیترها، در یکی از مهمترین و حساس ترین تجهیزات صنعت برق گام بسیار مهمی برداشته است، خاطرنشان کرد: دستاوردهای بازسازی این هیترها می تواند دستیابی کشور به تکنولوژی بازسازی، طراحی، تکنولوژی بهبود بازدهی و ساخت لوله های مربوط به هیترهای فشار قوی نیروگاهی باشد.

برغانی فراهانی خاطرنشان کرد: با بازسازی هیترها، با هزینه‌های بسیار کم، نه تنها عمر هیترها افزایش پیدا می‌کند، بلکه امکان تعمیر بسیار آسان‌تر شده است و همچنین هزینه‌های تولید بسیار کاهش یافته است، لذا این امر می‌تواند به صورت یک ابتکار مهم در صنایع تولیدی هیترها نهادینه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha