• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 93103016692

تاثیر تحصیلات دانشگاهی بر افزایش فرصت‌های شغلی

تاثیر تحصیلات دانشگاهی بر افزایش فرصت‌های شغلی

در یک گزارش جدید تاکید شد که داشتن تحصیلات بالاتر، امکان دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر را برای زنان و مردان جوان در کشورهای در حال توسعه افزایش می دهد.

در یک گزارش جدید تاکید شد که داشتن تحصیلات بالاتر، امکان دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر را برای زنان و مردان جوان در کشورهای در حال توسعه افزایش می دهد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش جدید سازمان بین‌المللی کار تاکید شده است که پایین بودن کیفیت سیستم‌های آموزشی در کشورهای در حال توسعه موجب شده تا میلیون‌ها نفر نتوانند به مشاغل مناسب دست یابند و به ناچار جذب بازارهای غیررسمی می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد به طور میانگین 83 درصد از جوانانی که تحصیلات بالاتر و باکیفیت‌تری دارند موفق به کسب مشاغل مناسب و بهتر می‌شوند. در واقع سهم مهمی از وضعیت بازارهای کاری برای جوانان در سراسر جهان را کیفیت آموزشی تعیین می‌کند. بنابراین کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با بیکاری و مشاغل کاذب و غیررسمی، باید کیفیت سیستم آموزش عالی خود را بهبود بخشند. با این حال بهبود سیستم آموزشی تنها عامل برای بهبود شرایط کاری در کشورهای در حال توسعه نیست و بدون شک عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

این گزارش بر اساس تحقیقات بازار کار در کشورهای آفریقا، آسیا و اقیانوسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی، ‌آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و خاورمیانه و آفریقای شمالی ارائه شده است. در این میان استخدام در مشاغل آسیب پذیر در کشورهای آفریقایی بیشتر از سایر کشورها بوده چرا که در این کشورها سهم آموزش عالی برای مردم بسیار اندک است و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورد نیوز، آمار تحصیلات عالی در این کشورها 9 درصد است در حالی که این آمار در کشورهای با درآمد سرانه بالاتر مثل برزیل، روسیه، اوکراین و مقدونیه 33 درصد است. در واقع این پژوهش‌ها نشان داده کشورهای کمتر توسعه یافته آمار کمتری در برخورداری از تحصیلات عالی در میان مردم دارند و کیفیت آموزشی در این کشورها بسیار پایین بوده و در نتیجه مهارت‌های شغلی بسیار محدود است.

در واقع محدودیت‌های آموزشی موجب بوجود آمدن تمام این مشکلات از قبیل کمبود مهارت نیروی کار و عدم انطباق کار با مهارت و سطح تحصیلات افراد شده است. بر این اساس در کشورهایی همچون بنگلادش، ماداگاسکار، مالاوی، تانزانیا و زامبیا تنها کمتر از 2 درصد جمعیت جوان آن‌ها تحصیلات دبیرستانی دارند و این آمار برای کشورهای بنین، کامبوج، ال سالوادور، لیبریا و توگو کمتر از پنج درصد است. از 28 کشور بررسی شده به عنوان نمونه، اوکراین بیشترین آمار را در این زمینه با 44 درصد جمعیت تحصیلکرده در مقطع دبیرستان دارد.

پدیده نوظهوری که در کشورهای در حال توسعه وجود دارد آن است که در این کشورها افراد با تحصیلات عالی در مشاغل با سطح پایین مشغول به کار هستند و در این گزارش این وضعیت در کشورهای ساموآ با آمار 62 درصد، کلمبیا با 35 درصد،‌ پرو 30 درصد، مولداوی با 28 درصد، زامبیا 25 درصد و ویتنام 24 درصد مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha