• چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94022313914
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان خبر داد

ذخیره‌سازی 52 هزار نمونه خون بند ناف در کشور

ذخیره‌سازی 52 هزار نمونه خون بند ناف در کشور

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی از ذخیره 52 هزار نمونه خون بند ناف از سطح کشور در بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خبر داد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی از ذخیره 52 هزار نمونه خون بند ناف از سطح کشور در بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌ شرقی، دکتر مرتضی ضرابی در بازدید از مراکز پزشکی جهاددانشگاهی استان آذربایجان‌ شرقی اظهار کرد: علاوه بر 52 هزار نمونه‌ای که در بانک خصوصی بند ناف ذخیره شده، حدود پنج هزار نمونه نیز در بانک عمومی بند ناف کشور ذخیره شده است.

وی اظهار کرد: در بانک خصوصی خانواده‌ها با پرداخت هزینه اولیه و شارژ سالانه نسبت به نمونه خون بند ناف مالکیت دارند ولی در بانک عمومی خانواده‌ها نمونه را اهدا می‌کنند و مالکیتی بر روی آن ندارند و هزینه‌ای هم پرداخت نمی‌کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون هزینه اولیه برای ذخیره خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی، دو میلیون تومان و هزینه شارژ سالیانه 150 هزار تومان است.

ضرابی اظهار کرد: خون بندناف، خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی خون بند ناف همانند سلول‌های بنیادی خونساز مغز استخوان، قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت می‌باشند.

وی یادآور شد: امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد می‌باشند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‎های بنیادی در درمان بیماری‏هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیبهای نخاعی و سکته در حال انجام می باشد.

وی گفت: بندناف که مملو از سلول‌های بنیادی است بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد. از همین رو محققان به این نتیجه رسیدند که از این منبع برای فراهم کردن سلول‌های بنیادی استفاده کنند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی اضافه کرد: علیرغم اینکه سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان ده‌ها بیماری را دارند اما باید گفت در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌های خونی که منشا خونی دارند نظیر انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه استاندارد جهانی برای ذخیره‌سازی خون بند ناف بین 15 تا 20 سال است، گفت: اگر خانواده‌ای از ادامه ذخیره و نگهداری نمونه خون بند ناف نوزاد خود انصراف دهد می‌تواند نمونه را به بانک خون بند ناف عمومی اهدا کند.

وی اظهار کرد: ذخیره خون بند ناف موجب شده تا منبع غنی از اطلاعات ژنتیکی و سلول های بنیادی در اختیار سیستم درمان کشور قرار گیرد چرا که هرچقدر تعداد سلول‌هایی که ذخیره‌سازی می‌کنیم افزایش یابد، شانس یافتن نمونه برای پیوند بیشتر می‌شود چرا که در این بانک ما اطلاعات ژنتیکی و HLAسلول را نیز ذخیره می‌کنیم و یک شناسنامه‌ای از سول‌ها را داریم زیرا برای انجام پیوند فرد دهنده و گیرنده باید به لحاظ HLA هماهنگ باشند.

ضرابی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی از مغز استخوان هم قابل استحصال است، ادامه داد: در صورت نیاز به سلول‌های بنیادی با یک جستجوی کوتاه در بانک خون بند ناف می‌توان سلول مطابق با اطلاعات ژنتیکی فرد پذیرنده را پیدا کرد ولی برای یافتن سلول بنیادی از میان مغز استخوان افراد، بیش از شش ماه زمان نیاز است و معمولا در 70 درصد بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان، دهنده مناسب پیدا نمی‌شود.

وی یادآور شد: هم اکنون سلول درمانی مکمل دارو درمانی بوده و سالانه حدود چهار هزار پیوند سلول‌های پیوندی خونساز در سطح کشور نیاز داریم که لازمه آن وجود یک بانک خوب از سلول‌های بنیادی است.

وی با بیان اینکه نمونه‌های ما از 23 دفتر نمایندگی در سطح کشور ذخیره شده و این امر موجب شده تا بانک ژنتیکی از اقوام مختلف کشور داشه باشیم، یادآور شد: خون بند ناف می‌تواند در درمان بیماری‌های خود فرد، اقوام نزدیک آنها و همچنین سایر افرادی که از نظر ژنتیک مشابه فرد دهنده خون باشند، استفاده شود.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در خصوص تعداد دفعات استفاده از خون ذخیره شده گفت: در هر دفعه خونگیری حدود 500 میلیون تا دو میلیارد سلول را می‌توانیم ذخیره سازی کنیم که بر اساس تعداد سلول، در یک یا دو کیسه فریز می‌شود که بر اساس آن می‌توانیم برای یک یا دو بیمار این خون را استفاده کنیم.

وی گفت: فعالیت‌های رویان در زمینه خون بند ناف موجب شده تا کشور ما در ردیف 10 کشور جهان در زمینه تولید رده‌های سلول های بنیادی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha