• سه‌شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 94030503109
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

معاون آموزشی وزیر علوم خبرداد

اجرای فاز دوم رتبه بندی دانشگاهها تا آخر شهریور

اجرای فاز دوم رتبه بندی دانشگاهها تا آخر شهریور

معاون آموزشی وزیر علوم گفت با اشاره به اینکه رتبه بندی دانشگاهها جزء برنامه های وزارت علوم در سال ۹۴ است، بیان کرد: تاکنون ۱۰ دانشگاه گروه یک اعلام شدند و فاز بعدی نیز تا آخر شهریور ماه نهایی و عملیاتی خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت با اشاره به اینکه رتبه بندی دانشگاهها جزء برنامه های وزارت علوم در سال ۹۴ است، بیان کرد: تاکنون ۱۰ دانشگاه گروه یک اعلام شدند و فاز بعدی نیز تا آخر شهریور ماه نهایی و عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهگیلویه و بویراحمد،دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و جدید دانشگاه یاسوج افزود: در کشور، دانشگاه آزاد ، دانشگاههای دولتی، دانشگاههای غیر انتفاعی و دانشگاههای خاص و فرامنطقه ای را به عنوان زیرمجموعه‌های نظام آموزش عالی داریم.

وی با اشاره به سهم دانشگاههای دولتی از آموزش عالی بیان کرد: ۱۵ درصد جمعیت دانشجویان در این دانشگاهها تحصیل می کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد جمعیت دانشجویان دانشگاههای کشور در سایر زیر نظام های آموزش عالی کشور در حال تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر با اشاره به روند کمی دانشجویان کشور از اول انقلاب تاکنون تصریح کرد: در این مدت جمعیت کشور تقریبا دو برابر شده اما جمعیت دانشجویی ۲۵ برابر شده است. رشد کمی داشته ایم که این رشد حساب شده نبود و بدون برنامه و آینده نگری بود.

وی ادامه داد: آنچه پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه کشور تقریبا جمعیت دانشجویی که باید هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بین سن ۱۸ تا ۲۲ باشند و هم اکنون که هنوز برنامه ششم شروع نشده بیش از ۸۰ درصد آن را پوشش دادیم که نشان می دهد تا پایان این برنامه، کار خاصی برای رشد کمی نداریم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه به همین علت سه شعار اصلی را بعنوان سیاست گذاری آموزشی وزارت علوم مطرح کرده ایم، عنوان کرد: کنترل کمی، ارتقاء کیفی و اقتدار هماهنگی سه شعار آموزشی ما است.

شریعتی نیاسر بیان کرد: در گذشته شاهد بودیم که جمعیت یک دانشگاه ظرف دوسال ۶برابر شده بود، مراکز دانشگاهی ظرف چهار سال چندین برابر شد که هیچ منطق کارشناسی نداشت و در یک سال ۴۷مرکز دانشگاهی مجوز گرفتند که تأسیس شوند و یا طی چهار سال بیش از ۲۰۰ مرکز دانشگاهی غیر دولتی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این مسأله یک فراگیری را شاهد خواهیم بود اما هم اکنون شاهد افت کیفی در برخی دانشگاههای کشور هستیم در این راستا ارتقاء کیفی را مد نظر قرار داده ایم و تمام عوامل و فرآیند هایی که در ارتقاء کیفی موثر هستند بصورت تدریجی اعمال می کنیم در حالی که ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود.

معاون آموزشی وزیر علوم تأکید کرد: باید دست به دست هم دهیم وضعیت کیفی را در همه زیر نظامهای آموزشی وزارت علوم بخصوص در دانشگاههای دولتی ایجاد کنیم. بخش دولتی وزارت علوم با وجود اینکه ۱۵ درصد جمعیت دانشجویی کشور را دارد اما بار اصلی کیفی نظام آموزش عالی کشور را بردوش دارد و اعتبار اصلی نظام آموزشی ما بر دوش دانشگاههای دولتی است که باید سعی بر ارتقاء کیفیت در این دانشگاهها داشته باشیم.

شریعتی نیاسر افزود: نظام های مدیریتی در دانشگاهها از جمله دانشگاههای دولتی از توانایی بالایی در مدیریت آموزش عالی برخوردار هستند که باید اقتدار آنها در تصمیم سازی و تصمیم گیری افزایش دهیم که در بستر هماهنگی با نهادهای بالا دستی معنا پیدا کند و راهکار این امر تفویض اختیار به دانشگاههاست.

وی بیان کرد: یکی از سیاستهای وزارت علوم تفویض اختیارات است که مهمترین شاخص آن پذیرش دانشجویان دکترا به دانشگاهها واگذار شود البته یک امتحان متمرکز نیز انجام خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم در زمینه فرهنگی برای ضرورت ورود به تحصیلات عالی نیز کم کارشده است. همه دنبال هستند که تحصیلات عالی فوق لیسانس و دکترا را طی کنند بطوریکه ظرفیت مقطع دکترا محدود اما داوطلب و متقاضی حدود ۵۰ برابر است که جوابگو نیست.

شریعتی نیاسر گفت: درصورتی که وضعیت زیر نظام کشور را بررسی کنیم باید به دو استان خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد باید توجه بیشتری در این خصوص شود. استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه آموزش عالی مورد بی مهری قرار گرفته است و با وجود داشتن پتانسیل اجتماعی، اقلیمی و فرهنگی، شرایط و استعدادهای خوب کمتر مورد توجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه یاسوج ۳۵ است که این وضعیت مطلوب نیست در حالی که در کشور چهار میلیون ۶۰۰ هزار نفر دانشجو و ۷۰ هزار نفر عضو هیئت علمی داریم که نسبت ۱۰۰ است.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه امیدواریم سال ۹۴ در دانشگاهها سال قانون مداری باشد، تصریح کرد: یکی از معضلات ما بی قانونی و بی توجهی به ضوابط است. در خواست های غیر قانونی بر اساس روابط است جلوی آن در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی گرفته شود. وزارت علوم در مقابل هر گونه قانون گریزی ایستاده است و دانشگاه‌هایی که خارج از ضوابط و قانون به عرصه آموزش عالی ورود پیدا کنند برخورد خواهد شد. نمی شود افراد سلیقه ای به عرصه آموزش عالی ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای ارتباط مستقیم با دانشگاهها دارد، اضافه کرد: طی سال گذشته که هنوز بیانیه لوزان مطرح نبود جمعیت دانشجویان خارجی نسبت به سال ۹۲ سه برابر شد و تقاضاهایی از کشورهای مختلف و حتی اروپایی داریم که متقاضی تحصیل در دانشگاههای کشور هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

سلام. من متاسفانه دانشجوي مهندسي دانشگاه شيراز با رتبه کنکور 1800هستم. در اين دانشگاه روز دوشنبه 4 خرداد 94 یک استاد با کلاس و پر ادعاي بخش کامپيوتر يک دانشجو را جلو چشم همه کتک زدند!!! من دانشجوي تنبلي نيستم که فکر کنيد با يک استاد لجبازي مي کنم. ملاک امتياز يک دانشگاه چيست؟ تعداد مقالات؟ احترام به دانشجو؟ ترساندن دانشجو از نمره؟ امتحانات نامعقول؟ استاد محترمي که سر کلاس بدگويي ساير اساتيد را مي کند؟ دعواهاي بين اساتيد که سر کلاس به دانشجويان منتقل مي شود؟ امتحاناتي که توسط گريدر درس سوال طراحي مي شود و تکثير مي شود و امتحان گرفته مي شود و تصحيح مي شود و پروژه تحويل گرفته مي شود و نمره اعلام مي شودو معلوم نيست استاد چه کاره هست؟ آيا دعواي این استاد ب مهندس دیگر بر سر مرکز کامپيوتر دانشگاه شيراز به دانشجويان ارتباطي دارد؟ يکي به داد ما بيچارگان برسد....

avatar

سلام،اولا که ايشون کتک نزدند بلکه آن دانشجو را مي خواستند به کميته انظباتي معرفي کنند که اين کار را نکردند آن دانشجو هم حرمت استاد و کلاس را شکسته بود. ثانيا بنده خودم گريدر دانشکده مهندسي ام. برگه هايي که تصحيح مي کنيم يا امتخاناتي که ميگيريم صرفا براي تمرين بيشتره دانشجويان است. اساتيد وقت چنين کارهايي ندارند. ولي از لحاظهايي حق با شماست بعضي از اساتيد نقش کم رنگي دارند، سر کلاس در مورد مسائل حاشيه اي که اصلا به درس مربوط نيست صحبت ميکنند، البته تعدادشان محدود است. به نظرم اين يک مشکل باشد که پرسيدن سوال ها به کلاس حل تمرين موکول شود، اساتيد بايد ارتباط صميمانه تر و پررنگ تري با دانشجو برقرار کنند اين فاصله بايد شکسته شود.