• دوشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۴ / ۰۵:۰۲
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 94040804162

داستان عکس؛ گرد فقر بر سر بشاگرد

«آب هست ولی کم است»، این گزاره دقیق نیست. دقیق‌تر، آن است که «آب هست ولی "خیلی" کم است» و برای جایی مثل «بشاگرد»، باید نوشت «آب نیست»، به جرعه‌های آخرش رسیده، حوضچه از آب خالی است و چشم‌ها از دل‌نگرانی، پُر.

«آب هست ولی کم است»، این گزاره دقیق نیست. دقیق‌تر، آن است که «آب هست ولی "خیلی" کم است» و برای جایی مثل «بشاگرد»، باید نوشت «آب نیست»، به جرعه‌های آخرش رسیده، حوضچه از آب خالی است و چشم‌ها از دل‌نگرانی، پُر.

دور حوضچه خالی آبی که چونان محتضری نفس‌های آخرش را می‌کشد، حلقه زده‌اند. دست‌وپای کوچک کودکانش رنگ خاک گرفته و تمام اسباب‌بازی‌شان چوب‌های خشک درختانی شده که از کپرها مانده؛ پیرزنی که داغ آفتاب روی داغ از دست دادن همسر و فرزندانش هم افتاده و پیرمردی که از درد به خود می‌پیچد و سر به بیابان می‌گذارد.

نبود آب سالم موجب شیوع انواع بیماری‌ها شده است

این‌ها تصاویر بشاگرد است؛ منطقه‌ای محروم و دور افتاده در هرمزگان با روستاهای کپرنشین. بی‌آبی، فرصت کشاورزی را از مردم روستاها گرفته و موجب بروز و گسترش بیمار‌ی‌های عفونی شده است و جز گوسفندانی چند و نان و پنیری برای زندگی ندارند. هرچند، از وقتی یادمان می‌آید، بشاگرد نمادی از یک منطقه محروم بود و هنوز هم همین بار را به دوش می‌کشد؛ گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته!

همت خواهی - عکاس ایسنا - در مجموعه عکس مستند خود، تصاویری منتشر کرده که از سختی‌های زندگی بشاگردی‌ها حکایت دارد؛ از بی‌آبی و خشکسالی گرفته تا نبود بهداشت و شیوع بیماری‌های گوناگون و وضعیت نامناسب تغذیه کودکان و مادران.

او در توضیح تصاویری که منتشر کرده، از نبود راه‌های ارتباطی میان روستاهای بشاگرد و سختی حمل و نقل به عنوان یکی از دلایل فقر غذایی و بهداشتی این شهرستان یاد و تاکید کرده است که «کامل شدن جاده نیمه‌کاره منتهی به روستاهای بشاگرد» می‌تواند تا حد زیادی اوضاع روستاییان را بهبود بخشد.

در این توضیح آمده است: «کودکان بیشتر روستاهای بشاگرد به دلیل فقر مالی خانواده دچار سوء تغذیه هستند و زنان از آغاز دوره بارداری تا زایمان به دلیل نبود مرکز درمانی دوره سخت و خطرناکی را طی می‌کنند. کودکان و زنان زیادی در روستاهای بشاگرد بی‌سرپرست و فقیرند».

او همچنین درباره وضعیت آموزشی در بشاگرد نوشته: «کمتر دانش‌آموزی وارد مرحله دانشجویی می‌شود و بیشتر دختران تنها تا کلاس ششم امکان ادامه تحصیل دارند».

بشاگرد در شرق تنگه هرمز قرار دارد که پیشتر بخشی از جاسک به حساب می‌آمد اما از سال 1387 شهرستان جداگانه‌ای شد به مرکز سردشت و اکنون بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد. براساس آمار، نصف این جمعیت در حال حاضر بیکار هستند که این مسأله یکی از دلایل تشدید فقر منطقه محسوب می‌شود.

دخترک بشاگردی در حال بازی در کپر در حال ساخت

پیرزنی که شوهر و فرزندانش را در دعوای اهالی دو روستا از دست داده و خود نیز بیمار است

پیرمردی که به دلیل بیماری داخلی، گاه از شدت درد، سر به بیابان می‌گذارد

بیشتر دخترها به دلیل محرومیت ناچارند فقط تا کلاس ششم تحصیل کنند

تعداد زیادی از کودکان بشاگرد دچار سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از فقدان بهداشت هستند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۰۸:۳۰

فيلم‌ با دکتر جهاد در بشاگرد-از جمله فيلم‌هاي مستند ساخته مرتضي آويني که حدود 35 سال قبل در منطقه بشاگرد استان هرمزگان فيلم‌برداري شده‌ همين صحنه هااست و تغييري نكرده است. البته فقط آنتن ماهواره اضافه شده كه در مجموعه عكس هست .

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۰۸:۳۱

قابل توجه مسوولين محترم !!! مربوطه

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۰:۳۴

نماد فقر بايد هميشه نماد فقر باقي بمونه و هيچوقت نبايد آباد بشه!!

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۰:۳۷

سلام درباره فعاليت هاي جهادي در اين منطقه هم گزارش تهيه كنيد دبيرستان خواجه نصيرالدين طوسي منطقه 5 شهر تهران الان بيشتر از 20 سال هست كه در اين منطقه - روستاي بلبل آباد - فعاليت جهادي انجام ميدهد

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۱:۲۳

بلبل آباد يکي از ده‌ها روستاي بشاگرد است ... روستاهايي هست که چندین کيلومتر دورافتاده تر از بلبل آباد است و نياز شديد به رسيدگي از همه لحاظ دارند. بخصوص نياز به خدمات مددکاري اجتماعي

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۸:۳۵

20 سال در روستاي بلبل‌آباد چه فعاليت جهادي داريد كه هنوز تمام نشده است؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۰۷:۲۴

يک خواننده شما اصلا ميدوني فعاليت هاي جهادي دانش اموزان چيه؟؟ فکر کردي از دست چند تا دانش آموز تو يه مدت کوتاه چه کاري برمياد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۱:۱۴

فقط بشاگرد نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۳:۳۸

اي کاش رسانه ها بيشتر مخاطبان را با شرايط زندگي اينگونه از هموطنانمان آشنا کنند .

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۳:۳۹

آقايون مسولين کلاهشان را بالاتر بگذارند

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۶:۵۷

خدا کمکشون کنه

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۶:۵۸

خداييش قلب آدم به درد مياد از وضعيت زندگي اين بندگان خدا :(

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۷:۴۷

مسئولين فقط يك هفته در بين مردم بشاگرد زندگي كنند

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۸:۵۶

اقايون چطور از پل صراط رد ميشويد؟ خدايا خدايا خدايا

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۳:۵۱

با بشاگرد از آغاز انقلاب آشنا بوديم و محروميتهاي اين بخش از کشورمان آن زمان در تلويزيون بسيار نشان داده مي شد گويا الان ديگر محروميت وجود ندارد چون برنامه اي نشان داده نمي شود

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۸:۱۳

خانه آقاي(به اصطلاح) خاوري و ساير مسئولين يادآوري ميشه

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۹:۲۲

اي کاش خيرين عزيز کشور به جاي مدرسه سازي و بيمارستان سازي در کلانشهرها براي شهرهاي دورافتاده و بدون امکاناتي چون بشاگرد نيز راه چاره اي بينديشند... امکانات براي همه بايد يکسان باشد...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۱۱:۰۵

ببخشيد برخی خيرين عزيز اين هزينه‌هاي كوچك ساختن يك مدرسه لخت يا يك بيمارستان لخت بدون امكانات را بابت پرداخت مالياتهاي با مبلغ بزرگ خود انجام مي دهند و تبليغي هم برايشان هست و اميد پاداشي در آخرت. اين مدارس و بيمارستان تا تجهيز و استخدام پرسنل راهي دراز و گاهي سي ساله در پيش دارند...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۰۹:۳۱

همان مدرسه و بيمارستان لخت هزار برابر به نبودنش مي ارزد!!!! اگر مدرسه و بيمارستاني باشد امکانات هم به مرور زمان فراهم خواهد شد... فقط بايد باشد...ولي نيست!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۹:۲۸

الهم عجل لوليک الفرج....ديگه کاري از دست مسئولينم برنمياد چون حواسشون جاي ديگه اس.فقط آي مسئولين جواب اين بندگان خدا رو بايد تو اون دنيا بدين....پس آماده باشين...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۰۸:۰۱

براي عزل يک مديرکل وزير و به مجلس مي برن اما براي حل مشکل مردم حتي معامله هم نمي کنند ..دولت هم که فقط به فکر اينه که دولت قبلي چکار کرده..آقاي روحاني همین مردم به گفته امام خميني ولي نعمت هستند.ولي نعمتان را دريابيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۰:۵۷

وقت اضافه ندارند که صرف اينگونه مسائل پيش پا افتاده و کوچک کنند... وقت برخی بايد صرف رکوردهاي بزرگ گينس در اختلاس شود.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۰۸

از دكل چه خبر؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۷

مناطق محروم در ايران زياده و در اثر کم آبي تا چند سال آينده بيشتر خواهد شد ! مسئولان به فکر باشن لطفا ...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۰۶

يا خدا