• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94101407718
  • خبرنگار : 71271

با بررسی سال‌های 1900 تا 2013 در یک پایان‌نامه مشخص شد

فعال‌ترین کشورهای همکار با پژوهشگران ایرانی

فعال‌ترین کشورهای همکار با پژوهشگران ایرانی

محققان دانشگاه شهید بهشتی طی یک طرح پژوهشی به ترسیم و تحلیل شبکه­‌های مشارکت بین‌­المللی پژوهشگران ایرانی طی سال‌­های 2013-1900 پرداختند.

محققان دانشگاه شهید بهشتی طی یک طرح پژوهشی به ترسیم و تحلیل شبکه­‌های مشارکت بین‌­المللی پژوهشگران ایرانی طی سال‌­های 2013-1900 پرداختند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، این طرح پژوهشی که در قالب پایان‌نامه الهام اعرابی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، از نوع پیمایشی و دارای رویکرد علم‌سنجی بوده که با استفاده از روش­‌های تحلیل شبکه‌­های اجتماعی انجام شده است.

یافته‌­های این پژوهش نشان می‌دهد که پژوهشگران ایرانی با پژوهشگرانی از 182 کشور جهان همکاری علمی داشته‌اند که در این میان شش کشور آمریکا، انگلستان، کانادا، آلمان، فرانسه و استرالیا از نظر تعداد مقالات و میزان همکاری به عنوان فعال­ترین کشورهای همکار ایران بوده‌­اند. حوزه‌­های موضوعی مهندسی برق الکترونیک و علوم مواد چند رشته نیز بیش­ترین میزان تولیدات مشارکتی بین‌­المللی ایران را دارا بوده‌­اند.

همچنین موسسات علمی و پژوهشی برتر در انتشارات تولیدات علمی حاصل از مشارکت بین­‌المللی مورد بررسی قرار گرفتند که دانشگاه‌­های تهران، علوم پزشکی تهران، آزاد اسلامی، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان دارای بیشترین تولیدات علمی مشارکتی در سطح بین­‌المللی بوده­‌اند. در بررسی دانشگاه­‌های خارجی دارای مشارکت با موسسات ایرانی نیز دیده می­‌شود که دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه پوترا مالزی، دانشگاه لندن، دانشگاه ویسکانسین و کالج سلطنتی لندن از بیشترین سهم برخوردار بوده‌­اند.

بررسی شاخص­‌های مرکزیت (درجه، بینیت، نزدیکی، بردار ویژه و تعداد گره‌­های همسایه) نیز نشان می­‌دهد که کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، کانادا، آلمان و استرالیا از مهم­ترین و مرکزی‌­ترین جایگاه در شبکه مشارکت بین­‌المللی ایران برخوردار بوده­‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha