• شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 95031712891
  • خبرنگار : 71359

#آشغال_نریزیم

#آشغال_نریزیم

چند روز تعطیل که پشت سر هم می‌افتد، فعالان محیط زیست نگرانی شان بالا می‌گیرد که «دوباره تعطیلات شد» و ملت به سمت « کوه و دشت و دریا» رهسپار شدند و حالا قرار است باز کنار هر جایی که عده ای اتراق کرده‌اند، در راه‌ها و تفرج‌گاهها، همه یادشان برود زباله‌هایی را که با خودشان آورده‌اند باید برگردانند.

در کنار نگرانی فعالان محیط زیست، مردم ساکن شهرهای گردش‌گرپذیر هم چند سالی است از تحمل این همه زباله که با مهمان‌ها می‌آید و می‌ماند، خسته شده‌اند اما چه می‌شود کرد؟

بهار امسال، یک کمپین تازه درتوییتر به راه افتاده است که با #آشغال_ نریزیم از مردم و مسافران می‌خواهد تا جایی که می‌توانند زباله کمتری تولید کنند، زباله‌هایشان را در راهها از ماشین بیرون نریزند، و با جا گذاشتن بطری و پلاستیک و باقی‌مانده غذا، محیط زیست را آلوده‌تر نکنند.

تصاویری از زباله‌هایی که مردم کنار دریا یا در جنگل و حتی محیطهای روستایی جا گذاشته‌اند دست به دست می‌چرخد و فعالان محیط زیست امیدوارند « با به رخ‌کشیدن زشتی زباله ریختن در طبیعت » بتوانند از حجم زباله‌هایی که این‌جا و آنجا جا گذاشته می‌شود کم کنند.

تصویری از ساحل دریای خزر در روسیه و ایران، حتما خودتان می‌توانید حدس بزنید که کدام عکس ساحل ایران است

همه البته به یک اندازه امیدوار نیستند، عده‌ای یادآوری می‌کنند که تعداد کاربران فارسی زبان در توییتر که کمپین #آشغال_نریزیم بیش از همه در آن فعال است کم است و بنابراین این تلاش به نتیجه‌های مورد نظرش نمی‌رسد. عده‌ای دیگر البته معتقد هستند که فراگیری تلگرام که پیام‌های توییتری کابران فارسی زبان در آن به سرعت دست به دست می‌شود، می‌تواند به همان اندازه به اطلاع‌رسانی در این مورد کمک کند. کاربران زیادی این روزها در کانال‌های مختلف تلگرام و توییتر با گرفتن عکس از مناظری که به زباله آلوده شده است، از دیگران دعوت می‌کنند در سفرهایشان محیط زیست را آلوده نکنند.

بعضی‌ها هم می‌گویند کمپین #آشغال_نریزیم به تنهایی کافی نیست و باید به همراه همه مردم بسیج شویم و زباله‌هایی را که سال‌هاست در طبیعت رها شده و همه جا را زشت و کثیف کرده جمع کنیم. حالا بعضی کاربران این ایده را هم دنبال می‌کنند و از اردوهای جمع‌آوری زباله در مناطق مختلف کشور عکس و فیلم منتشر می‌کنند تا کمک کنند که زباله کمتری در طبیعت ریخته شود و آنچه قبلا ریخته شده هم جمع‌آوری شود.

در قوانین راهنمایی و رانندگی ایران، جریمه 30 هزار تومانی برای کسانی که زباله را از شیشه ماشین بیرون می‌اندازند، پیش‌بینی شده است، هر چند بیشتر وقت‌ها پلیس راهنمایی و رانندگی شاهد چنین صحنه‌ای نیست و قبض جریمه برای کثیف‌کردن شهر و جاده کمتر صادر می‌شود، اما حالا با ابتکار همین کمپین #آشغال_نریزیم فعالان شبکه‌های مجازی وقتی ماشینی را در حال کثیف‌کردن خیابان می‌بینند، از آن عکس می‌گیرند یا تنها پلاک ماشین را و محل مشاهده آن را منتشر می‌کنند تا بگویند حواسشان به شهر و خیابان و محیط زیست هست.

اگر شما هم نگران هستید، با #آشغال_نریزیم کمک کنید تا دیگران هم از نگرانی شما آگاه شوند، می‌توانید عکس‌های خود را از زباله‌هایی که جمع کرده‌اید، یا جاهایی که در آن آشغال ریخته شده، ارسال  و کمک کنید شهرها و محیط زیست تمیزتری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۰۹:۴۳

با سلام و خسته نباشید خدمت تمامی عزیزانی که در زمینه حفظ ونگهداری محیط زیست فعالیت میکنند. به نظر بنده این امر میبایست به عنوان یک فرهنگ از کودکی به هر شخصی آموزش داده شود که متاسفانه در این خصوص آموزش و پرورش فعالیت ثمربخشی از خود نشان نداده و خانواده‌ها نیزخود اغلب به این امر بی توجه بوده و خود نیز با عملکردشان باعث آموزش سوء به فرزندانشان هستند. باشد که با همیاری وهمدلی وعشق وعلاقه همه انسانها نسبت به یکدیگر جهانی زیبا و نیکو داشته باشیم.🙏🙏🙏🙏

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۹:۱۸

باسلام. استفاده از نیروهای داوطلب برای روشنگری مسافران در شهرهای استانهای شمالی, توزیع کیسه زباله توسط انها در مبادی ورودی شهرها, مانور جمع آوری زباله در مناطقی که تعداد کثیری از مسافران مستقر شده اند,استفاده از بسته های تشویقی ,خرید زباله از انها که الزاما نقدی هم نیست ...و در نهایت جریمه ... در این راستا میتوان از نیروهای مخلص بسیجی که حتما جلسات توجیهی ر ا پشت سر گذاشته اند و دانش اموزان و داوطلبان از سایر گروه های اجتماعی را هماهنگ کرد و از پتانسیلهایی که در جامعه وجود دارد استفاده نمود.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۹:۲۳

در خواست از افراد محبوب در جامعه مانند ورزشکاران,هنر پیشه گان,مداحان,کارشناسان امور اجتماعی که مخاطبین زیادی دارند ,مجریان تلویزیونی,هنرمندان عرصه موسیقی...,مجریان برنامه اهای کودکان و نوجوانان......برای اجرای مانور جمع زباله....می تواند موثر باشد ان‌شاءالله