• جمعه / ۵ آذر ۱۳۹۵ / ۰۴:۰۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95090402792
  • منبع : نمایندگی قم

رئیس دانشگاه قم:

دانشگاه‌ها در تربیت دانشجویان نوآور و مبتکر تلاش کنند

دانشگاه‌ها در تربیت دانشجویان نوآور و مبتکر تلاش کنند

رئیس دانشگاه قم گفت: دانشگاه باید به گونه‌ای برنامه‌های علمی را در پیش بگیرد که در جهت تربیت دانشجویان نوآور، مبتکر، خلاق و ایده‌پرداز تلاش شود و این ظرفیت‌های علمی را شناسایی کرده و در مسیری هدفمند مورد استفاده قرار دهد.

حجت الاسلام عسکر دیرباز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با گرامیداشت هفته پژوهش عنوان کرد: پژوهش و تحقیق، حلقه گمشده‌ای در توسعه علم و دانش است که باید اهمیت آن در جامعه به خوبی نهادینه شود.

رئیس دانشگاه قم افزود: مراکز علمی و دانشگاهها از جمله مراکز اثرگذار و از نهادهای مهم در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و پیشرفت‌های اقصادی به شمار می‌روند از این رو توجه به پژوهش‌های راهبردی و کاربردی در بدنه دانشگاهها بی‌شک در جامعه نیز اثرگذار است.

وی تصریح کرد: دانشگاههایی که گوی سبقت را در تحقیق و پژوهش بربایند خروجی‌های بهتری از نظر کارآفرینی و اشتغال و حتی تولید علم در میان سایر دانشگاهها خواهند داشت.

دیر باز افزود: اشتغال یکی از دغدغه های مهم فارغ التحصیلان در رشته‌های مختلف علمی است که در این باره اگر میان دانشگاهها و نهادهای دانش بنیان پیوند ایجاد شود بسیاری از مشکلات در زمینه اشتغال رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: هر ساله تحقیقات گسترده و پایان نامه‌های متعددی در دانشگاهها به سرانجام می‌رسد اما بیشتر این پایان نامه‌ها به صورت آرشیو باقی می‌ماند و به یک خروجی مناسب نمی‌رسد و عملیاتی نمی‌شود در صورتی که اگر این تحقیقات راهبردی باشد و بتواند بر صنعت و تولید و بازار کار و فناوری و ایجاد نهادهای دانش بنیان موثر باشد می‌توان به پیشرفت‌های خوبی رسید.

رئیس دانشگاه قم تاکید کرد:رهبر معظم انقلاب همواره به تولید علم و توجه به تحقیقات راهبردی در حل مشکلات توصیه کرده‌اند بر این اساس دانشگاه‌ها باید دانشجویان را به سمت تولید علم سوق دهند و بسترهای لازم برای اجرای طرح‌ها و ایده‌های علمی و ورود به بازار کار را فراهم کنند.

وی گفت: این تحقیقات و پروژه‌های علمی زمانی کاربردی می‌شود که میان علم و نیازهای جامعه پیوند ایجاد شود و نخبگان علمی در این باره رسالت مهمی را بر عهده دارند تا به پیامدهای مثبتی در تولید علم دست یابیم.

دیرباز عنوان کرد: دانشگاهها امکانات محدودی دارند اما توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی بالایی را در خود گنجانده‌اند اگر برنامه ریزان و سیاست مداران طبق اولویت سنجی‌ها و نیازهای موجود از دستاوردهای علمی دانشگاهها استفاده کنند ودر تعامل با دستگاههای اجرایی این تحقیقات را عملیاتی سازند بسیاری از گره‌های کور در دانشگاهها در عرصه پژوهش باز می‌شود و دانشجویان با انگیزه بیشتری به تحقیق می‌پردازند.

وی تصریح کرد: پژوهش و تحقیق زمانی زمینه ساز تحول می‌شود که مورد توجه قرار بگیرد و طبق نیازهای جامعه انجام شود و با آسیب شناسی در این حوزه می‌توان به تحول و توسعه نیز دست یافت.

رئیس دانشگاه قم در پایان اظهار کرد: دانشگاه باید به گونه‌ای برنامه‌های علمی را در پیش بگیرد که در جهت تربیت دانشجویان نوآور، مبتکر، خلاق و ایده‌پرداز تلاش شود و این ظرفیت‌های علمی را شناسایی کرده و در مسیری هدفمند مورد استفاده قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha