• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092112830
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران:

نهادهای پژوهشی جوانان را برای بازار کار آماده کنند

نهادهای پژوهشی جوانان را برای بازار کار آماده کنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار گفت: امروزه شرایط بازار کار تغییر کرده و خروجی دانشگاه‌ها به طور مستقیم وارد بازار کار نمی‌شود وظیفه نهادهای پژوهشی آن است که نسل جوان را برای این امر آماده‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در مراسم آغازین هفته پژوهش و فناوری در خوزستان که امروز، یک‌شنبه 21 آذر ماه در سالن اجتماعات پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز برگزار شد، با تأکید بر اهمیت هفته پژوهش و فناوری و نقش تکرار هر ساله این مراسم در ترویج فرهنگ پژوهش، برگزاری این مراسم را به نوعی در تشابه با مراسم روز عاشورا و شور و شعور ناشی از آن دانست و اظهار کرد: هر ساله مراسم عاشورا را گرامی و پاس می‌داریم و با ارزش‌ها و تأثیرات این مراسم در جامعه آشنا هستیم. احساس می‌کنم شاید مراسم هفته پژوهش و فناوری هم با اهداف خاص خود به نوعی مصادف و مترادف با این مراسم باشد.

وی همچنین به گلایه برخی نسبت به تکرار هر ساله این مراسم اشاره کرد و توضیح داد: درست است که در 15 سال اخیر مراسم هفته پژوهش را برگزار کرده‌ایم؛ هر چند که نسبت به فرهنگ عاشورا با قدمت 1300 ساله آن بسیار عقب هستیم، اما در همین مدت 15 سال نیز برگزاری این مراسم تأثیرات بسیار خوبی بر حوزه پژوهش و فناوری کشور داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: بخشی از تحقیقات ما از نظر رشد کمی گسترش خوبی داشته اما از نظر کیفیت و تجاری‌سازی آن‌ها هنوز جا داریم و تا زمانی که این شاخصه‌ها محقق نشود، شاید لازم است که این مراسم را تکرار کنیم تا به آن جایگاهی که شایسته آن هستیم، دست یابیم.

حاجی‌دولو تصریح کرد: از نظر تاریخی هم ثابت شده است که ملت ایران پتانسیل‌های لازم را برای بالندگی و مرجعیت جهانی - همان‌طور که رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن هستند- را دارد و در این میان نقش آموزش و پرورش بسیار کلیدی، اساسی و حیاتی است و باید از پله‌های پایین این کار را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته برنامه‌های هفته پژوهش در راستای ایجاد روحیه پژوهش، پرسش‌گری و تفکر انتقادی در دانش‌آموزان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: لازم است این برنامه‌ها تا مراحل انتهایی و دوره تحصیل دانشگاهی فرد پیگیری شود و ادامه یابد تا به نتیجه مدنظر دست یابیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در این راستا ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری با تشکیل هفت کمیته فعال شده و برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است که یکی از بخش‌های آن جشنواره دانش‌آموزی است، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه‌های دستاوردها، برگزاری مراسم در جشنواره دانش‌آموزی گفت: امیدواریم که این برنامه‌ها موجب توجه و علاقه قشر دانش‌آموز به پژوهش و فناوری شود. یکی از اصلی‌ترین آموزش‌های مورد نیاز در دوره تحصیلی، خواه در آموزش و پرورش یا دانشگاه، یادگیری نوآوری و خلاقیت است، به طوری‌که پس از فارغ‌التحصیلی فرد بتواند به عنوان کارفرما وارد بازار کار شده و ایده داشته باشد.

حاجی‌دولو تصریح کرد: اگر فرد ایده نداشته باشد، نمی‌تواند وارد بازار کار شود. زیرا شرایط بازار کار تغییر کرده است و اگر پیش از این خروجی دانشگاه‌ها به‌طور مستقیم وارد بازار کار می‌شد اکنون دیگر این‌گونه نیست. وظیفه نهادهای پژوهشی این است که نسل جوان را آماده‌سازی کند، زیرا بدون آن نمی‌توانیم پاسخگوی مطالبات دانش‌آموزان باشیم و در این صورت ما مقصر هستیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های استانی نقش آموزش و پرورش و دانش‌آموزان بسیار حساس و مهم دیده شده است، با اشاره به برنامه دانشگاه با درهای باز گفت: مطابق سنت همه ساله سه‌شنبه این هفته مراسم روز دانشگاه با درهای باز برگزار می‌شود و دانش آموزان می‌توانند با حضور در دانشگاه با مراکز تحقیقاتی و نهادهای پژوهشی آشنا شوند که امیدواریم این ارتباطات موجب افزایش روحیه پژوهشگری و علاقه‌مندی آن‌ها به تحقیق و پرسش شود.

حاجی‌دولو همچنین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان را فرصت مناسبی برای بازدید دانش‌آموزان دانست و با اشاره به بخشنامه استانداری برای سازمان‌ها و مدارس، گفت: مدیران مدارس می‌توانند به نحوی برنامه‌ریزی کنند که بازدید بیشتری از نمایشگاه استان انجام شود، زیرا یکی از مراکزی که می‌تواند به ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌ها کمک کند، بازدید از این نمایشگاه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha