• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092112867
  • منبع : نمایندگی البرز

رییس مرکز تحقیقات بیوفیزیک دانشگاه تهران:

در حوزه پژوهش نباید دنباله‌روی دیگران باشیم/ تولید تکنولوژی‌های مضر با روح دانش در تعارض است

در حوزه پژوهش نباید دنباله‌روی دیگران باشیم/ تولید تکنولوژی‌های مضر با روح دانش در تعارض است

رییس مرکز تحقیقات بیوفیزیک و بیوشیمی دانشگاه تهران ‌گفت: در حوزه پژوهش نباید دنباله‌روی دیگران باشیم و به ترجمه بسنده کنیم بلکه باید کشف را مبنای فعالیت‌های خود قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی اکبر موسوی موحدی پیش از ظهر امروز (21 آذرماه) در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: دانش، پشتوانه اصلی کیفیت است؛ چون دانش است که باعث ایجاد کیفیت در سطوح مختلف زندگی می‌شود.

وی ادامه داد: بدون شک هرچه دانش ما از پیرامون افزایش یابد، معیارهای استانداردی‌که تبیین می‌کنیم تغییر کرده و ارتقا می‌یابند.

موسوی موحدی افزود: امروزه شاخص‌های استاندارد به یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه یافتگی جوامع تبدیل شده است به این ترتیب ‌که جوامع توسعه یافته معمولا دارای معیارهای ارتقا یافته استاندارد هستند.

این مسؤول در ادامه به مفهوم پژوهش اشاره‌ و اضافه ‌کرد: پژوهش یعنی آنچه را نمی‌دانیم بدانیم و بدون دانستن تصمیم نگیریم.

وی ابراز کرد: بدون پژوهش دست زدن به هیچ کاری منطقی نیست و جز هزینه و هدررفت زمان نتیجه‌ای ندارد.

رییس مرکز تحقیقات بیوفیزیک و بیوشیمی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در توسعه دانش اظهار کرد: بدون نیروی انسانی دانا و متخصص، افزایش دانش امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: انسان اگر صاحب دانش بشود به کارهایی‌ که با روح زندگی و حیات منافات دارد، دست نمی‌زند و کاری نمی‌کند که به ضرر زمین و موجودات آن تمام شود.

موسوی موحدی خاطرنشان کرد: دانشمندانی‌که تکنولوژی‌های مضرر را ایجاد می‌کنند برخلاف روح دانش عمل کرده و در حقیقیت تنها به جنبه مادی و درآمدزایی کاری ‌که می‌کنند توجه دارند.

وی توضیح داد: هرچند انسان‌هایی‌ که به  دانش واقعی دست یافته‌اند کم هستند، ولی همین تعداد کم هم در جهت‌دهی به دیگران بسیار موفق عمل می‌کنند.

این مسؤول افزود: این افراد سواد عقلی و سواد علمی را با هم دارند و برای ارتقای سطح زندگی بشر بر روی این کره خاکی تلاش می‌کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود بر اهمیت کشف در فعالیت‌های پژوهشی تاکید کرد و افزود: در حوزه پژوهش نباید دنباله‌روی دیگران باشیم و به ترجمه بسنده کنیم بلکه باید کشف را مبنای فعالیت‌های خود قرار دهیم.

موسوی موحدی گفت: بر این اساس، از پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد انتظار می‌رود تنها یک پژوهشگاه مطالعاتی نباشد و در زمینه کشف نیز وارد عمل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha