• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092213609
  • منبع : دانشگاه آزاد اسلامی

در کنفرانس بین‌المللی مهندسی پزشکی ایران؛

پایان‌نامه دانشجوی واحد علوم و تحقیقات برتر شد

پایان‌نامه دانشجوی واحد علوم و تحقیقات برتر شد

محقق واحد علوم و تحقیقات در پژوهشی که به بررسی رفتار دیسک بین مهره‌ای سالم در بارگذاری‌های گوناگون و مقایسه آن با رفتار دیسک بین مهره‌ای تخریب شده پرداخته است، می‌توان برای استفاده در مطالعات مرتبط به احیای بافت با امید یافتن روش‌های درمانی نوین و ساخت پروتزهای ستون فقرات و ایمپلنت‌ها استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، سجاد نجف زاده دانش آموخته کارشناسی مهندسی پزشکی (گرایش بیومکانیک) این واحد در رابطه با طرح پژوهشی خود گفت: در سال‌های اخیر کمردرد و ضایعات ستون فقرات بسیار چشمگیر بوده است که هزینه‌های درمانی بالایی هم به دنبال دارد. آمارهای موسسه سلامت جهانی مبین آن است که کمر درد یکی از مهمترین دلایل ناتوانی‌های فردی است که با کیفیت زندگی افراد و همچنین کارایی آنها در محیط‌های صنعتی ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه میانگین نتایج استخراج شده در سالیان اخیر نشان دهنده آن است که کمر درد به عنوان دومین بیماری مزمن شناخته شده است که نیاز به ویزیت پزشکی دارد و همچنین سومین علت متداول در جراحی‌های ستون فقرات محسوب می‌شود، افزود: دیسک بین‌مهره‌ای عامل مهمی برای کنترل نیروهای خارجی وارد به ستون فقرات محسوب می شود. از این رو در این پژوهش به بررسی رفتار دیسک بین مهره ای سالم در بارگذاری های گوناگون و مقایسه آن با رفتار دیسک بین مهره ای تخریب شده پرداخته شد.

نجف زاده تصریح کرد: در این پژوهش ۶۴ جزء حرکتی ستون فقرات (شامل دو نیم مهره و یک دیسک بین مهره ای) در دو گروه سالم و تخریب شده تحت بارگذاری دینامیکی و استاتیکی در حالت های استراحت و فعالیت های روزانه مورد تست‌های بیومکانیکی قرار گرفتند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: پس از استخراج خصوصیات مکانیکی دیسک بین مهره‌ای برای نمونه‌های سالم و تخریب شده، مدل نهایی هر نمونه با خصوصیات مرتبط با آن نمونه توسط آنالیز اجزاء محدود مستقیم و معکوس طراحی و پارامترهای جابجایی محوری، فشار بین دیسکی، سختی دینامیکی و میزان جابجایی سیال در دیسک مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته نجف زاده، وجه نوآورانه این تحقیق در مقایسه با پژوهش‌های مرتبط گذشته به مطالعه دقیق بیومکانیکی این روش تخریبی باز می‌گردد. مطالعات گذشته تنها تست‌های آزمایشگاهی و مطالعات بافت‌شناسی و نهایتاً اندازه‌گیری فشار دیسکی را مورد توجه قرار داده‌ بودند. حال اینکه در این تحقیق در کنار انجام آزمایشات، به کمک نتایج مدل‌های اجزاء محدود، تغییرات پاسخ بیومکانیکی و تعامل سیال- جامد دیسک تخریب شده در مقایسه با دیسک‌های بین مهره‌ای سالم مطالعه شده است.

لازم به ذکر است، این پایان نامه کارشناسی با عنوان "بررسی رفتار وابسته به زمان دیسک بین مهره ای سالم و تخریب شده تحت بارگذاری‌های گوناگون" توسط سجاد نجف زاده دانش آموخته کارشناسی مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات و به راهنمایی دکتر محمد نیکخو عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات و با همکاری مهندس داوود حاج حسنی و مهندس رومینا کارگر صورت گرفته است.

همچنین این پایان نامه توسط هیات داوران بیست و سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی پزشکی ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پایان نامه برتر در مقطع کارشناسی مورد تقدیر قرار گرفت.

از دیگر دستاوردهای این پروژه تحقیقاتی می‌توان به ارائه مقاله مرتبط به صورت Oral در کنفرانس بین‌المللی (European Orthopaedic Research Society ) در شهر بلونیا، کشور ایتالیا، ارائه مقاله مرتبط به صورت شفاهی در بیست و سومین کنفرانس بین المللی مهندسی پزشکی ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ارائه مقاله مرتبط در مجله علمی پژوهشی مهندسی پزشکی زیستی اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha