• جمعه / ۲۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092616071
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضو کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کیفیت مقالات پژوهشی نیاز به ترمیم جدی دارد

کیفیت مقالات پژوهشی نیاز به ترمیم جدی دارد

عضو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی شتاب علمی کشور خیلی خوب بود، ولی اکنون به یک مرحله ثابت و خطی رسیده است و باید دوباره به سمت بالا شیب پیدا کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی سیدی در خصوص وضعیت پژوهشی کشور، ضمن بیان این مطلب افزود: یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در زمینه پژوهش کشور آن است که خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد پژوهشگران کشور که اساتید دانشگاه و دانشجویان فوق لیسانس و دکتری هستند، زیاد شده است.

وی ادامه داد: در پژوهش یک‌سری ورودی داریم که یکی از ورودی‌ها نیروی انسانی است و خیلی از کشورها با کمبود آن مواجه هستند و نیروی انسانی از خارج وارد می‌کنند؛ اما ما از این نظر مشکل نداریم.

سیدی یکی دیگر از ورودی‌های پژوهش را زیرساخت پژوهشی خواند و گفت: زیرساخت پژوهشی خود چند بخش دارد، یکی از آن ها تجهیزات است که اکنون برخی تجهیزات را در داخل کشور تولید می‌کنیم، اما تجهیزات پیشرفته را که مورد نیاز تحقیقات پیشرفته است، درکشور نداریم که به پژوهش کشور لطمه می‌زند.

وی در ادامه تشریح کرد: ورودی دیگری از زیرساخت پژوهش بحث مالی است که سرمایه گذاری در این بخش کافی و متناسب با تعداد پژوهشگر و حوزه‌های پژوهشی نیست و حمایت لازم از پژوهش کشور صورت نمی‌گیرد و پژوهشگران به اندازه کافی تغذیه نمی‌شوند و به این علت در زمینه‌هایی مثل فنی و علوم پایه با مشکلاتی مواجه هستیم.

عضو کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری سپس به بحث فرآیند پژوهش پرداخت و گفت: در بخش فرایند پژوهش مشکلاتی داریم، مثل آیین‌نامه فارغ‌التحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که تبدیل به یک معضل برای دانشجویان شده است و در مواقعی برای دانشجویان در خیلی از رشته‌ها امکان ندارد در چند ترم دانشگاهی کار پژوهشی جدی انجام دهند و چون دانشگاه می‌خواهد دانشجوی جدید بگیرد، به آن‌ها فشار می‌آورد و دانشجویانی که در حقیقت سربازان پژوهشی کشورند، پژوهش‌هایشان به بلوغ کامل نمی‌رسد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از این مشکلات آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی است که وزن زیادی به مقاله داده است، در حالی که ما اکنون درکشور در حوزه مقاله به رشد رسیده‌ایم و به ثبت اختراعات داخلی و بین‌المللی نیاز داریم که به خوبی در آیین‌نامه دیده نشده است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مقالات علمی برون‌داده‌های پژوهشی محسوب می‌شوند و کشور در تعداد مقالات چاپی موفق بوده است، گفت: ما از نظر کیفیت مقالات به ترمیم جدی نیاز  داریم که مقالات‌مان بتواند در مجلات پراعتبار علمی چاپ شود و بتوانیم کیفیت مقالات را بالاتر از این که هست، ببریم.

وی ادامه داد: بعد دیگر، ثبت اختراعات در برون‌دادها هست که انتظار در آن خیلی بیشتر است، به خصوص در ثبت اختراعات بین‌المللی و ثبت اختراعاتی که بتواند در بازار جهانی فروش برود.

عضو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری با تاکید بر اینکه باید بتوانیم تاثیر پژوهش‌هایمان را در جامعه ببینیم، به مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خیلی از پژوهش‌هایی که در جامعه انجام می‌شود، تاثیراتش نیاز به زمان دارد و از طرف دیگر باید توجه‌مان به پژوهش‌های اولویت دار و منطبق با نیاز کشور باشد که خیلی از پژوهش‌ها این مسیر را به خوبی دنبال نمی‌کنند و هر کار پژوهشی که می‌خواهد انجام شود باید ببینیم کجای نقشه علمی کشور و سیاست‌های کلی علم و فناوری دیده شده است.

سیدی خاطرنشان کرد: زمانی شتاب علمی کشور خیلی خوب بود، ولی در حال حاضر به یک مرحله ثابت و خطی رسیده است و باید دوباره به سمت بالا شیب پیدا کند؛ اما بعضی اشکالات که گفته شد، باعث شد از آن شتاب لازم و مناسب فاصله داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha