• جمعه / ۲۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092616216
  • منبع : نمایندگی فارس

پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تقدیر شدند

پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تقدیر شدند

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آئینی از حدود یکصد استاد و دانشجو به‌عنوان پژوهشگران نمونه و برتر دانشگاه تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، همزمان با روز پژوهش، طی مراسمی، از پژوهشگران نمونه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که طی سال گذشته دست‌آوردهای علمی و پژوهشی مطلوبی داشتند قدردانی شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پژوهش را، اصل و بنا در زیرساخت های دانشگاه و کشور، دانست و ادامه داد: ارتقای کمی و کیفی پژوهش، انتشار علم و برنامه های توسعه ای، از حیطه های هدف گذاری شده در مسیر توسعه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، است.

دکتر سید بصیر هاشمی، تلاش های انجام شده برای ساماندهی پژوهش ها در راستای ارتقای کمی و کیفی را شامل توسعه و نهادینه کردن موازین اخلاقی حاکم بر پژوهش های زیست پزشکی، راه اندازی نظام ثبت بیماری ها و داده های نظام سلامت، برقراری مطالعات کوهورت، توسعه پژوهش های بومی-کاربردی، پژوهش های منجر به گسترش سلول درمانی، جامع درون دانشگاهی و برون دانشگاهی (نیماد)، فناورانه، دانشجویی، آسیب شناسی فرآیند انجام پژوهش ها، برطرف کردن موانع و توسعه پژوهش، ارتقای کمی و کیفی پژوهش ها در مراکز تحقیقاتی، عنوان کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه بیان کرد: تجهیز و توسعه و ارتقای خدمات در آزمایشگاه مرکزی تحقیقات، آزمایشگاه های تحقیقاتی در برج تحقیقاتی، مرکز پزشکی مقایسه ای و تجربی، کتابخانه ها و خدمات آنها، مراکز خارج از برج و گروه های آموزشی، راه اندازی اتاق های تمیز، پژوهشیاری شدن تمام طرح های تحقیقاتی، بازنگری و ارتقای نرم افزار پژوهشیار، نگارش نرم افزار جامع کارنامه پژوهشی اساتید (استادیار)، برنامه ثبت تجهیزات آزمایشگاهی تحقیقاتی (سامانه کاوشیار)، ارتقای نرم افزار جایزه مقالات، ارتقای پایگاه اطلاع رسانی معاونت و مراکز تحقیقاتی، از موارد توسعه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری در راستای ارتقا کمی و کیفی پژوهش ها، به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: بسیاری از محققان برای انجام امور تحقیقاتی خود، نیاز به استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی موجود در مراکز تحقیقاتی و یا آزمایشگاه مرکزی دارند، با توجه به اهداف این معاونت در خصوص ارتقای تولیدات علمی، لازم است فهرست امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی به کمک این معاونت به اطلاع تمامی محققان رسانده شود تا ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه، به پیشبرد علمی دانشگاه هم کمک شایانی شده باشد.

هاشمی نرم افزار جستجوگر تجهیزات آزمایشگاهی (کاوش یار) را شامل تمامی تجهیزات آزمایشگاهی به همراه مشخصات کامل با قابلیت جستجوی پیشرفته، تلاشی در این راستا برای استفاده تمامی کاربران برشمرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: با توجه به حجم وسیع طرح های پژوهشی به صورت دستی و کاغذی، کند بودن دسترسی به آنها و حفاظت از پرونده ها در برابر فرسودگی، مفقود شدن، دسترسی های غیرمجاز؛ نیاز به ایجاد آرشیو الکترونیکی احساس می شد که با ایجاد بایگانی الکترونیکی، از طرح ها و پرونده های کاغذی و استفاده از سامانه ای قوی و هوشمند برای مدیریت این اطلاعات و ارزیابی آنها، بهره وری را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و در نرم افزار "مهبا"، قابلیت جستجوی ساده و پیشرفته بر اساس فیلدهای کلیدی وجود دارد.

هاشمی هدف از طراحی و اجرای سامانه ثبت سفارشات و پاسخگویی به متقاضیان مرکز پزشکی مقایسه ای را بالا بردن سطح رضایتمندی استادان و دانشجویان از کیفیت ارایه خدمات مرکز و مدیریت استفاده از تجهیزات، امکانات اتاق های جراحی و ثبت سفارش درخواست حیوانات برای انجام تحقیقات بیان کرد و افزود: این نرم افزار امکان گزارش گیری و مدیریت درخواست های تحویل حیوان، رزرو اتاق عمل، درخواست های تدریس و تعداد کل حیوانات در مرکز را، به مدیر سیستم می دهد.

وی مراکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی، بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری مهندسی بافت و سلول های بنیادی را، از مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نام برد.

هاشمی، ادامه داد: تدوین و ابلاغ آیین نامه 10 مورد گرنت تشویقی پژوهشی، از سوی معاونت پژوهشی و فناوری در سال 94تا 95 صورت گرفته که شامل، گرنت های پروژه جامع، پژوهشی بدو ورود، چاپ مقالات در مجلات علمی برتر، تشویق اعضای هیأت علمی پژوهشی مراکز برتر دانشگاه، هفته سلامت، سالانه اعضای هیأت علمی پژوهشی، شاخص H ، طرح های مرور نظام مند و متاآنالیز، تشویقی جشنواره رازی، کارآزمایی های بالینی و طرح های محصول محور در حوزه سلول درمانی، است.

وی در خصوص ارتقای شاخص های مجلات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، (ایندنسینگ) و اچ-ایندکس آنها، گفت: 6 مجله ایندکس شده در ISI، 9 مجله ایندکس شده در PubMed ، هفت مجله ایندکس شده در Scopus، 9 مجله ایندکس شده در Embase ، 6 مجله ایندکس شده در Chemical Abstract، وجود دارد.

به گزارش ایسنا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: کشوری می تواند از نظر سهم درآمد ملی، کشور صاحب نام شود که به مغز متفکران، دانشمندان، خلاقان و مخترعان، توجه کند.

دکتر "احمد عریان"، افزود: می توان در کشور، بدون مخازن نفت، گاز و معادن زیرزمینی، فقیر نبود، در صورتی که به دانشمندان و پژوهش، اهمیت داده شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، ادامه داد: در دنیا کشورهایی وجود دارد که مخازن نفت و گاز ندارند، اما کشورهای بسیار ثروتمند و پیشرفته هستند، زیرا تاکید آنها بر امر پژوهش است.

وی پژوهش را مبتنی بر نیروی انسانی فرهیخته و هوشمند دانست و اضافه کرد: افرادی که باهوش هستند، در پژوهش سهم ویژه ای دارند و باید به این مفاخر و اهل علم، توجه بیشتری شود.

عریان در پایان، از ارتباط خوب دو دانشگاه علوم پزشکی و شیراز در امور پژوهشی خبر داد و گفت: باید ارتباط وزارت علوم و وزارت بهداشت بهتر و بیشتر شود، زیرا با هم افزایی و در کنار هم بودن در امر آموزش و پژوهش، تحولی بزرگ در دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، ایجاد می شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha