• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092817429
  • خبرنگار : 71568

دبیر ستاد توسعه صنعت نفت، گاز و زغال سنگ:

نظام اقتصادی کشور دچار کمبود تقاضای نیروی انسانی است

نظام اقتصادی کشور دچار کمبود تقاضای نیروی انسانی است

دبیر ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ ضمن انتقاد از اینکه نظام اقتصادی کشور دچار کمبود تقاضای نیروی انسانی است،‌ بر ضرورت تحریک تقاضا برای دانش و فناوری در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، جعفر توفیقی در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در سال 2015 دو میلیون و 600 هزار مدرک علمی در سطح دنیا منتشر شد که از این تعداد 40 هزار مدرک علمی برای ایران بود، اظهار کرد: کل دنیا شش درصد رشد را در سال 2015 تجربه کرد که درصد رشد ایران 17 درصد گزارش شد و از این لحاظ رتبه سه را به خود اختصاص داد.

همچنین 1.8 درصد تولید علمی در دنیا به ایران اختصاص دارد و 2.2 درصد مقالات یک درصد برتر نیز متعلق به پژوهشگران کشور است که 250 دانشمند ایرانی در این موضوع مشارکت داشتند.

دبیر ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ افزود: 38 پارک علم و فناوری و 170 مرکز رشد در سراسر کشور داریم که چهار هزار شرکت فناور در این پارک‌ها و مراکز مستقر بوده و همچنین نزدیک به 30 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان فناور در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند. در سال 2014، 50 میلیون دلار میزان صادرات این شرکت‌ها به خارج از کشور بود.

وی با بیان اینکه ارزیابی می‌شود راه دشواری را تا اینجا آمده‌ایم و راه دشواری را نیز پیش‌رو داریم به چالش‌های حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: باید افزایش استنادات به مقالات علمی را مورد توجه قرار دهیم و به کیفیت مقالات بیشتر بپردازیم. در کمیت رشد خوبی داریم اما در کیفیت جایگاه مناسبی را کسب نکرده‌ایم.

توفیقی ادامه داد: همچنین لازم است با تخلفات علمی به صورت جدی برخورد شود و اجازه ندهیم جایگاه شخصیتی و علمی کشور در دنیا خدشه‌دار شود. البته لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارائه شده تا به افرادی که از روی ناآگاهی اقدام به تخلف کرده‌اند تذکر داده شود و با تخلفات عمدی به صورت جدی برخورد شود تا از این طریق چهره‌ای که به زحمت از طریق سرمایه‌گذاری مالی و انسانی در دنیا کسب کرده‌ایم مخدوش نشود.

دبیر ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ ضمن تاکید بر نوسازی زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاه‌ها به افزایش تقاضا برای دانش و فناوری و پژوهش اشاره کرد و گفت: عده‌ای مساله مازاد عرضه نیروی انسانی و عده‌ای مساله کمبود نیروی انسانی را مطرح می‌کنند که البته باید توجه داشته باشیم که این موضوع بستگی به سیاستگذاری‌های بخش اقتصاد و صنعت به عنوان بخش تقاضا دارد. بسیاری از شاخص‌ها نشان می‌دهد که نظام اقتصادی و صنعتی دچار کمبود تقاضای نیروی انسانی است.

وی تصریح کرد: همچنین عده‌ای معتقدند که این تعداد پژوهش و مقاله بدون بازخورد هستند اما طبق مطالعه‌ای که انجام دادم مدل‌های صنعتی کشورهای توسعه‌ یافته در دل اقتصاد دانش‌بنیان می‌گنجد که این موضوع در کشور ما به صورت عینی وجود ندارد.

توفیقی ادامه داد: در واقع کشورها سه مدل صنعتی کلید در دست، مدل‌های درون‌زا توسعه صنعتی و یادگیری فناوری با روش مدل کلید در دست در دستور کار قرار می‌دهند که کشور ما قبل از انقلاب مدل اول را رواج داده بود که این مساله منجر به عدم دخالت پژوهشگران و بازیگران عرصه دانش در مسائل فناوری شده بود چرا که در این مدل صنایع نیازی به دانش و فناوری ندارند و صفر تا 100 کار را به خارجی‌ها می‌سپارند.

دبیر ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ همچنین با بیان اینکه تحریک تقاضا برای دانش و فناوری باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: تا چندی پیش در کشور ما نظام ثبت اختراع و ثبت مالکیت فکری وجود نداشت که این مساله به دلیل نبود مقوله‌ای به نام توسعه فناوری بود. ما به دلیل مدل توسعه صنعتی غیردانش‌بنیان فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم که باید با سرعت این فرصت‌ها را بازسازی کنیم.

توفیقی با بیان اینکه برخی عنوان می‌کنند که پژوهش در کشور باید ماموریت‌گرا شود اظهار کرد: پژوهش زمانی ماموریت‌گرا می‌شود که متقاضی وجود داشته باشد موضوعی که در صنعت هسته‌ای کشور تجربه کردیم که حتی می‌توان گفت یکی از دلایلی که ایران در برجام توانست حرف خود را به کرسی بنشاند پشتوانه علمی و دانش و فناوری بود.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه در دنیا مدل‌های جدیدی برای ارتباط با صنعت مدنظر کشورها قرار گرفته است، گفت: در ستاد توسعه، فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و زغال سنگ طرحی را در استان خوزستان تحت عنوان منطقه ویژه فناوری نفت و گاز استان خوزستان در دستور کار قرار داده‌ایم تا از این طریق چرخه علم تا بازار در آنجا شکل گیرد که این مساله می‌تواند تجربه خوبی در کشور برای حوزه‌های دیگر نیز باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha