• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092918110

وزیر علوم در مراسم تجلیل از برترین‌های دانشگاه علوم انتظامی امین مطرح کرد

راهکارهای مقابله با تخلفات علمی ارائه شود/ضرورت تولید محصولات فناورانه حوزه‌های انتظامی

راهکارهای مقابله با تخلفات علمی ارائه شود/ضرورت تولید محصولات فناورانه حوزه‌های انتظامی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش دانشگاه علوم انتظامی امین گفت: در کنار فرهنگ‌سازی اخلاق علمی ضرورت دارد راهکارهای مقابله با جرایم و تخلفات علمی و پژوهشی نیز اتخاذ شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدفرهادی در بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش دانشگاه علوم انتظامی امین ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهار کرد: بدون شک در جامعه امروز نقش و اهمیت پژوهش و نیز فناوری حاصل از پژوهش در تمام ارکان زندگی و ساختارهای حاکمیت و دولت بر همگان مبرهن و آشکار است؛ به طوری که در جزء جزء امور روزمره گرفته تا سطوح مدیریتی و عملیاتی کشور پیشبرد امور، بهینه‌سازی عملیات و افزایش بهره‌وری، بدون نقش پژوهش، فناوری و نوآوری تقریبا غیرممکن است.

وی، بخش‌های انتظامی و نظامی را یکی از بخش‌های مهم دولت و حاکمیت عنوان کرد و گفت: حوزه‌های مذکور به خودی خود ارتباط تنگاتنگی با سایر مولفه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و صنعتی دارد و از این مولفه‌ها بهره می‌گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه موضوعات امنیت ملی، نظم عمومی و اجتماعی جامعه در پیوند تنگاتنگی با علوم، فناوری و نوآوری روز دنیا قرار دارد، تصریح کرد: بدون تردید در جامعه مدرن، امور امنیتی و انتظامی با تکیه بر علوم و فناوری‌هایی همچون فناوری اطلاعات، رادار، کامپیوتر و مخابرات و علوم مختلفی همچون علوم جامعه و جمعیت شناسی، علوم روان‌شناسی، پدافند غیرعامل و علوم سیاسی می‌توانند به وظایف و مأموریت‌های روزانه خود بپردازند.

فرهادی با بیان اینکه اساساً تعاریف جرم، بزه و امنیت هم راستا با پیشرفت‌های فناوری و علمی نسبت به گذشته تغییرات اساسی را پشت سر گذاشته است، گفت: جرایمی همچون فضای مجازی، پیشرفت اطلاعاتی، تخلفات علمی و فناوری و پزشکی، مسائل مربوط به بیوتکنولوژی همه و همه محصول پیشرفت علم و فناوری در دنیا هستند.

وی تصریح کرد: تنها راه شناخت مقابله و فائق آمدن بر این نوع جرایم در تخلفات و متعاقب آن تأمین امنیت در دنیای پیشرفته علمی و فناوری موضوعی است که توسط خود علم، پژوهش و فناوری امکان‌پذیر است.

فرهادی به حوزه فناوری اطلاعات اشاره و خاطر نشان کرد: با پیشرفت‌های عظیم، این حوزه در بخش‌های سخت افزار و نرم افزار، مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عظیمی را به وجود آورده که تنها از مسیر دنیای مجازی و در صورت عدم تدبیر امنیت، نظم و اقتدار جامعه و کشور می‌تواند در معرض خطر قرار گیرد؛ اساسا جرایم دیگری نظیر اقتصادی، بانکی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، پزشکی و ... از این مسیر قابل رخ دادن است.

وزیر علوم تصریح کرد: زمانی می‌توانیم کشور و جامعه را از گزند آسیب‌های مربوط به این پدیده‌ها حفظ کنیم که با آسیب‌های نو و مدرن با کنش‌های علمی، فناوری و نوآوری برخورد و با تقویت بنیه علمی، پژوهشی و فناوری با آنها مقابله به مثل کنیم. 

فرهادی ادامه داد: در کنار تولید علم و فناوری مورد استفاده در بحث نظم عمومی و امنیت داخلی، بی شک انتقال مفاهیم علمی و فناوری به مجریان نظم عمومی و اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد که در این مسیر، تشکیل دانشگاه علوم انتظامی با همین هدف بوده است.

وی به رسالت دو جانبه دانشگاه علوم انتظامی امین اشاره کرد و افزود: این دانشگاه محل تربیت نیروی خلاق، ماهر و کاردان برای نیروی انتظامی است، از سوی دیگر این دانشگاه با انجام پژوهش در انتقال مفاهیم مرتبط با امنیت و نظم اجتماعی به سایر حوزه‌های علمی کشور اعم از فناوری و یا پرکاربردی همچون علوم انسانی به ویژه در بحث قومیت‌ها نقش کلیدی دارد.

فرهادی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم انتظامی امین، زمانی در مأموریت خود موفق خواهد بود که در کنار آموزش به جد به مقوله پژوهش و فناوری بپردازد و نیازهای روز جامعه را شناسایی و برطرف کند.

وزیر علوم تصریح کرد: خوشبختانه امروزه به جایگاهی از توسعه علمی و فناوری رسیده‌ایم که می‌توانیم ادعا کنیم نظم و امنیت اجتماعی کشور را با بهره‌گیری از این علم و فناوری به نحو مطلوب تأمین کرده‌ایم.

بر اساس اعلام پایگاه خبری نیروی انتظامی، فرهادی در پایان دکتری مهندسی ترافیک را رشته جدید دانشگاه علوم انتظامی عنوان کرد و از راه‌اندازی آن در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم نیروی انتظامی نیز در سالم‌سازی فضای علمی کشور تمهیدات لازم را اتخاذ کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha