• چهارشنبه / ۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95100100343
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی؛

سیاست‌های مشارکت واقفین در حوزه علم و فناوری بررسی شد

سیاست‌های مشارکت واقفین در حوزه علم و فناوری بررسی شد

سیاست‌های مشارکت واقفین در حوزه علم و فناوری با حضور وزیر علوم در هشتادوهفتمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بررسی شد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که به ادامه بررسی پیش‌نویس سیاست‌های مشارکت واقفین در حوزه علم و فناوری اختصاص داشت، اعلام شد: در شهر تهران بیش از 50 وقف‌نامه مربوط به علم و دانش از زمان‌های گذشته وجود دارد و باید با استفاده از این سابقه تاریخی و به‌روزرسانی ابزارها از ظرفیت وقف بیشتر استفاده شود.

بعد از ارائه این گزارش، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی برنامه‌های این وزارتخانه به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های وقف در حوزه‌های علم و فناوری را تشریح کرد.

وی گفت: بیش از 500 هزار متر مربع در پارک‌های علم و فناوری و... توسط واقفین در کشور در حال ساخت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: راتبه (بورسیه) کردن دانشجویان مستعد، ساخت خوابگاه و... هم از سایر زمینه‌های فعالیت واقفین در این حوزه‌هاست.

پس از سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعضا نیز به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل نیازسنجی بخش‌های مختلف با توجه به آمایش سرزمینی، تشکیل بانک اطلاعاتی طرح‌های مورد نیاز برای جهت‌دهی به مشارکت خیرین، فرهنگ‌سازی به‌منظور تربیت واقفین و خیرین، هم‌اندیشی فقهی و حقوقی در راستای تعریف حوزه‌های جدید در وقف و خودداری از ایجاد نهادهای موازی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی سیرت، نماینده مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه گفت: توجه به همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... وقف در تدوین هرگونه سند در این زمینه لازم است.

وی افزود: یک فرد مسلمان در جامعه اسلامی از قبل از تولد تا پس از مرگ از وقف بهره برده و می‌برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی سیرت ادامه داد: در شهر تهران بیش از 30 بیمارستان موقفه وجود دارد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر موقوفات و اوقاف در کشور وجود نداشت، هزینه‌های زندگی اجتماعی بسیار افزایش می‌یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی سیرت ادامه داد: نهاد وقف یکی از نمادهای بارز مشارکت مردم در فرهنگ است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: قابلیت‌های حقوقی و فقهی نهاد وقف از جمله ظرفیت‌هایی است که هنوز آنچنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: در موضوع وقف کار نظام تنها تسهیل جریان است و باید اصل کار توسط خود مردم انجام شود.

وی افزود: تا حدود 100 سال پیش، تمام امور مربوط به آموزش در این کشور با استفاده از ظرفیت وقف انجام شده است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها ادامه داد: وظیفه اصلی هر ستاد در این بخش هم‌افزایی افزایش تعامل است.

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه این بررسی این سیاست‌ها به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha