• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۴:۴۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95102717531
  • خبرنگار : 71578

آیا رتبه یک دانشگاه در جهان اهمیت زیادی دارد؟

آیا رتبه یک دانشگاه در جهان اهمیت زیادی دارد؟

دانشگاه‌ها باید ذهنیت خود را در رابطه با رده‌بندی‌های بین‌المللی تغییر دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از یو.دبلیو.نیوز، تقریبا هیچ دانشگاه مطرحی در سطح جهان با رشد یا افت رتبه خود در رده‌بندی‌های جهانی، برنامه خود را تغییر نداده است و همواره روند پیش‌بینی‌شده‌ای را طی کرده‌ است.

بسیاری از صاحبنظران و مقامات دانشگاه‌ها معتقدند که رده‌بندی‌های جهانی بیشتر براساس یک سری فرمول ارائه می‌شود که با تغییر فاکتورهای مختلف در آن می‌توان نتایج متفاوتی بدست آورد و به همین دلیل از مشاهده یک رده‌بندی به هیچ عنوان نمی‌توان در رابطه با کیفیت یک دانشگاه به درستی قضاوت کرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های دنیای امروز افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تعداد مراکز خدماتی در زمینه‌های مختلف است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز به نوعی بخشی از این خدمات محسوب می‌شوند. افزایش جمعیت افزایش تعداد مراکز آموزشی را در پی دارد و این موضوع یکی از عواملی است که ارزش رده‌بندی‌ها را کاهش می‌دهد و اهمیت آنها را صرفا به یک موضوع خبری ساده که به زودی فراموش می‌شود تبدیل می‌کند.

تخمین زده‌ می‌شود که تا سال 2030 تعداد دانشجویان در جهان به بیش از 414 میلیون نفر برسد و برای ارائه خدمات آموزشی به این تعداد باید دانشگاه‌های بیشتری در جهان تاسیس شود. دانشگاه‌هایی که در کشورهای محل تاسیس به عنوان مهمترین مراکز آموزشی شناخته می‌شوند اما در رده‌بندی‌های مختلف به حساب نمی‌آیند. بر کسی پوشیده نیست که این مراکز نقش بسیار مهمی در آموزش نسل‌های بعدی جوامع خود دارند و با توجه به عدم حضورشان در رده‌بندی‌های جهانی می‌توان نتیجه گرفت که در این رده‌بندی‌ها یک فقدان اساسی و محدوده تاریک وسیعی وجود دارد.

مهمترین فاکتورهایی که در رده‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌های جهان مدنظر قرار دارند عبارتند از: تولید مقالات تحقیقاتی، میزان شهرت در مقایسه با رقبا، ارتباط با کارفرمایان و کیفیت دانشجویان.

هر کدام از موسسات شناخته‌شده رده‌بندی دانشگاه‌ها یک ضریب خاص به هر یک از موارد فوق می‌دهند که باعث تفاوت نتایج آنها می‌شود که صرفا به خاطر تفاوت دیدگاه آنهاست.

در حال حاضر بیش از 18 هزار موسسه آموزش عالی در سراسر جهان وجود دارد و موسسات رده‌بندی در نهایت و بهترین حالت 10 درصد آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

دانشگاه‌ها باید همواره به برنامه‌ها و ماموریت‌های علمی خود پایبند باشند و اهمیتی برای رتبه‌شان در رده‌بندی‌های جهانی قائل نباشند چرا که هویت هر دانشگاه با ماموریت‌ها و برنامه‌ای آکادمیک آن مشخص می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۸ ۱۰:۱۵

از تحلیل به عمل آمده سپاسگذارم، اما بهتر است در نتیجه گیری اینگونه بیان شوند که رتبه بندی ها نباید به هدف تبدیل گردند، بلکه نظام های رتبه بندی ابزاری هستند برای معرفی دانشگاه در سطح بین المللی و همچنین ابزاری برای مقایسه وضعیت دانشگاه با سایر دانشگاه ها برای یافتن نقاط قوت و ضعف. به هر ترتیب یکی از مهمترین مسائل حال حاضر دنیا و کشور هدفمند کردن تولید علم است.