• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95102817755
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت فراهم آوردن مواد آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان

ضرورت فراهم آوردن مواد آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان

وزیر علوم تاکید کرد: باید دستور زبان علمی جامعی مبتنی بر نظریات نوین زبان شناختی پایه ریزی کرد و با فراهم آوردن مواد آموزشی مخصوص غیر فارسی زبانان پاسخگوی اقبال علاقمندان خارجی به این زبان شیرین بود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر محمد فرهادی در همایش مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور که امروز (دوشنبه) ‌در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: زبان موهبتی الهی و آیینه فرهنگ هر کشور است. سرزمین وسیع ایران از گذشته‌های دور علی‌رغم وجود مظاهر متنوع قومی، مذهبی و دینی و مجموعه‌ای فاخر از زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف دارای هویت مستقل و انسجام فرهنگی بوده است. در عصر بحران هویت پرداختن به مقوله زبان به عنوان عامل همبستگی، وحدت ایرانیان و ترویج آن در سراسر جهان از اعم وظایفی است که بر عهده نهادهای متولی پاسداری از این سرمایه ارزشمند فرهنگی گذاشته شده است.

وی در ادامه‌ تصریح کرد: بی تردید با درک ملاحظات ملی و فراملی باید در حفظ و حراست از زبان شیرین فارسی و تلاش جهت گسترش آن در صحنه‌های بین‌المللی نهایت تلاش خود را انجام بدهیم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: خوشبخت هستم که رسالت ترویج زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از مرزهای کشورمان در نیم قرن گذشته بر عهده وزارت علوم بوده است. چنانچه در دوران جنگ تحمیلی مرکز ایران شناسی و در کل گسترش زبان فارسی با موانعی روبرو شد. کمبود استادان با تجربه و آشنا به شیوه‌های جدید آموزش زبان دوم، فقدان مواد کمک آموزشی؛ به روز نبودن منابع درسی ، کاهش رفت و آمد استادان و دانشجویان خارجی به ایران و بالعکس از دلایل تضعیف جایگاه بین‌المللی زبان فارسی در آن ایام به شمار می‌رود.

دکتر فرهادی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر موضوع گسترش زبان و فرهنگ فارسی در زمره سیاست‌های جدی دولت قرار گرفته است و روند تجهیز و نظارت بر توصیه‌های زبان آموزی و ایران شناسی در خارج از کشور نیز رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ایجاد برنامه ایرانشناسی و نیز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در ده‌ها دانشگاه دنیا و همچنین راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای آموزش زبان فارسی را می‌توان پیشرفت مهم در این زمینه  تلقی کرد.

به گفته وزیر علوم به علاوه نقش موثر ایران دوستداران فرهنگ و تمدن ایران ، نخبگان خارجی که از شهد شیرین ادبیات فارسی نوشیده اند و مهاجران ایرانی که در مغرب زمین سکنی گزیده اند نیز در گسترش زبان فارسی نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

وزیر علوم در ادامه افزود: در خصوص تهیه مطالب آموزشی نیز کوشش‌های ارزنده‌ای در دهه گذشته صورت گرفته است  ولی با تمام تلاشهای که در باب ایرانشناسی و آموزش زبان و ادبیات غنی فارسی به خارجیان انجام شده است هنوز بر این باور هستیم که راه زیادی را پیش‌رو داریم.

دکتر فرهادی یادآور شد: امروزه زبان فارسی در همه جهان ریشه دوانده است. از شبه قاره هند تا آسیای مرکزی و قفقاز و در جهان عرب، ژاپن و حتی در کشورهای اروپایی آثار آن مشهود است ،  ولی در هر منطقه مشکلات هر یک از گروههای مذکور خاص خود آنها است که برای رفع هر یک باید متناسب با هر منطقه و ملزومات آن اقدام کرد.

وی افزود: در زمینه تدوین فرهنگ لغت آموزشی برای گویندگان دیگر زبان‌ها باید جدیت بیشتری به خرج داد. دستور زبان علمی جامعی مبتنی بر نظریات نوین زبان شناختی را پایه ریزی کرد و با فراهم آوردن مواد آموزشی مخصوص غیر فارسی زبانان پاسخگوی اقبال علاقمندان خارجی به این زبان شیرین بود.

وزیر علوم در پایان  ‌اضافه کرد: جای خوشبختی است که در این فرصت ایجاد شده جهت گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور چالش‌های این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد و از رهگذر رایزنی دست اندرکاران آموزش زبان و ادب فارسی به غیر فارسی زبانان و نیز تشیک مساعی مسئولان ذیربط برخی از مسائل رفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha