• پنجشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 95110704913
  • خبرنگار : 71568

در هفتاد و هشتمین گردهمایی معاونین فرهنگی جهاد دانشگاهی؛

معاونان فرهنگی برگزیده جهاد دانشگاهی تقدیر شدند

معاونان فرهنگی برگزیده جهاد دانشگاهی تقدیر شدند

گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور با محوریت برنامه ششم توسعه این نهاد در حوزه فرهنگی، طی روزهای 6 و 7 بهمن ماه در سازمان فعالیت های قرآنی برگزار شد و در پایان این گردهمایی تعدادی از معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی برگزیده از سراسر کشور تقدیر شدند.

به گزارش ایسنا، بر این اساس «محمدحسین حسنی» از واحد زنجان به جهت کسب برترین رتبه در ارزیابی کیفی عملکرد فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی، «محمدرضا دهقانی» از سازمان یزد به جهت ارتقا در رتبه بندی عملکرد فرهنگی واهای جهاددانشگاهی، «احمدرضا فیروزی» از واحد البرز به جهت اجرای شایسته برنامه های هماهنگ طرح جامع هفت شهر شایستگی، «محمود محمدقاسمی» از واحد سیستان و بلوچستان به جهت جذب دانشجویان همکار افتخاری، «داریوش اسماعیلی» از واحد اصفهان به جهت ایجاد کانون ها و گروه های فعال دانشجویی و برگزاری سومین نشست منطقه ای شعب ایسپا، «علاءالدین محمدی» از واحد خواجه نصیر به جهت افزایش قابل توجه بهره مندی جهادگران و خانواده های آن ها از برنامه های فرهنگی، «سید محمدرضا خالصی» از واحد فارس به جهت فعالیت های دانشجویی قرآنی، «علی حیدربیگی» از واحد ایلام جهت فعالیت شایسته در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، «علیرضا حاتمی» از سازمان خراسان رضوی جهت کسب رتبه شایسته خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، «حمید مرادی» از واحد خراسان جنوبی به جهت کسب عنوان شعبه برتر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، تقدیر شدند.

همچنین، مرکز افکارسنجی دانشجویان نیز از فعالان سه شعبه خود از جمله «رامین جانی پور» در شعبه لرستان جهت برگزاری اولین نشست منطقه ای استانی ایسپا، «احد حاجی بلند» در شعبه آذربایجان شرقی جهت برگزاری دومین نشست منطقه ای استانی ایسپا، «مهدی گلدوزها» در شعبه قزوین جهت برگزاری مسابقات کتابخوانی اخلاق مهندسی تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای هفتاد و هشتمین گردهمایی معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی، که با حضور  حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی،  سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور با محوریت برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی ششم بهمن‌ماه در سالن جلسات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در سخنانی ضمن بیان اینکه برنامه‌های توسعه جهاد از این پس پنج ساله نوشته می‌شود یعنی برنامه سه ساله به پنج ساله تبدیل شده و فرصت خوبی برای تدوین و اجرای برنامه خواهد بود،‌گفت: در مدت پنج سال بهانه‌ای برای انجام کارها وجود ندارد و در پایان پنج سال گزارش کاری خوبی می‌توان ارایه کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید توجه جدی نسبت به مشکلاتی که در کشور وجود دارد؛ داشته باشند، گفت:  یکی از مشکلات عدم تبعیت از قانون در شکل‌های مختلف است، حکومت ما جمهوری اسلامی است، بحث جمهوریت و اسلام هر دو مهم است. اگر به این دو توجه نشود ساختارهای موازی شکل می‌گیرد و اعتماد مردم پایین می‌آید و نهایتا منجر به تنش‌های سیاسی می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه حاکم شدن نگاه سیاسی امری نامطلوب است و باعث می‌شود فرصت‌ها از دست برود، ادامه داد: از مشکلات دیگر که باید در حوزه فرهنگی به آن توجه شود سیاست زدگی است؛ اینکه همه چیز را به سیاست ربط دهیم، برنامه‌ریزی درستی انجام نمی‌شود. مدیران در سطح زیاد تغییر می‌کنند. اساس پیشرفت کشور برنامه ریزی صحیح و توافق نخبگان جامعه است و عدم رعایت این موضوع منجر به عدم توسعه علم و فناوری بومی نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد خود باوری و هویت در نسل جوان و هویت ملی در کشور از اهداف حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: درگیر نشدن در مسایل سیاسی کشور از نقاط قوت جهاددانشگاهی است. فعالیت‌های فرهنگی جهاد باید به دنبال حل مشکلات باشد هرچند ممکن است آسیب‌هایی هم وجود داشته باشد. علم و فن اگر با توسعه فرهنگی همراه نباشد همچون تیغی برنده است؛ به عنوان مثال اگر اخلاق رعایت نشود خیلی از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی، علمی و ... به وجود می‌آید.

طیبی گفت: فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و جامعه هدف، دانشگاهیان هستند که تا به حال از آن پرهیز شده؛ اما می‌شود با برنامه درست از رسانه‌ها برای ترویج برنامه‌های جهاد استفاده کرد. جذب نیروی انسانی از بدنه دانشجویی تنها با برنامه‌ریزی درست و در صورت ارتباط صحیح بین فرهنگ، علم و فناوری حاصل می‌شود. دانشجو به آینده‌اش از هم‌اکنون توجه دارد، باید برنامه‌های جذابی تعریف و تولید شود و نخبگان جذب این برنامه‌ها شوند.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: افزایش روحیه جهادی بر مبنای اخلاق و علم میان جهادگران حایز اهمیت است. در انجام کار فرهنگی مدیران فرهنگی ما باید فرهنگ‌شناس باشند، یعنی هم عاشق و عامل کار فرهنگی باشند و هم دانش کافی در این حوزه داشته باشند.

برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی نهایی شده است

همچنین سعید پور علی به اقدامات انجام‌شده طی سه سال اخیر در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: انجام 39 طرح سراسری، 543 طرح هماهنگ، 4760 طرح داخلی، 97 طرح اختصاصی از سوی سازمان‌ها و مراکز، تشکیل 23 مرکز نوع ب و 106 بازدید برنامه‌ای در راستای افزایش گفتمان برنامه‌ای از جمله اقدامات ما طی سه سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه 9 میلیون نفر ساعت میزان بهره‌مندی دانشجویان از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی طی سه سال گذشته بوده است، گفت: از 132 کانون دانشجویی 68 کانون فعال هستند که با برنامه‌ریزی این میزان باید افزایش یابد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: همچنین در حوزه فرهنگی 10 تفاهمنامه طی سه سال اخیر به امضا رسید و 63 سایت در حوزه فرهنگی متناسب با فعالیت‌ها راه‌اندازی شد و از طرفی جهاد دانشگاهی در شبکه‌های اجتماعی (مجازی) نیز فعال بوده است.

پورعلی در ادامه از تشکیل کارگروه تدوین نقشه راه برای نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت: روز گذشته طی جلسه‌ای با مسوولان ستاد نقشه جامع علمی کشور، پیش‌نویس اول نقشه راه ارائه شد.

وی به برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: برای تدوین برنامه ششم توسعه جهاد نزدیک به 25 جلسه برگزار شده و آن سند نیز نهایی شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه بسیاری در کشور سعی می‌کنند فرهنگ جهادی را به نام خود ثبت کنند در حالی که تبلور عینی این فرهنگ در جهاد دانشگاهی است، گفت: از طریق تولید ادبیات، تهیه پژوهش و تحقیق و انتشار کتاب در این زمینه باید فرهنگ جهادی را به افکار و عرصه عمومی معرفی کنیم.

پورعلی تصریح کرد: حماسه سازمانی یکی از حلقه‌های انسجام ماست. اگر بخواهیم به این حماسه دامن بزنیم باید مساله تولید ادبیات را جدی بگیریم و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان موضوع پژوهش حضور جدی‌تری داشته باشیم.

پورعلی همچنین با تاکید بر کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی جهاد، عدم ارائه نسخه واحد برای اولویت‌ها و چالش‌های فرهنگی استان‌های کشور را از برنامه‌های مهم جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: یکی از رویکردهای برنامه ششم توسعه جهاد تقویت همکاری استان‌های همجوار است که البته تاکنون نیز این موضوع تا حدودی اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین تقویت نظام جذب دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: برای تقویت این مساله باید از ظرفیت‌های کانون‌های دانشجویی استفاده شود و همه مراکز تخصصی فرهنگی در این بخش باید سازمان دانشجویان را مورد حمایت و هدایت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه رویکردهای ما باید مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی کشور باشد، یادآور شد: نقشه جامعه علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و نقشه مهندسی فرهنگی کشور از جمله مباحثی هستند که برنامه‌های فرهنگی ما مبتنی بر آنها باید شکل گیرد.

پورعلی تصریح کرد: در بحث سند مهندسی فرهنگی کشور با کمیسیون مرتبط با این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به توافقات خوبی رسیدیم و قرار شد کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی با محوریت جهاد دانشگاهی شکل گیرد و برای معاونین فرهنگی دوره‌های آموزش پیوست‌نگاری فرهنگی برگزار شود و در استان‌ها نیز درباره معاونت فرهنگی هسته‌هایی برای تقویت پیوست‌نگاری فرهنگی شکل گیرد. این توافقنامه نهایی شده و مقدمات اجرایی آن در سال جاری فراهم می‌شود.

تشریح عملکرد فعالیت حوزه فرهنگی جهاد در برنامه پنجم توسعه

در ادامه این جلسه دکتر مؤمنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز به ارایه گزارش دفتر برنامه‌ریزی برنامه پنجم جهاد پرداخت و گفت: در ارزیابی برنامه پنجم توسعه جهاد، در مجموع 44 واحد و 7 مرکز مورد ارزیابی قرار گرفت و میزان عملکرد واحدها با توجه به اهداف 3 ساله ارزیابی شد و چون اهداف و عملکرد باید با هم هم‌خوانی داشته باشند، این ارزیابی‌ها بر اساس برنامه‌ای که در ابتدای سال نوشته می‌شود، انجام شده است.

وی افزود: در این ارزیابی، آن‌چه که امسال اضافه شده و سال گذشته نبوده، ارزیابی عملکردکیفی واحدهای مربوطه است، نتیجه ارزیابی نظری سال گذشته در برنامه نهایی نشد و امسالبرای سال دوم مورد ارزیابی قرار گرفت. در دفترچه‌ای که در اختیار معاونان فرهنگی واحدهایجهاددانشگاهی قرار گرفته، درصد تخصیص بودجه به هر نقش مشخص شده که شامل بودجه کل برنامه‌هایاجراشده، سنجش میزان رضایت‌مندی، توسعه ساختارها و واحدهای نوع ب، ساختارهای تازه تاسیسدر سال دوم، تعداد دانشجویان همکار به صورت افتخاری، میانگین بهره‌مندی جهادگران، تعدادطرح‌های ویژه دانشجویی(هماهنگ، سراسری و داخلی)، تعداد طرح‌های خارج از برنامه، میزانتطابق عملکرد با برنامه سه ساله و میزان عملکرد کیفی هر واحد از جمله موارد مورد ارزیابیاست.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: فعالیت‌های مهم معاونت فرهنگی در ارزیابی کیفی واحدها شامل ارزیابی اجرا و کیفیت طرح‌های سراسری و هماهنگ، میزان بهره‌مندی دانشجویان، ارزیابی مراکز نوع ب، طرح‌های داخلی، تعداد دانشجویان همکار، تنوع قالب‌های اجرایی، رضایت‌سنجی از مخاطبان، که در این راستا امتیازی به واحدها تعلق گرفت، چرا که وقتی به واحدها می‌رفتیم، دیده می‌شد واحدها با نیروی کم، کارهای بزرگ انجام می‌دهند.

مؤمنی در خصوص نحوه تحقیق در حیطه فعالیت‌های فرهنگی جهاد به مواردی اشاره کرد و در مورد تخصیص نمره به آن‌ها گفت: میزان بهره‌مندی جهادگران، جذب مشارکت سازمانی و برون‌سازمانی، اطلاع‌رسانی و پوشش خبری  واحدها، تولید محصولات فرهنگی مرتبط با طرح‌های اجرا شده، دریافت تقدیرنامه و حسن تعامل با ستاد، از جمله مواردی بود که می‌توانست به عدد و رقم تبدیل شود و در این راستا از عدد 100 به آن واحد نمره‌ای داده شد. نحوه تحقیق نیز با توازن منطقی در تخصیص بودجه و جمع‌آوری عملکرد واحدها و ستادها، انجام شد و رقمی تعیین می‌شود که به‌طور مثال در بحث عبادی ـ مناسک 20 درصد بودجه در واحدها هزینه شده، حال آنکه در نقش خانواده و محیط زیست، نزدیک هدف بودیم، اما در سیاسی ـ اجتماعی به حدنصاب نرسید.

وی افزود: هدف دوم در برنامه پنجم جهاد، افزایش درصد مشارکت دانشجویان در برنامه‌های جهاد به میزان حداقل 25 درصد در سال، یعنی چیزی حدود2 ساعت در ماه، در برنامه‌های جهاد مشارکت داشته باشند. در پایان سال 94 این میزان3.6 درصد تعریف شده بود، اما از این رقم جلوتر رفته‌ایم و به 9.6 درصد مشارکت دست یافتیم.

مومنی با اشاره به هدف سوم، گفت: هدف سوم میزان رضایت‌مندی است که همه واحدها این را جدی نگرفتند و نظرسنجی برای همه برنامه‌ها نداشتند که تقاضا داریم این امر در برنامه ششم با جدیت بیشتری دنبال شود. اگر بتوان یک نظام منسجمی را تعریف کرد، به عدد واقعی‌تری از میزان رضایت‌مندی می‌توان دست یافت. در این زمینه میزان رضایت‌مندی 89 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: هدف چهارم افزایش تعداد دانشجویان افتخاری در مجموعه جهاد است. افتخاری به این معنی که حداقل 5 ساعت در هفته و بدون حقوق و پاداش با جهاد همکاری داشته باشند. در این زمینه با توجه به آماری که به دست آمده، مشارکت‌ها شدت و ضعف داشته است.

مومنی اظهار کرد: هدف پنجم در برنامه پنجم توسعه جهاد افزایش کانون‌های نوع ب است. در این برنامه 30 مرکز هدف بود، اما 24 مرکز تا کنون تاسیس شده و تا پایان شهریور 96 که پایان برنامه پنجم است، تلاش می‌کنیم به 27  یا 28 مرکز برسیم. درصد پیشرفت در این برنامه 80 درصد است.

وی یادآور شد: هدف ششم این برنامه، افزایش تعداد طرح‌های ملی نظرسنجی است. 10 طرح ملی نظرسنجی انجام شده و هدف دیگر در این برنامه، افزایش طرح‌های بین‌المللی است که چند طرح در این زمینه برگزار شده، از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، همایش پژوهش وحدت اسلامی، جشنواره کتاب سال دانشجویی و برنامه‌های فرهنگی برای جهادگران که حدود 35 ساعت بود و این میزان به 45 ساعت در سال رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha