• پنجشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95120503271
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نتایج یک پایان نامه نشان داد

کنترل آلودگی صوت با استفاده از جاذب‌های صوتی در محیط و صنعت

کنترل آلودگی صوت با استفاده از جاذب‌های صوتی در محیط و صنعت

نتایج تحقیق یک پایان‌نامه دانشجویی نشان داد: خصوصیات آکوستیکی کلیه مواد را می‌توان با بالاترین دقت، توسط لوله امپدانس طراحی شده تعیین کرد تا به نتایج مطلوبی از روش‌های کنترل آلودگی صوت با استفاده از جاذب‌های صوتی در محیط و صنعت دست یافت.

به گزارش ایسنا، زهرا محمدی دانشجو کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفه‌ای در پایان نامه خود با عنوان "بررسی ضریب جذب و افت انتقال صدای جاذب‌های ایرانی با استفاده از روش تابع انتقال" به بررسی این موضوع پرداخت.
 
مواد جاذب روش موثری برای کنترل صدا است که لوله امپدانس و روش تابع انتقال جهت اندازه گیری خصوصیات آکوستیکی این مواد استفاده می‌شود.

مطابق این تحقیق پس از ساخت و طراحی لوله امپدانس با 6 میکروفن و اطمینان از کارایی آن، ضرایب جذب و افت انتقال7  عدد نمونه شامل چوب پنبه، لاستیک، فوم پلی اورتان، پلی استایرن، پلی وینیل کلراید، پشم سنگ و پشم شیشه و همچنین امپدانس صوتی دو نمونه پشم سنگ و لاستیک در دو ضخامت 25 و 50 میلی متر اندازه گیری شد.

این پژوهش با هدف طراحی لوله امپدانس و بررسی ضریب جذب و افت انتقال جاذب‌های ایرانی انجام شد. به علاوه تاثیر ضخامت، چگالی، لایه هوا و شدت صوت نیز بررسی شد. اندازه گیری هر نمونه توسط نرم افزار مربوطه انجام و در نهایت نمودار نتایج توسط نرم افزار "Matlab" تهیه شد. 

همچنین بیشترین ضرایب جذب مربوط به نمونه‌های پشم شیشه، پشم سنگ و فوم پلی اورتان بود. در این بین، پلی وینیل کلراید، چوب پنبه، لاستیک و پلی استایرن کمترین ضرایب جذب را داشتند.

افزایش ضخامت و چگالی برای هر نوع ماده بستگی به رنج فرکانسی آن تاثیر متفاوتی بر روی ضریب جذب، امپدانس و افت انتقال داشت، اما در مجموع افزایش چگالی و ضخامت سبب افزایش جذب مواد شد که با افزایش فرکانس این تاثیر کمتر شد.

همچنین لایه هوا نیز سبب کاهش بیشتری از انرژی صوتی شد. در این بین، تغییر شدت صوت تاثیر چشمگیری بر روی جذب و افت انتقال مواد نشان نداد.

نتایج این پایان نامه نشان داد می‌توان خصوصیات آکوستیکی کلیه مواد را با بالاترین دقت، توسط لوله امپدانس طراحی شده تعیین کرد تا به نتایج مطلوبی از روش‌های کنترل آلودگی صوت با استفاده از جاذب‌های صوتی در محیط و صنعت دست یافت.

به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی دکتر فرهاد فروهر مجد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha