• شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95120704460
  • خبرنگار : 71567

وزیر دفاع اعلام کرد

حمایت بدون محدودیت وزارت دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویان دکتری

حمایت بدون محدودیت وزارت دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویان دکتری

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویان دوره دکتری که موضوع آن مرتبط با صنایع دفاعی کشور باشد بدون محدودیت حمایت می‌شوند، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی از پتانسیل‌ها و سرمایه‌های بزرگ کشور هستند که می‌توانند در حوزه صنایع دفاعی که اگر همکاری‌های مشترک بین وزارت دفاع و علوم تقویت شود می‌تواند بسیاری از نیازهای صنایع دفاعی کشور را برطرف کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین دهقان در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت علوم و دفاع که امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: مدت‌ها بود دنبال چنین نشستی بودیم تا همکاری بین دو وزارت علوم و دفاع تقویت شود. در واقع سیر تکاملی بین وزارت صنایع دفاعی و دانشگاه‌ها را می‌توانیم در این نشست‌ها مورد اشاره قرار بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: برداشت ما در ابتدا این بود که برای ایجاد همکاری و انجام پروژه‌های مشترک با افراد در وزارت دفاع قرارداد ببندیم و سعی کردیم پروژه‌هایی را در دستور کار قرار بدهیم که یک نیاز باشد و اینگونه نباشد که وزارت علوم در جریان کار قرار نگیرد و دوباره‌کاری انجام شود اما در این نشست‌ها تاکید می‌کنیم که به جای بستن قرارداد با افراد با مجموعه وزارت علوم وارد همکاری شویم تا انجام کارها نظام‌مند شود و سازوکارهای مشخصی داشته باشیم.

دکتر دهقان یادآور شد: اینکه وزارت علوم دانشگاه‌ها را به عنوان قطب علمی معرفی کرده‌اند، کار بسیار درستی است و ما به توسعه پژوهشی این مراکز علاقه‌مند هستیم و صرفاً به دنبال بهره‌برداری از دانشگاه‌ها نیستیم چراکه امروزه ما در شرایطی قرار داریم که کشور در وضعیت فرازونشیبی قرار گرفته و اگر در دوره‌ای با صدام می‌جنگیدیم الان وضعیت کاملا متفاوت شده است بنابراین ما به سمت تقویت صنایع دفاعی دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم.

به گفته وی، ظرفیت‌های کشور حتی داخل و خارج باید در یک شبکه مشخص قرار بگیرد و ما بتوانیم از این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در جهت رفع نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت خود استفاده کنیم.

وزیر دفاع همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید تهدیدها، دفاع و فرصت‌ها را متوجه شوند و در زمینه کمک به مشکلات گام بردارند و اگر در این زمینه هزینه‌ای هم می‌پردازیم به اعتقاد من هزینه آن فقط تصمیم‌گیری است. بنابراین باید ارزان‌سازی صورت بگیرد و مراکز آموزش عالی به دنبال این باشند که در مرز دانش کار کنند و توسعه دانش به عنوان یکی از محورهای اساسی این مراکز قرار بگیرد.

دکتر دهقان همچنین افزود: ما همه به دنبال ایجاد شبکه فناوری‌های نوظهور دفاعی با قابلیت‌های برتری‌سازی در برابر دشمن هستیم و ما علاقه‌مند هستیم نسبت به دانش‌مان در میدانی که دشمن بازی می‌کند بازی نکنیم بلکه در حوزه‌هایی کار کنیم که برای دشمن ایجاد غافلگیری کند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که دانشگاه‌ها و معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صنایع دفاعی را ببینند چراکه ما در این دانشگاه‌ها اساتید باتجربه‌ای داریم که با چالش‌های انقلاب درگیر بودند و متعهد و علاقه‌مند هستیم که سرمایه خوبی از این دانشجویان و اساتید داریم و می‌توانیم از آنها بخصوص پایان‌نامه‌های این افراد در جهت تقویت صنایع دفاعی کشور استفاده کنیم.

وزیر دفاع در پایان یادآور شد: مراکز علمی ما باید ارتقاء بیابند اما این مراکز در حال حاضر بیشتر به علایق خود اهمیت می‌دهند تا نیاز کشور ولی این مساله باید علاج شود تا بتوان در خدمت نظام قرار بگیرند. باید وضعیتی ایجاد کنیم که صرفاً متقاضی نباشیم و کارهایی که انجام می‌گیرد هدفمند و براساس اولویت‌بندی باشد.

همکاری‌ علمی و پژوهشی وزارت دفاع با 95 دانشگاه کشور

به گزارش ایسنا، دکتر حسین دهقان همچنین در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارتخانه‌های علوم و دفاع در جمع خبرنگاران بر لزوم همکاری‌های مشترک بین دو وزارتخانه تاکید کرد و افزود: وزارت دفاع همواره همکاری مناسبی با مراکز آموزش عالی داشته و در چهار سال گذشته سعی کردیم این فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با 95 دانشگاه کشور همکاری‌های علمی و پژوهشی داریم اما نکته قابل توجه این است که مدل همکاری‌ها باید ساماندهی شود تا هم‌افزایی بیشتری برای اجرای فعالیت‌های مشترک اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاری‌های نابجا نداشته باشیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: لازم است در همکاری‌های مشترک از موازی‌کاری جلوگیری کنیم. باید اولویت‌بندی داشته باشیم تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین پروژه‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha