• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95121610270
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/پایان نامه/

جایگاه علم التکلیس در طب سنتی اسلامی

جایگاه علم التکلیس در طب سنتی اسلامی

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد سیر تکاملی علم التکلیس بعد از قرن 12به علت تغییرات انجام شده در مبانی بیماری شناسی و داروسازی از یک سو و وارد شدن اندیشه‌ها و انگاشته‌های طب نوین از غرب، مسیر این علم آرام آرام به سمت داروسازی نوین می‌رود.

به گزارش ایسنا، مهدی صیادی دانشجو مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ علم گرایش طب و داروسازی در جهان اسلام در پایان نامه خود به "بررسی تاریخی جایگاه علم التکلیس در طب سنتی ایرانی اسلامی بعد از  اسلام تا قرن 13 هجری" پرداخت.

هدف این مطالعه بررسی تاریخی علم التکلیس در طب سنتی ایرانی اسلامی پس از اسلام تا قرن 13 هجری و شناسایی جایگاه این علم در طبقه بندی علوم و ارتباط آن با سایر علوم و کاربردهای آن در علم دارو سازی است.

آنچه که از این پژوهش به دست آمد بیانگر کاربرد یک روش خاص علمی، در راستای فرآوری مواد توسط پزشکان، داروسازان و کیمیاگران تحت عنوان "علم التکلیس " بوده است. این روش علمی گرچه یک دانش برگرفته از علم کیمیا است، اما به علت دارا بودن پیچیدگی‌های علمی و عملی در گذر زمان، توانسته کمک شایانی در مقوله پزشکی برای درمان برخی بیماری‌ها کند.

این پژوهش به صورت کتابخانه‌ای و به روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته است، لذا نیاز است به علت گستردگی علوم و ارتباط علوم با یکدیگر به عنوان علم مستقلی مورد بررسی قرار گیرد که راهگشای برخی معضلات علمی در وادی درمان بیماری‌ها و داروسازی و سایر علوم  وابسته مانند علم شیمی دارویی و نانو داروها باشد.

نتایج این تحقیق نشان داد با بررسی تاریخ علم التکلیس و اطلاع از نحوه فرآوری مفردات دارویی توسط دانشمندان گذشته علاوه بر دست‌یابی به مبانی و روش‌هایی آزموده، درمی‌یابیم که در سیر تکاملی علم التکلیس بعد از قرن 12به علت تغییرات انجام شده در مبانی بیماری شناسی و داروسازی از یک سو و وارد شدن اندیشه‌ها و انگاشته‌های طب نوین از غرب، مسیر این علم آرام آرام به سمت داروسازی نوین رفته است.

به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه به راهنمایی دکتر مسعود کثیری در دانشگاه اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha