به گزارش ایسنا، پژوهش حاضر که توسط ایلا سلامیان، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی یزد به استاد راهنمایی جواد علی محمدی و استاد مشاوری نوید خالصی صورت گفته است، با رویکردی توصیفی، تحلیلی در نظر دارد تا به المانهای شهری نوروز سال 92 در شهر مشهد بپردازد.
در این پایاننامه آمده است: شهر مشهد بهعنوان یکی از قطبهای گردشگری ایران چه از لحاظ توریستی و چه از لحاظ مذهبی، دارای ویژگیهای خاص و منحصر بفردی است، به همین دلیل کیفیت و جایگاه گرافیک محیطی این شهر و در راستای آن المانهای شهری نیز میتواند نقش ویژهای در خصوصیات محیطی و شهری آن داشته باشد.
میتوان گفت برنامهریزی شهری، طراحی شهری و همچنین گرافیک محیطی در این شهر از چنان جایگاه ویژهای برخوردار است که میتواند بهعنوان نمونهای از فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ ایرانی-اسلامی کشورمان قلمداد شود.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل تاثیر و نقش گرافیک محیطی بر ارتقای بصری فضای شهری، مطالعه پیرامون المانهای نوروز 92 شهر مشهد و میزان موفقیت این المانها در فرایند فضای شهری است.
یافتههای حاصل از این پژوهش آن است که بر اساس دادههای آماری و تحلیل و بررسی برخی از المانهای نوروز 92 مشهد، این آثار توانستهاند هم در پیشبرد حوزههای فرهنگی و اجتماعی و نیز ارتقای بصریِ شهر و بالا بردن ذائقه بصره مخاطبان، به میزان زیادی تاثیرگذار باشند.
از طرفی دیگر این المانها، در مقایسه با سالهای قبل و بعد خود در مشهد و سایر شهرهای کشور دارای هویت، زیبایی و کیفیت بصری بالاتری بوده است، به حدی که شهروندان و زائرین، شور و استقبال بیشتری به این المانها نشان دادهاند.
انتهای پیام
نظرات