• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۸:۵۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96012711938
  • خبرنگار : 71578

فارغ‌التحصیلان بیکار، چالش پیش روی چین

فارغ‌التحصیلان بیکار، چالش پیش روی چین

در سال جاری میلادی هشت میلیون دانشجو در چین فارغ‌التحصیل خواهند شد که فراهم کردن کار برای آنها برای دولت چین به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یو.دبلیو.نیوز، تعداد فارغ‌التحصیلان چینی در سال 2017 نسبت به 20 سال قبل بیش از 10 برابر شده است. نکته جالب توجه این است که این تعداد در آمریکا در حدود چهار میلیون نفر است.

تا دو دهه پیش از این تحصیلات عالی در چین مختص قشر محدودی از جامعه شهرنشین بود اما با آغاز برنامه‌های دولت برای گسترش پذیرش دانشجویان در سال 1999 همه چیز دستخوش تغییرات فراوانی شد.

در همان سال میزان پذیرش دانشگاه‌ها بیش از 50 درصد افزایش یافت و این نرخ رشد به مدت 15 سال ادامه پیدا کرد.

افزایش میزان پذیرش دانشگاهها در چین سبب شد تا بزرگترین جامه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جهان ایجاد شود.

توانمندی دانشگاه‌های چین در تربیت دانشجویان قدرتمند از نظر علمی شهرت جهانی دارد اما دولت این کشور در زمینه ایجاد شغل به قدرت بخش آموزش عمل نکرده است و به همین دلیل، دانشجویان رشته‌های فنی و نظری پس از پایان تحصیلات شان با مشکل کمبود کار و معضل استخدام روبرو هستند.

بسیاری ازفارغ‌التحصیلانی هم که موفق به پیدا کردن شغل می‌شوند به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند و از حقوق دریافتی خود رضایت ندارند. حود 25 درصد دانشجویان چینی شش ماه پس از فارالتحصیلی به کارهایی مشغول هستند که میانگین دریافتی آنها از حداقل پرداختی کمتر است.

رشته‌های حقوق، تاریخ و ادبیات کمترین میزان پرداختی و استخدام را در چین به خود اختصاص داده‌اند.

 صاحب‌نظران چینی معتقدند افزایش تعداد دانشجویان چالش اصلی در زمینه کمبود شغل محسوب نمی‌شود بلکه عدم تطابق توانایی فارغ‌التحصیلان با نیازهای بازار کار و عدم تناسب در عرضه و تقاضای متخصص در هر رشته سبب می‌شود که در برخی رشته‌ها همواره به نیروی کار متخصص نیاز باشد در حالی که برخی رشته‌ها با نیروی کار مازاد چند برابر نیاز خود مواجه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha