• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96013014106
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

دانشگاه‌ در جمهوری اسلامی نقش مهمی در روشنگری و آگاهی‌بخشی دارد

دانشگاه‌ در جمهوری اسلامی نقش مهمی در روشنگری و آگاهی‌بخشی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه همواره در جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در روشنگری، ایجاد فضای رقابتی و آگاهی بخشی به جامعه داشته است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر در هیات‌های نظارت با اشاره به ارزشمندی، اهمیت و جایگاه و شان کار فرهنگی اظهار کرد: وجود انسان با فرهنگ عینیت پیدا می‌کند و از این نظر است که کار و فعالیت متصدیان و متولیان فرهنگ امری ظریف و چندبعدی است، چرا که با هویت و موجودیت انسان‌ها سرو کار دارد؛ یعنی جایی که انسان بودن معنا پیدا می کند.

دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه اگر قرار باشد نقش و تاثیرگذاری و جایگاه برجسته یکی از نهادهای مهم حوزه فرهنگ و اجتماع نام برده شود، بی‌تردید نام دانشگاه در صدر می‌نشیند، افزود: این مساله ممکن است در هر جامعه مصداق یابد، اما در جامعه اسلامی ایران، در مکتب اسلام و در بستر فرهنگی ایرانیان واجد اهمیت و منزلت بیشتری است.

وزیر علوم ضمن تاکید بر تمدن دیرپا، پویا و بالنده اسلامی – ایرانی و با بیان اینکه در کشور ما دانشگاه درکنار ماموریت علمی و فرهنگی عظیمی که دارد، کانون کنش‌های سیاسی و اجتماعی مهمی بوده است، افزود: دانشگاه‌های کشورمان با ایفای نقش پیشتازی، در بسیاری از تحولات سیاسی کشور به طور جدی اثرگذار بوده و روحیه انتقادی، نیروی جوانی و توان معرفتی و علمی نقش پیشتازی دانشگاه در این عرصه‌ها را مسجل کرده است.

وزیر علوم گفت: خوشبختانه تاریخ دانشگاه و فعالیت‌های دانشجویی و نقش‌آفرینی دانشگاهیان نشان می‌دهد که برآیند این مساله در جهت منافع ملی و مصلحت عمومی بوده و تجربیات گذشته نیز اعتماد به منطق عقلانی، مسؤولیت‌پذیری سیاسی و اجتماعی و آگاهی دانشگاهیان به مسائل ملی نیز این اطمینان را به وجود می‌آورد.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه دانشگاه مظهر عقلانیت، اعتدال، مدارا، قانونمداری و اخلاق گرایی است، گفت: فضای دانشگاه نباید سیاست‌زده و اسیر منطق کور هیجانات مخرب شود، بلکه انتظار می‌رود که با افزایش حضور دانشگاهیان در روند انتخابات منطق نقادی، میانه‌روی و آگاهی‌بخشی چیره شود.

دکترفرهادی در ادامه چند توصیه انتخاباتی خطاب به دانشگاهیان ارائه کرد و گفت: دانشگاه‌ها در جریان انتخابات باید بر اساس قانون و مقررات و رعایت منطق بیطرفی در مواجهه با رویکردها و تشکل‌های مختلف در دانشگاه عمل کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه جلسات شوراهای مختلف که وظایف مرتبط با این حوزه را دارند، بویژه هیات نظارت و شوراهای فرهنگی برای پاسخگویی به نیازها و تقاضاها حتی به صورت روزانه در صورت لزوم برگزار شود، گفت: لازم است در این شوراها شرایط و روندهای موجود بررسی شود و از هرگونه تضییع حقوق افراد و جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی پرهیز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha