• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ / ۲۱:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96013014332
  • خبرنگار : 30057

اعطای‌ مشوق‌های قانونی به مناطق ویژه علم و فناوری

اعطای‌ مشوق‌های قانونی به مناطق ویژه علم و فناوری

دبیر کل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری از تلاش این شورا برای اعطای مشوق‌های قانونی به مناطق ویژه علم و فناوری خبر داد و گفت: در حال حاضر مناطق ویژه علم و فناوری به تازگی فعال شده و با موانع قانونی مواجه شده‌اند و اعطای این مشوق‌ها می‌تواند در توسعه فعالیت‌های این مناطق موثر باشد.

به گزارش ایسنا، وحید احمدی در حاشیه صد و پنجاه و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف (علوم، تحقیقات و فناوری)، با بیان اینکه سه موضوع در دستور کار این جلسه بوده است، افزود: نحوه اعطای مشوق‌های مالی و غیر مالی به شرکت‌ها و موسسات مستقر در مناطق ویژه علم و فناوری از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بوده است.

وی دراین باره توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان و مناطق آزاد ویژه بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌هایی که دارند از مشوق‌های قانونی برخوردار هستند و برای شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه علم و فناوری نیازمند آیین‌نامه‌هایی تجمعی برای اعطای این مشوق‌ها هستیم.

احمدی ادامه داد: بر این اساس کارگروهی را ایجاد و این کارگروه با همکاری نهاد ها و مسئولان مناطق ویژه علم و فناوری مشوق‌های اعطایی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، بر اساس قوانین موجود پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه آزاد از مشوق‌هایی چون معافیت‌های مالیاتی و گمرکی سود بازرگانی، عوارض و تسهیلات بانکی، خدمات آموزشی و آزمایشگاهی، استقرار در محدوده شهرها، استقرار در محدوده اماکن با کاربری مسکونی، تخصیص در پخش آگهی تبلیغاتی از صدا و سیما امکان ورود موقت کالا، تامین ضمانت‌نامه و بیمه، تسهیل در عرضه سهام در فرابورس و اولویت در واگذاری سهام مراکز و موسسات پژوهشی دولتی برخوردار هستند.

احمدی با تاکید براینکه اعطای مشوق‌ها به مناطق ویژه علم و فناوری نیاز به مصوبات قانونی دارد، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد که تا جلسه آتی کمیسیون شورای عتف، مشوق‌های اعطایی در قالب ماده واحده یا لایحه تنظیم و ارائه شود تا هیات دولت برای تصویب نهایی به مجلس ارائه دهد.

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: آیین‌نامه مربوط به مناطق ویژه علم و فناوری به طور کلی برای اعطای مشوق‌ها صراحت دارد ولی اعطای این مشوق‌ها نیاز به مصوبه قانونی از سوی مجلس دارد.

وی یادآورد شد: مناطق ویژه علم و فناوری به تازگی فعال شده ولی این مناطق با موانع قانونی مواجه شده است که امیدواریم تا جلسه آتی لایحه رفع این موانع نهایی شود.

آیین‌نامه مکان‌یابی کانون‌ها

احمدی ارائه آیین‌نامه مکان‌یابی و استقرار کانون‌های اصلی و پهنه‌ها را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه عنوان کرد و گفت: برای استقرار کانون‌ها، شورای عالی عتف تکلیف کرده بود که آیین‌نامه‌ای در این زمینه با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی تهیه شود ولی مرجع تصویب‌کننده آن شورای عالی معماری و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه این آیین‌نامه تهیه شده است، اظهار کرد: این آیین‌نامه پیشنهادی در جلسه امروز شورای عتف ارائه و مقرر شد اعضای کمیسیون دائمی عتف تا یک ماه آینده نظرات خود را به دبیرخانه شورای عتف ارائه دهد تا با جمع‌بندی آن این آیین‌نامه در دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی نهایی و مصوب شود.

اساسنامه منطقه ویژه اصفهان

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به مصوبات هیات دولت گفت: بر اساس اساسنامه مناطق ویژه مصوب دولت، این مناطق به عنوان مناطق ویژه علم و فناوری و غیردولتی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه اعضای این کمیسیون پیشنهاد کرده اند که مناطق ویژه علم و فناوری به عنوان نهادهای دولتی تجاری معرفی شوند، اضافه کرد: منطقه ویژه اصفهان نیز اعلام کرده است که با توجه به شرایطی که این منطقه دارد عنوان یک نهاد دولتی غیرتجاری معرفی شود که این موضوع در جلسه امروز مطرح شد و مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

احمدی با تاکید بر اینکه استدلالات عرضه شده در این زمینه در کمیسیون شورای عتف مورد پذیرش قرار گرفت، ادامه داد: این پذیرش منوط به اصلاحاتی است که امیدواریم پس از اعلام این اصلاحات در جلسه آتی کمیسیون شورای عتف، اساسنامه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان به تایید نهایی برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha