• جمعه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96020100126
  • خبرنگار : 71491

گزارش ایسنا از نمایشگاه کسب و کارهای مجازی جهاددانشگاهی؛ 

حمایت دولت می‌تواند شرکت‌های نوپای مجازی را از مرگ حتمی نجات دهد

حمایت دولت می‌تواند شرکت‌های نوپای مجازی را از مرگ حتمی نجات دهد

رشد چشمگیر تکنولوژی و همه‌گیر شدن شبکه‌ها و فضاهای مجازی در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست و استفاده از اینترنت در یک دهه اخیر به قدری همه‌گیر شده و در زندگی بشر ورود پیدا کرده که به اذعان کارشناسان به نوعی موجب تغییر سبک زندگی بشر شده است که می‌توان این تغییر سبک زندگی را از جنبه‌های مثبت و منفی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. 

به گزارش ایسنا، تاکنون متخصصان و کارشناسان زیادی درباره نقاط مثبت و منفی استفاده از فضاهای مجازی داد سخن داده‌اند. اما اینکه فضاهای مجازی چگونه می‌توانند به تغییر سبک زندگی افراد به طور مثبت کمک کنند و همگام با نیازهای بشر گام بردارند و به کمک این نیازها بیایند پرسشی است که در سالهای اخیر توسط برخی کسب و کارهای مجازی تا حدودی به آن پاسخ داده شده است. 

اگرچه کسب و کارهای مجازی با فاصله زمانی بیشتری از کشور ما در کشورهای توسعه یافته ظهور کردند و جای خود را در بین مردم آن کشورها یافتند اما در ایران نیز با ظهور خلاقیت و ایده پردازی‌های نو چند سالی است این کسب و کارها در حال رشد هستند و مردم در حال شناسایی و استفاده از خدمات شرکت‌های مجازی هستند. 

در این راستا جهاددانشگاهی با برپایی نمایشگاهی با حضور 61 شرکت مجازی برخی از توانمندی‌هایی کشور در این زمینه و ایده‌های نو و خلاقانه‌ی صاحبان کسب و کارهای مجازی را در دانشگاه علم و فرهنگ در 30 و 31 فروردین به نمایش گذاشت تا ضمن حمایت از این مشاغل به انتقال تجارب این کسب و کارها به دانشجویان و صاحبان ایده کمک کند. 

 سوگل ثابت‌فر بنیانگذار یکی از وب سایت‌ها و شرکت کننده در نمایشگاه کسب و کارهای مجازی گفت: اطلاعات 5 هزار پزشک و مرکز درمانی به صورت تایید شده از سازمان نظام پزشکی در این سایت وجود دارد و کاربران با ورود به این سایت می‌توانند در رابطه با تخصص، اسم پزشک یا مکان مطب پزشک مورد نظر اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورند و همچنین میتوانند پزشکان مختلف را با هم مقایسه و انتخاب کنند.  

وی ادامه داد: کاربران در این وب سایت می‌توانند روزها و ساعت‌های خالی پزشک را ببینند و روز و ساعتی که مناسب با وقت آنها است را انتخاب کنند و نوبت حضور در مطب را دریافت کنند و سپس در زمان تعیین شده به پزشک مورد نظر مراجعه کنند. 

ثابت‌فر با بیان اینکه این وب سایت همچنین خدماتی در خصوص رژیم‌های لاغری، بارداری و رژیم بیماری ارائه می‌کند و به ترویج سبک زندگی سالم کمک می کند افزود: این وب سایت با کمک به پزشکان و معرفی آنها به مردم موجب رونق کسب و کار پزشکان تازه کار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت و حمایت در حوزه کسب و کارهای مجازی بهتر شده است گفت: هنوز حمایت از این کسب و کارها جای کاردارد و با اینکه دولت حمایت می‌کند اما روند شروع به فعالیت در ادارات دولتی به قدری کم سرعت است که برای مشاغل نوپا مرگ‌آور است و اگر حمایت دولت در تسریع این روند بیشتر شود می‌تواند خیلی از شرکت‌های نوپا را از مرگ نجات دهد. 

بنیان گذار این وب سایت اظهار کرد: روند کُند راه‌اندازی شرکت‌ها موجب ناامید شدن آنها می‌شود و موجب می‌شود به فکر ادامه فعالیت نباشند و از بین بروند. 

به نظر می‌رسد این ایده‌پردازان دولت را نیز به این فکر واداشته‌اند که باید نقش مشاغل مجازی را در تغییر سبک موثر و مثبت زندگی شهروندان ببیند و همچنین با حمایت از آنها به شکل‌گیری شرکت‌های نو پای مجازی کمک کند. اگرچه به گفته برخی از صاحبان شرکت‌های مجازی هنوز شکل‌گیری این شرکت‌ها در گیرو دار روند کند فرآیندهای اداری گیر کرده است اما به گفته همین ایده پردازان نو، دولت در 5 سال اخیر حمایت‌های خوبی را از آنان داشته و البته بیش از این نیز می‌تواند با برداشتن موانع سر راه این شرکت‌ها، آنان را از مرگ حتمی نجات دهد.

قوانین دست و پاگیر مانع راه‌اندازی کسب و کارهای مجازی با ایده‌های نو است 

علیرضا افشار مدیر فروش واحد طرح و توسعه یک شرکت است. وی در خصوص زمینه فعالیت این شرکت گفت: هدف ما ارائه خدمات جامع در بستر اینترنت و IT است و واحدهای مختلفی نیز داریم که شامل، واحد طرح و توسعه، واحد پیام کوتاه و واحد شتاب دهنده نیز هست که به تازگی فعالیت خود را  شروع کرده است. 

وی با بیان اینکه واحد شتاب دهنده بستر و سرمایه لازم را برای به کسب و کار در آوردن ایده‌ها ایجاد می‌کند افزود: بستری که ما در اختیار این ایده‌ها قرار می‌دهیم شامل فضای فیزیکی، نیروی کار و حتی سرمایه لازم است و امیدواریم با تکمیل این خدمات بتوانیم  به اشتغال جوان‌هایی ایده‌مند کمک کنیم. 

افشار گفت:  شرکت ما از سال 81 شروع به فعالیت کرده ه است ولی شتاب‌دهنده آن حدود یک سال است که فعالیت می‌کند و این شرکت در حال حاضر بیش از 40 هزار مشتری دارد که خدمات آن را دریافت می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه این شرکت به طور غیر مستقیم 40 هزار شغل و به طور مستقیم 60 شغل ایجاد کرده است گفت: قطعا فضای مجازی جای رشد زیادی دارد در ایران و در حال پرورش است ولی هنوز به حد ایده آل نرسیده و مشکلات زیادی در مسیر کسانی که می‌خواهند ایده‌های خود را پیاده‌سازی کنند زیاد است. 

مدیر فروش این شرکت افزود: در حال حاضر افرادی هستند که می‌خواهند ایده‌هایی را که در کشورهای دیگر پیاده شده و موفق بوده است را اجرا و در ایران پیاده‌سازی کنند ولی به دلیل قوانین دست و پاگیر نتوانسته‌اند. 

افشار تاکید کرد: در حال حاضر راه‌اندازی یک شرکت نو پای ساده حدود 20 تا 30 ملیون تومان سرمایه نیاز دارد بنابراین جوانان ایده‌مند ضرورتا نیازمند حمایت هستند تا بتوانند ایده‌های خود را به مرحله اجرا در بیاورند. 

به گفته کارشناسان کسب و کارهای مجازی علاوه بر اینکه در سرعت و کیفیت بخشیدن به سبک زندگی شهروندان می‌توانند موثر باشند همچنین می‌توانند به ایجاد مشاغل جدید و پاسخگویی به بحران بیکاری تاثیر به سزایی داشته باشند. به طوری‌ که به گفته معاون رییس جهاد دانشگاهی در اولین نمایشگاه کسب و کارهای مجازی بررسی‌ها نشان داد توسط 61 شرکت مجازی 6هزارو 800 شغل مستقیم در کشور ایجاد شده است.

کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند رکود مشاغل را از بین ببرد 

سید مهدی رضایی مدیر عامل یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی در برخی مواقع می‌توانند جلوی بسیاری از سود جویی‌ها و تقلب‌ها در مشاغل را بگیرند اظهار کرد: شرکت ما یکی از شرکت‌هایی است که با ایده نو در پی آن است که بخشی از سود جویی‌های متقلبانه در حوزه خرید و فروش سنگ و صادرات آن را بگیرد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر سنگ ایران به صورت فله تولید و توزیع و صادر می‌شود و در این بین مشکلات عمده‌ای اتفاق می‌افتد و به دلیل اینکه نام تجاری در حوزه سنگ وجود ندارد و حمایت از شرکت‌های که کار فرآوری را انجام می‌دهند نیست افراد سود جو از فناوری‌هایی که آنها می‌آورند استفاده می‌کنند و سنگ را به نام خود خریداری و به دلالی، توزیع و یا صادرات می‌پردازند و این ایجاد مشکل می‌کند. 

رضایی افزود: فعالیت شرکت ما شناسنامه‌دار کردن سنگ‌های تولیدی است و رهگیری آنها و ضمانت توزیع است به این معنی که ما سنگ‌های تولیدی کارخانه‌ها را که قرار است به دست مصرف کننده برسد شناسنامه‌دار می‌کنیم و کدرهگیری برای آن می‌دهیم و مصرف کننده می‌تواند در سامانه‌های ما این سنگ را رهگیری کند که از کجا تولید شده و از کدام معدن و کارخانه فراوری شده است. 

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه جهاد دانشگاهی حمایت‌های خیلی زیادی از ایده پردازان حوزه کسب و کارهای اینترنتی می‌کند گفت: با وجود اینکه در سیستم اداری با فعالیت ما مقابله شد و به ما گفتند این کار دولتی است اما جهاد دانشگاهی حمایت زیادی از ما کرد تا ما بتوانیم کار خود را آغاز کنیم.  

وی با تاکید بر اینکه شرکت ما تلاش می‌کند فضای خرید و فروش سنتی سنگ را با تکنولوژی الحاق کند گفت: دانشجویان حوزه فناوری می‌توانند کمک کننده باشند تا با سرعت بخشیدن و کیفی کرن کارهای سنتی به فعالیت‌های مختلف و ارائه خدمات مختلف کمک کنند. 
 
رضایی تصریح کرد: حدود 5 تا 6 سال است که نسل جدید به دولت فشار می‌آورد که اشتغال در حوزه IT را مد نظر داشته باشد و هم گام با دنیا که در حال حاضر این مساله را پذیرفته است قدم بردارد و بدنه دولتی نیز این مساله را اخیرا با فشار جوان‌ها و ایده‌های خوب پذیرفته است.

وی تاکید کرد: کسب و کارهای اینترنتی و مجازی به ایجاد شغل و تولید ثروت منجر می‌شوند و می‌تواند موجب از بین رفتن رکود مشاغل شود. خوشبختانه این حوزه در سال‌های اخیر در حال دیده شدن است و انصافا مدیران جهاددانشگاهی به عنوان یک ارگان مهم از این مشاغل به خوبی حمایت می‌کنند.  

رضایی گفت: از آنجایی که مشاغل اینترنی سرمایه زیادی نمی‌خواهد و به سرعت می‌تواند فراگیر شود جا دارد دولت نیز این مساله را ببیند و حمایت کند.ژ

معاون رییس جهاددانشگاهی: حمایت از مشاغل اینترنتی مناسب اما فرآینده‌ها ضعیف است

دکتر محمد صادق بیجندی معاون رییس جهاددانشگاهی اظهارکرد: بر اساس اهداف و برنامه‌هایی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و ماموریت‌های این سازمان نمایشگاه کسب و کارهای مجازی بر پا شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برپایی نمایشگاه کسب و کارهای مجازی ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه اشتغال و کار آفرینی است گفت: بر اساس هماهنگی که بین کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی و سازمان تجاری سازی انجام شد برای اولین بار همزمان با کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی نمایشگاه کسب و کارهای موفق در فضای مجازی برگزار شد. 

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان ادامه داد: شرکت‌هایی که در نمایشگاه کسب و کارهای اینترنتی حضور پیدا کردند در مرحله اول دسته بندی شدند به شرکت‌های مطرح و موفق و شناخته شده و شرکت‌های رده‌ی 2  و در نهایت شرکت‌های تازه تاسیس که برنامه‌های خوبی را برای آینده داشتند و بعد از بررسی کلی 61 شرکت  مجموعا به نمایشگاه راه پیدا کردند که مجموعه فعالیت‌های آن ها در در حوزه IT  و  فناوری است. 

بیجندی با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد از مجموع 61 شرکت مستفر در نمایشگاه کسب و کارهای مجازی 6 هزار و 800 شغل مستقیم و حدود 142 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شده است گفت: این  مساله یک پیام دارد و آن پیام این است که در فضای وب امکان ایجاد اشتغال بسیار زیاد فراهم است اما باید در این زمینه با برنامه پیش رفت و اگر شرکت‌ها فاقد برنامه باشند و تیم منسجمی نداشته باشند ممکن است با شکست مواجه شوند. 

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه دو هدف عمده داشته است گفت: یک هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی بوده و هدف دیگر انتقال تجربیان به نسل جوان و نو پا و ایده‌مند است که در این زمینه امیدواریم این اتفاق موجب شود تجربیات این شرکت‌ها به طور موفقیت آمیز به دانشجویان منتقل شود. 

بیجندی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در سال‌های آینده نیز نمایشگاه کسب و کارهای اینترنتی را برگزار خواهد کرد افزود: در کشور کنفرانس‌های زیادی برگزار می‌شود اما کنفرانس‌هایی خروجی خوب خواهد داشت که در کنارش نمایشگاه‌های جنبی عملیاتی وجود داشته باشد و افراد موفق آن حوزه معرفی بشوند و تجربیات و دیدگاه‌های خود را انتقال دهند. 

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان اظهارکرد: برداشت ما این است که حمایت‌ها از فناوری‌ها خوب است اما فرایندها هستند که دچار مشکل هستند و اطلاع رسانی نیز ضعیف است و ما منتظریم کارافرین خلاق سراغ ما بیاید اما مساله اینجا است که ما باید سراغ کارآفرین‌ها برویم.  

بیجندی با بیان اینکه مدعی اشتغال در کشور زیاد وجود دارد گفت: اگر به تعداد مدعیان اشتغال، شغل ایجاد شود مشکلی وجود نخواهد داشت اما این امکان ایجاد نشده است چراکه همه نهادها جزیره‌ای عمل می‌کنند و هر کس خود می‌خواهد مشکل اشتغال را به تنهایی حل کند.  

وی خاطر نشان کرد: بخشی نگری و جزیی‌نگری باید کنار گذاشته شود و همه باید ما شوند تا بتوانند مشکل اشتغال که به عنوان دغدغه مهم مسولان و رهبری مطرح است را با استفاده و بهره گرفتن از فضاها و ظرفیت‌های مجازی حل کنند.

رشد چشمگیر استفاده از تاکسی‌های اینترنتی یا تهیه غذا از شرکت‌های مجازی و چندین و چند شرکت مجازی دیگر ثابت کننده جاذبه مشاغل مجازی برای مردم است و همچنین روند سریع زندگی روزمره بشر ضرورت وجود این تکنولوژی‌ها را به اثبات میرساند و این امر را به مدیران بالادستی جامعه یادآور می‌شود که نمی‌توان از غافله جهانی کسب و کارهای اینترنتی جا ماند و باید با حمایت از ایده‌های نو و ساماندهی و کمک به اجرایی شدن این ایده‌ها به ارتقای کیفیت زندگی مردم کمک کرد و همچنین اقتدار کشور را در بین کشورهایی که همواره پیشگام در استفاده از تکنولوژی‌های روز هستند حفظ کرد.  و همچنین از فناوری به عنوان موتوری برای ایجاد ثروت و افزایش کیفیت زندگی شهروندان  و ایجاد مشاغل استفاده بهینه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha