• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96021207423
  • منبع : نمایندگی خوزستان

ساختمان جدید پارک علم‌وفناوری خوزستان افتتاح شد

ساختمان جدید پارک علم‌وفناوری خوزستان افتتاح شد

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به افتتاح ساختمان جدید این مجموعه، گفت: با بهره‌برداری از این ساختمان و مرکز رشد تحقیقات کشاورزی استان، 2 هزار و 600 مترمربع به فضای توسعه دانش‌بنیان استان افزوده شد.

به گزارش ایسنا، دکتر بابک مختاری در آیین افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری استان که امروز، (سه‌شنبه، 12 اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با اشاره به اضافه‌شدن 2 هزار و 600 مترمربع به فضای توسعه دانش‌بنیان استان، اظهار کرد: یک‌هزار و 800 مترمربع از این فضا در این ساختمان جدید به بهره‌برداری می‌رسد و 800 مترمربع در مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین مرکز رشد صفی‌آباد دزفول به‌زودی فعالیت خود را مجدداً آغاز خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری هرچند به طور مستقیم متولی اشتغال نیستند، اما در حوزه کسب‌وکارهای جدید و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی بزرگی دارند؛ این بحث اصلی کشور به بیان مقام معظم رهبری در سال جدید است که شعار سال نیز بر اشتغال تأکید دارد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری علی‌رغم اینکه از لحاظ بودجه‌ای ممکن است به اندازه یک دانشگاه اعتبار نداشته باشند، اما در گفتمان‌سازی کسب‌وکارهای جدید و شیوه اشتغال در دوران انقلاب چهارم صنعتی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند. این پارک‌ها می‌توانند هم اشتغال‌زایی داشته باشند و هم به توسعه فناوری و افزایش دانش صنایع و حفظ اشتغال موجود کمک کنند. با توجه به شرایط کنونی در دنیا حفظ اشتغال سخت و ایجاد اشتغال سخت‌تر است.

مختاری با بیان اینکه مجموعه توسعه فناوری خوزستان از مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز شد، گفت: اولین ساختمانی که در این زمینه احداث شد، در زمان مسؤولیت دکتر زراسوندی در این دانشگاه کلنگ‌زنی شد، سپس ما مستأجر آن شدیم؛ پس از آن در اراضی 6 هکتاری دانشگاه ساختمانی آغاز به ساخت کرد که به‌دلیل مشکلات نیمه‌کاره باقی ماند. اکنون دانشگاه برنامه ویژه‌ای برای این ساختمان دارد و بحث مناقصه آن در حال پیگیری است تا به‌عنوان مرکز نوآوری دانشگاه افتتاح شود.

وی با اشاره به ساختمان جدید پارک و علم و فناوری خوزستان، گفت: این ساختمان 17 سال قدمت دارد که به‌طور کامل بازسازی شده و در قبال ساختمانی که در اراضی دانشگاه شهید چمران نیمه‌کاره مانده بود، به پارک واگذار و به قیمت 4.5 میلیارد تومان با کمک وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور، از این دانشگاه خریداری و اقساط آن به دانشگاه پرداخت شد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان خاطرنشان کرد: بازسازی و تجهیز این ساختمان که مطابق با استاندارد شرکت‌های مستقر در پارک است، 900 میلیون تومان هزینه داشت که این اعتبار از محل درآمدهای اختصاصی و کمک‌های وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمک غیر منتظره‌ای از سازمان برنامه و بودجه، تأمین شد.

مختاری ادامه داد: اگرچه از حیث امکانات و فضای ساختمانی وضعیت ما با پارک‌های قدیمی در کشور چندان قابل قیاس نیست، اما به‌واسطه همکاری دستگاه‌های اجرایی وضعیت ما در حوزه فعالیت اصلی ما - یعنی توسعه فناوری و تأسیس و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان - خوب است و ازنظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه خوزستان در کشور بین ششم تا هشتم است؛ علی‌رغم اینکه شاید رتبه فضای زیرساختی ما در کشور خیلی خوب نباشد. البته اگر 10 پارک اول کشور را در نظر نگیریم، 36 پارک دیگر با این مشکل مواجه هستند و دلیل آن، این است که پس از سال 89 طرح عمرانی جدیدی برای پارک‌ها تعریف نشد.

وی عنوان کرد: همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه شهید چمران، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه آزاد دزفول، مرکز تحقیقات صفی‌آباد، مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان که ساختمانی با مساحت 2 هزار مترمربع را در بهبهان در اختیار ما گذاشت، همچنین شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان که یک ساختمان نوساز با مساحت یک‌هزار مترمربع را به پارک اختصاص داد، موجب شد مشکل کمبود فضا برطرف شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان خاطرنشان کرد: شرکت ملی حفاری در تفاهم‌نامه پنج‌سال اول با پارک علم و فناوی استان، قریب به 39 میلیارد تومان تجهیزات از شرکت‌های مستقر در پارک خریداری یا قرارداد اجرای پروژه‌های پژوهشی با این شرکت‌ها امضا کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از افتتاح ساختمان جدید پارک علم و فناوری خوزستان، ساختمان مرکز رشد تحقیقات کشاورزی نیز در جوار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان افتتاح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha