• پنجشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96022818185
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مدیرکل تجاری سازی معاونت علمی ریاست جمهوری:

مسیر تجاری‌سازی و کارآفرینی در ایران نوپا است

مسیر تجاری‌سازی و کارآفرینی در ایران نوپا است

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: مسیر تجاری‌سازی و کارآفرینی در ایران هنوز مسیر نوپایی است.

حسام زند حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مسیر تجاری‌سازی در کشور مسیر تازه‌‎ای است، اظهار کرد: در دهه اول انقلاب عمده دانشگاه‌های کشور آموزش محور بودند و پس از آن پژوهش محور شدند و نسل سوم دانشگاه‌ها که دانشگاه‌های کارآفرین هستند به تدریج در کشور در حال شکل‌گیری هستند.

وی افزود: این نسل سوم دانشگاه‌هاست که می‎‌تواند مسیر تجاری‌سازی در کشور را رونق دهد و خوشبختانه روند حرکت به این سمت آغاز شده است.

زند حسامی به تاریخچه مصرف‌گرایی در ایران اشاره کرد و افزود: ایران از حدود 250 سال پیش با توجه به حکومت‌های مستقر در آن از مسیر تجارت و تولید فاصله گرفت و به یک کشور مصرف کننده تبدیل شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: صنعتگران در آن زمان تنها متناسب با نیازهای بومی تولیداتی را داشتند و به هیچ عنوان به صادرات محصولات خود و تجاری‌سازی گسترده آن فکر نمی‌کردند.

وی افزود: متاسفانه این روند تا امروز نیز تا حد زیادی ادامه پیدا کرده، اما در دهه‌های اخیر حرکت‌هایی به سمت تجاری‌سازی آغاز شده و با حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین امید می‌رود این روند رشد و شتاب بیشتری بگیرد.

زند حسامی با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان کشور از همان ابتدای فعالیت نگاه صادراتی ندارند، گفت: این امر موجب شده تا پس از سال‌ها تولید و گسترش کار، زمانی که محصول آنها به مرحله صادرات می‌رسد، متوجه می‌شوند که اصلا کالای آنها باب صادرات نیست.

وی افزود: مشکل کار اینجاست که تولیدکنندگان ما بدون ارزیابی درست و دقیق از بازار صادرات اقدام به تولید می‌کنند، تنها صرف اینکه تولیدی داشته و فروش محلی و یا منطقه‌ای داشته باشند.

زندحسامی، فرآیند کارآفرینی در کشور را بسیار جوان دانست و اظهار کرد: آرام آرام کشور به سمتی در حال حرکت است که اکوسیستم کارآفرینی در کشور شکل گیرد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بیشتر حمایت‌های این نهاد فکری و مشاوره‌ای است، گفت: در کنار تسهیلات عمده، تمرکز و تلاش ما بر این است که بتوانیم به صاحبان ایده و شرکت‌های دانش بنیان مشاوره فکری، حقوقی و صادراتی بدهیم، بطوری که آنها بتوانند طرح خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

وی افزود: مشخصا در چندسال اخیر 400 طرح تحت حمایت قرار گرفتند تا بتوانند به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند.

زند حسامی تصریح کرد: در این بین طرح‌های ملی متعددی نیز هستند که بنا بر نیاز و اولویت کشور در دستور کار قرار گرفته که حمایت چند میلیارد تومانی از آنها انجام شده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در پایان با تقدیر از فعالیت‌های پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، به زیرساخت‌های مطلوب این مرکز اشاره و تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود و نیز همتی که در مسؤولین پارک کرمانشاه سراغ داریم، این مرکز در سال‌های آینده می‌تواند قطب تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha