• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96041407434
  • خبرنگار : 71589

موانع قانونی سد راه جهانی‌سازی دانشگاههای هند

موانع قانونی سد راه جهانی‌سازی دانشگاههای هند

طرح دولت هند برای ارتقا 20 دانشگاه برتر کشور به سطح اول جهانی، خط مشی اقدامات آموزشی مثبت فعلی کشور را زیر سوال برده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، برنامه دولت هند مبنی بر رساندن 20 دانشگاه برتر این کشور به سطح اول جهانی در روند مثبت کنونی اختلال ایجاد کرده است. زیرا بر اساس قانون این کشور، نیمی از صندلی‌های موجود در آموزش عالی هند باید به دانش‌آموزان و دانشجویان معلول، محروم و طبقات پایین جامعه اختصاص یافته و از پیش برای آنها رزرو شود.

برای حل مشکل رزرو و دیگر مسایل، یک کارگروه تشکیل شده است که مواردی از قبیل روند اجرای برنامه و اختصاص بودجه کافی را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهد.

برنامه ارتقای دانشگاه‌های هند به سطح اول جهانی که به برنامه "موسسات برجسته" تغییر نام یافت در ماه فوریه اعلام شده است و هدف از آن ارتقای 10 موسسه دولتی و 10 موسسه خصوصی به سطح برتر جهانی است.

همکاری با موسسات خارجی به عنوان بخشی از این برنامه، مورد انتقاد قرار گرفته است، چراکه این بخش شامل جذب و استخدام 30 درصدی دانشجویان نخبه خارجی است که ناگزیر در برابر سهم 50 درصدی دانشجویان معلول و محروم قرار می‌گیرد.

با این اوصاف تنها 20 درصد از سهم 50 درصدی در نظر گرفته شده برای دانشجویان معلول و محروم که چه بسا شایستگی حضور در دانشگاه را دارند، باقی خواهد ماند.

اخیرا "پراکاش جوادکار" وزیر توسعه منابع انسانی هند وعده داده بود که بودجه و استقلال موسسات برتر دانشگاهی افزایش می‌یابد، اما مشخص نکرد که آثار مثبت و منفی این استقلال چه اندازه خواهد بود.

"آجای مهرا" مدیر مرکز امور عمومی و صاحب کرسی اسبق دانشگاه مرکزی دهلی‌نو می‌گوید: آزادی و استقلال وعده داده شده به موسسات آموزش عالی به اندازه‌ای نخواهد بود که از سهمیه دانشجویان معلول و محروم عبور کند، اگرچه باید منتظر تصمیم نهایی دولت ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha