• شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 96043117977
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد نانو مطرح کرد؛

موفقیت 4 درصدی ایده‌ها برای رسیدن به بازار/بی‌برنامگی دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجویان توانا

موفقیت 4 درصدی ایده‌ها برای رسیدن به بازار/بی‌برنامگی دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجویان توانا

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته 80 تا 85 درصد ایده‌ها و خلاقیت‌ها به بازار نمی‌رسند و به دره مرگ وارد می‌شوند، گفت: به اعتقاد من در ایران تنها 3 تا 4 درصد از ایده‌های ارائه شده موفق می‌شوند که این امر به دلیل نبود اکوسیستم لازم در کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار امروز در مراسم اختتامیه استارتاپ نانو، تکیه حرکت ستاد توسعه نانو را دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها دانست و افزود: از این رو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش موثری در تربیت نیروی انسانی و توسعه فناوری نانو در کشور ایفا کرده است.

وی جهت‌گیری اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش‌بنیان است و بدون اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی بی معنا خواهد شد، چراکه تحریم‌ها علیه کشور در خصوص محصولات مصرفی و خودرو و لباس نبوده، بلکه تحریم‌ها بیشتر در زمینه محصولات کلیدی و های‌تک بوده است.

سرکار با بیان اینکه کشور آلمان با شرکت‌هایی چون بنز، زیمنس و بی ام دبلیو و کشور ژاپن با شرکت سونی و تویوتا شناخته شده است، خاطرنشان کرد: نام کشور ایران با نفت خام، فرش و معادن عجین شده و این در حالی است که ظرفیت‌ها و شایستگی‌های کشور فراتر از این موارد است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر ضرورت حرکت از اقتصاد مبتنی بر مواد خام به اقتصاد دانش بنیان، یادآور شد: امروز برخی از کشورها چون آلمان، ژاپن و کره جنوبی فراتر از اقتصاد دانش‌بنیان به سمت اقتصاد خلاقیت در حال حرکت هستند، به گونه‌ای که کره جنوبی، وزارت علوم خلاقیت ایجاد کرده است.

وی، مبنای اقتصاد دانش‌بنیان را شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و یادآور شد: 2 دهه است که کشور تولید علم و توسعه دانش را سپری کرده است؛ چراکه در 20 سال گذشته کمتر استاد دانشگاهی یافت می‌شد که 20 مقاله ISI‌ در حوزه نانو منتشر کرده باشد، ولی امروزه دانشجویان دارای 20 مقاله ISI‌ در این حوزه هستند.

سرکار، چرخ تولید فناوری را شامل دو نیم چرخ «تبدیل ثروت به علم و دانش» و «پژوهش» ذکر کرد و ادامه داد: در زمینه پژوهش باید بر «تولید علم با کیفیت» متمرکز شویم، ولی متاسفانه جریانی تولید علم این کشور را تخطئه می‌کنند و چاپ مقاله را بی ارزش می‌دانند و این در حالی است که تولید علم ظرفیت دانشی یک کشور را نشان می‌دهد، از این رو باید به تولید علم با کیفیت متمرکز شود.

وی با اشاره به وضعیت تبدیل علم به ثروت، تاکید کرد: اگر محصول دانش بنیانی به بازار نرسد، نوآوری رخ نخواهد داد؛ ضمن آنکه برای رسوخ فناوری در صنعت باید زیست بوم مناسب آن در کشور ایجاد شود؛ چراکه بدون تبدیل علم به ثروت توسعه فناوری بی معنا خواهد شد.

سرکار با تاکید بر اینکه افرادی که فعالیت‌های علمی و تولیدات علمی کشور را تخطئه می‌کنند، درک درستی از این مساله ندارند، اظهار کرد: اگر تولید علمی نداشته باشیم، باید منتظر کپی‌کاری درحوزه‌های علم و فناوری باشیم؛ چرا که پایه دانایی علم و پایه توانایی توسعه تکنولوژی است و لزوما هر که دانا باشد، توانا نیست.

وی با بیان اینکه باید سعی شود دانشجویان توانمند پرورش یابند، خاطرنشان کرد: عدم توجه به توسعه توانایی دانشجویان از مهمترین مشکلات در دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌ها در این زمینه برنامه خاصی ندارند و در این وضعیت ما دانشجویان با ضایعه نخاعی تربیت می‌کنیم که خوب فکر می‌کنند، خوب حرف می‌زنند، خوب می‌بینند و می‌شنوند، ولی برای ادامه زندگی خود به دیگران متکی هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها تاسیس شده‌اند تا نسلی تربیت شود که متکی به دیگران نباشد، اضافه کرد: رسالت دانشگاه‌ها بسیار رفیع است و مردم بر روی دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا هرکدام از دانشگاه‌ها منشا تولید خلاقیت باشند و از سوی دیگر، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها بر اساس توانمندی‌هایشان بتوانند اشتغال ایجاد کنند. عالم بودن دانشجویان کافی نیست، بلکه باید جرات کافی برای تولید نوآوری وخلاقیت داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه فناروی نانو با تاکید بر ضرورت ایجاد دانشگاه‌های خلاق محور در کشور، خاطرنشان کرد: ما دانشگاه‌های نوآور می‌خواهیم و دانشجویان باید در جهت خلاقیت تربیت شوند. چرا که تربیت نیروی متخصص و توانمند فاز اولی ورود به نوآوری است و در گام بعد باید شرایط برای تبدیل علم به فناوری و تولید محصول فراهم شود.

سرکار، تحقق این هدف را در گرو سرمایه‌گذاری دانست و گفت : در حال حاضر کشور در زمینه ایجاد اکوسیستم نوآوری ضعیف است؛ به گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته برای ایجاد نوآوری حدود 80 تا 85 درصد ایده‌ها  و خلاقیت‌ها به بازار نمی‌رسد و به دره مرگ وارد می‌شوند، به این ترتیب اکثر خلاقیت‌ها به دره مرگ سقوط می‌کنند.

وی با طرح این سوال که چند درصد خلاقیت‌های تولید شده در کشور موفق می‌شوند، افزود: به اعتقاد من تنها سه تا 4 درصد از ایده‌ها موفق می‌شوند که کم بودن این آمار به دلیل نبود اکوسیستم لازم در کشور است. ضمن آنکه برای ورود ایده به بازار صاحبان ایده باید فرایندهای طولانی را طی کنند که به دلیل طولانی شدن این زمان محصولات عرضه شده به‌روز نیستند.

سرکار با تاکید بر اهمیت رصد فناوری در بازارهای جهانی، یادآور شد: رسوخ فناوری در صنعت و یا در طرح‌های کسب و کار و بازارهای ملی و بین‌المللی از جمله حلقه‌های زنجیره تولید محصول تا بازار است که باید به صورت همگون رخ دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی شرکت‌های دانش‌بنیان خوب در کشور ایجاد شده است، یادآور شد: اگر محصولات این شرکت‌ها نتوانند به بازارهای بین‌المللی دست یابند، در کوچه‌های بن‌بست می‌مانند؛ چرا که بازار 80 میلیون نفری برای فروش محصولات پیشرفته کافی نیست، از این رو اولویت ما توسعه بازارهای بین‌المللی برای محصولات داخل است.

سرکار با بیان اینکه امروز دیر است که به فکر تربیت متخصصان برای بازاریابی محصولات های‌تک باشیم، تصریح کرد:‌ مارکتینگ محصولات دانش‌بنیان ادبیات خاصی را می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.