• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۷:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96052112254
  • منبع : نمایندگی خوزستان

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران:

وزیر علوم جدید در راستای منافع آموزش‌عالی از دولت امکانات بگیرد

وزیر علوم جدید در راستای منافع آموزش‌عالی از دولت امکانات بگیرد

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: وزیر علوم منتخب، فردی باشد که بتواند در راستای منافع آموزش عالی، از دولت امکانات بگیرد.

دکتر سیدمنصور مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آغاز تشکیل دولت دوازدهم اظهار کرد: وزیری که این دولت برای آموزش عالی انتخاب می‌کند، باید فردی علمی باشد و دلش برای آموزش عالی کشور بسوزد؛ وزیر علوم دولت دوازدهم به هیچ عنوان نباید وارد مسائل سیاسی شود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد در مسائل جناحی دخالت خواهد کرد و در نتیجه چنین وزیری نمی‌تواند عملکرد مطلوب و ایده‌آلی را در زمینه آموزش عالی داشته باشد.

وی ادامه داد: نیاز است وزیر علوم منتخب، فردی باشد که بتواند در راستای منافع آموزش عالی از دولت امکانات بگیرد، همانگونه که در دولت یازدهم وزارت بهداشت به بهانه طرح‌ها و فعالیت‌های مختلف، توانست از دولت بودجه بگیرد و این وزارت سروسامان یابد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، تصریح کرد: اکنون حدود 12 سال است که آموزش عالی کشور درجا می‌زند و پسرفت می‌کند؛ می‌توان گفت عملکرد وزیر علوم دولت قبل نیز کاملاً راکد و بدون تحرک علمی بوده و تحولی در آموزش عالی و نوآوری نداشته است.

مرعشی با بیان اینکه باید به موازات تولید علم، تولیدات علمی کاربرد نیز داشته باشند و تنها صرف تولید علم، به کار جامعه نمی‌آید، عنوان کرد: اکنون کسب رتبه 16 تولیدات علمی ایران در دنیا، تنها از بعد علمی است اما از لحاظ کیفی، میزان به کارگیری تولیدات علمی و یافته‌ها در کارهای عملی در جامعه بسیار پایین است.

وی ادامه داد: وزیر آینده باید با به‌کارگیری خرد جمعی، راهکارهایی مصوب کند تا زمینه پیشرفت علمی و کیفی‌سازی تولیدات علمی در کشور را فراهم کند.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تلاش برای گسترش کارآفرینی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: روند کارآفرینی در دانشگاه‌ها در واقع به آموزش و پرورش بازمی‌گردد، چرا که دانشگاه دست‌پروده آموزش و پرورش است؛ یعنی ممکن است به صورت استثناء موجبات کارآفرینی برای برخی دانشجویان فراهم شود اما اگر این کار بخواهد به صورت عمومی انجام شود، باید از بدنه آموزش و پرورش آغاز شود.

مرعشی با انتقاد از نحوه نگاه کشور به مقطع ابتدایی آموزش و پرورش، عنوان کرد: دوره ابتدایی در آموزش و پرورش مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دوره برای توسعه کشور است اما در کشور ما به دوره ابتدایی، نگاه ابتدایی نیز می‌شود. ایجاد روحیه کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید از آموزش و پرورش آغاز شود، بنابراین سازوکارها و برنامه‌ها در حوزه آموزش و پرورش باید اصلاح شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این امر، به طور قطع نیاز به تغییر مدیران خرد و کلان در جامعه احساس می‌شود؛ باید مدیرانِ ایده‌پردازی روی کار بیایند که جسارت کافی داشته و محافظه‌کار نباشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha